انتشار این مقاله


توصیه‌ای جدید برای باروری مردان نابارور!

آیا پزشکان کلینیک‌های باروری به مردان توصیه‌های نادرست می‌کنند؟ دکتر دا لی و دکتر ونگ، محققان بالینی در مرکز پزشکی باروری در شمال چین، چنین فکر می‌کنند.

آیا پزشکان کلینیک‌های باروری به مردان توصیه‌های نادرست می‌کنند؟ دکتر دا لی و دکتر ونگ، محققان بالینی در مرکز پزشکی باروری در شمال چین، چنین فکر می‌کنند.

مطالعه اخیر آزمایشگاه لی و ونگ، که در نشریه Molecular and Cellular Proteomics منتشر شده‌است، عقاید معمول در ارتباط با اینکه خودداری در فاصله‌ی تلاش برای باروری می‌تواند میزان احتمال موفقیت زوج‌ها را بالا ببرد، را وارون کرده‌است.

تیم تحقیقای با تقریبا ۵۰۰ زوج کار کردند تا ببینند آیا مدت زمانی که یک زوج میان تلاش‌ها تا باروری صبر می‌کند می‌تواند احتمال موفقیت آن‌ها را تغییر بدهد؟

دکتر لی می‌گوید:

برای سال‌ها، به مردان توصیه می‌شد تا میزان فعالیت جنسی‌شان را کمتر کنند تا شانس باروری آن‌ها افزایش بیابد. هرچند، زمان آن رسیده است که عقایدمان را تغییر دهیم.


مقاله مرتبط: درجه حرارت بالا تاثیر منفی بر باروری و میزان تولد دارد


تعدادی از مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مایع منی تولید شده بلافاصله بعد از اخرین انزال مرد – در طول ۳ ساعت یا بیشتر – اسپرم‌های سریعتر و پرحرکت‌تر از حالتی دارد که در آن مرد قبل از انزال دوباره، به مدت چند روز خودداری کند. اما مشخص نبود که چرا اسپرم‌ها تغییر می‌کنند یا آیا این تغییرات بر روی باروری اثری دارد. پس محققان تعدادی آزمایشات را در کنار هم انجام دادند تا این موضوع را بررسی کنند.

آن‌ها مایع منی هر فردی که برای چند روز یا فقط یک یا دو ساعت خودداری کرده‌بود، را مورد بررسی قرار دادند، و حجم مایع منی و میزان حرکت اسپرم‌ها را مقایسه کردند. همانطور که قبلا هم مشاهده شده‌بود، اسپرم‌های افرادی که مدت کوتاهتری خودداری کرده‌بودند، سریعتر حرکت میکردند.

این تیم با استفاده از تکنیکی که اسپکترومتری جرمی نامیده می‌شود، آرایش پروتئینی نمونه‌ها را بررسی کردند و به تعدادی تفاوت بزرگ دست یافتند. بخش بزرگ پروتئین‌های تحت اثر واقع شده در چسبندگی سلولی – فعالیتی که اسپرم برای اتصال با سلول‌های تخمک به آن نیاز دارد – دخیل بودند. این تیم همچنین تغییراتی در پروتئین‌های درگیر در حرکت و متابولیسم اسپرم‌ها، به ویژه در پروتئین‌هایی که انواع اکسیژن‌های واکنش‌پذیر – یک فراورده جانبی تولید انرژی سلولی – را مهار می‌کنند، یافتند. بااینکه انواع اکسیژن‌های واکنش‌پذیر برای تعدادی از فعالیت‌های نرمال اسپرم‌ها لازمند، میزان بیش از اندازه آن‌ها به بافت ژنتیکی اسپرم آسیب می‌رساند.

باتوجه به نتایج لی، هرچقدر اسپرم مدت بیشتری زنده بماند، DNA آن‌ها بیشتر در معرض تخریب توسط اکسیژن‌های فعال قرار می‌گیرد که می‌تواند برای توانایی آن‌ها در بوجود آوردن یک جنین زیستا خطرناک باشد.

برای بررسی اینکه آیا نغییرات اسپرم بر باروری موثر است، تیم تحقیقاتی همچنین مطالعه‌ای در مورد ۵۰۰ زوج که برای لقاح مصنوعی در کیلینیک باروری آماده می‌شدند، انجام دادند. آن‌ها از مردان گروه شاهد خواستند تا پس از چندروز خودداری، نمونه‌های مایع منی تهیه کنند، در حالی که از مردان گروه آزمایش خواستند تا پس کمتر از ۳ ساعت خودداری، نمونه مایع منی خود را تهیه کنند.

تیم لقاح مصنوعی مثل همیشه دو نوع نمونه تهیه کردند و از آن‌ها برای بوجود آوردن جنین و سپس قرار دادن آن در رحم استفاده کردند.


مقاله مرتبط: گروه خونی می‌تواند روی باروری تأثیر داشته باشد


لی گفت:

در مطالعه‌ای کوهورت در این مقیاس، میزان عادی تولد زنده در حدود ۳۰ درصد است.

در کوهورت تجربی، تولد‌های زنده بیشتر از یک سوم بودند.

لی ادامه داد:

اطلاعات ما نشان می‌دهد که زوج‌های دارای پارامتر‌های نرمال مایع منی متناسب باید در اطراف دوره تخمک‌گذاری رابطه جنسی بیشتری داشته‌باشند. این کار می‌تواند تمامی تغییرات‌ لازم برای تشکیل خانواده را در تلاش‌های آنان ایجاد کند.

در همین حال، درمان‌های لقاح مصنوعی در مرکز درمان ناباروری، که سالانه نزدیک ۵۰۰۰ زوج نابارور را درمان می‌کند، در حال به‌روز شدن است تا از مایع‌های منی حاصل از انزال‌های با فواصل کوتاهتر استفاده کنند.

لی بیان کرد که تیم تحقیقاتی برنامه دارد تا کار با بیماران را ادامه دهد و مطالعه بیشتری برای بررسی تفاوت‌های بهبود‌های پساانتقالی که تیم او در میان انواع نمونه‌ها مشاهده کردند، انجام دهد. او ادامه داد:

این یک زمینه علمی بسیار جدید است.

اما دورنما برای والدین احتمالی بسیار هیجان‌انگیز است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید