انتشار این مقاله


شرکت IBM : دارنده‌ی اولین تصویر مولکولی و کوچکترین فیلم جهان

شرکت IBM اولین شرکتی است که موفق به دستکاری هدفمند اتم ها و همچنین ساخت کوچکترین فیلم جهان شده است.

در نوامبر سال ۱۹۸۹ میلادی، دون ایگلر (Don Eigler) تخصص‌یافتن انسان‌ها در حوزه‌ی علوم اتمی را اثبات کرد؛ و این کار را نه به کمک انجام واکنش‌ها یا انفجارهای اتمی عظیم، بلکه به کمک هنر به انجام رسانید: به این ترتیب که وی که از فیزیکدانان شرکت IBM بود، نام کمپانی را تنها با ۳۵ اتم منفرد زنون روی سطحی از کریستال‌های جامد نیکل نوشت؛ و برای این کار از میکروسکوپ تونلی روبشی (STM) کمک گرفت.و اینگونه شد که دون ایگلر به عنوان اولین کسی که موفق به انجام چنین کاری  گردید، درهایی جدیدی از علم نانوتکنولوژی را گشود.

کوچکترین فیلم جهان
لوگوی IBM که با ۳۵ اتم زنون ساخته شده بود.

 

کوچکترین فیلم جهان

پس از گذشت ۴۰ سال از این واقعه، و در سال ۲۰۱۳، دانشمندان شرکت IBM بعد از فعالیت‌های بیشتر برروی چنین تکنیک‌هایی، پا را از دستکاری دقیق اتم‌ها فراتر گذاشته و اقدام به «واداشتن آن‌ها به حرکت» کردند. آن‌ها با دستکاری هزاران اتم منفرد موفق به تهیه‌ی کوچک‌ترین فیلم جهان شدند که فیلمی کوتاه با عنوان «A Boy and His Atom» است. این فیلم برروی صفحه‌ای ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ برابر کوچکتر از جهان قابل درک ما ساخته شده است و پسرک و توپ او از مولکول‌های کربن مونواکسید شکل گرفته اند. این فیلم را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

http://www.aparat.com/v/2w6hU

برای ساخت این فیلم، مولکول‌های کربن مونواکسید، به کمک سوزنی مسی در فاصله‌ی یک نانومتری، روی یک صفحه‌ی مسی دستکاری و جابجا شدند؛ و نهایتاً ۲۴۲ تصویر ثابت از ۶۵ مولکول کربن مونواکسید تهیه شد. سپس این تصاویر برای خلق یک فیلم کترحک به کار گرفته شد. جالب است بدانید که برای تهیه این فیلم، ۴ محقق به مدت دو هفته و روزی ۱۸ ساعت زمان گذاشته اند.


مقاله مرتبط: نانوتکنولوژی در گذر زمان: تاریخی بزرگ برای پدیده‌ای کوچک


این فیلم که در ابتدا از سوی محققان به عنوان راهی جذاب برای جلب توجه علمی دانش‌آموزان و دانشجویان به کار گرفته می‌شد، علاوه بر این مشخص کرد که قابلیت افزایش قدرت ذخیره اطلاعات در کامپیوترها را دارد؛ و اعلام شد که امکان ذخیره‌ی یک بیت از حافظه‌ی کامپیوتر تنها در گروهی ۱۲تایی از اتم‌ها، به جای هزاران اتم ممکن است.

منابع

-“IBM’s 35 atoms and the rise of nanotech”.

-۲ Researchers Spell ‘I.B.M.,’ Atom by Atom”. The New York Times. 5 April 1990.

-Mick, Jason (May 1, 2013). “IBM Makes World’s Smallest Movie Using Deadly Carbon Monoxide”. Daily Tech. Retrieved May 1, 2013.

-IBM makes movie about a little boy _ a very little boy _ by pushing molecules around”. Washington Post. Associated Press. May 1, 2013. Retrieved May 1, 2013.

 

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید