انتشار این مقاله


۸ یافته علمی که تابستان ۲۰۱۸ را به نام خود کردند

۸ مطلب برجسته علمی و چند یافته علمی که ممکن است در طول تابستان از دست داده باشیم

مسافرت رفتن و دور شدن از روزمره‌های زندگی و مدتی دور شدن از همه هیجان (وحشت) آخرین اتفاقات علمی قطعا کاری بسیار سالم است اما در فاصله حتی چند روز اتفاقات بسیاری در علم می افتد، بنابراین ما در کنارهم ۸ مطلب برجسته علمی و چند یافته علمی که ممکن است در طول تابستان از دست داده باشیم را بررسی ‌کنیم.

۱. فضا هنوز برای ما پر از پدیده‌های جذاب و عجیب و غریب است. فقط در هفته گذشته، دانشمندان یک ساختار عجیب را که درست بالای ساختارهای ابرمانند شگفت انگیز زحل بود، مورد بررسی قرار دادند، و قبل از آن، سیگنال های رادیویی مرموز را در عمق فضا کشف شد.

همینجا در زمین دانشمندان تلاش میکردند شیئی را بسیار سریع به چرخش دراورند تا اطلاعات بیشتری درباره مکانیک کوانتومی کسب کنند.

۲. دانشمندان در تابستان امسال به حقایق منتاظری پی بردند و برای مثال اشاره کردند که برخی از غذاها و ویتامین ها همه آن چیزی نیستند که انتظار داریم. یک مطالعه بالینی بزرگ منجر به این یافته علمی شد که مکمل های ویتامین D با کاهش خطر شکستگی های استخوانی همراه نیستند و یک دانشمند هاروارد با بیان اینکه روغن نارگیل “سم خالص” است ، بسیار بحث برانگیخت.

در ضمن، فقر در حال حاضر مانع از دستیابی مردم به مواد مغذی کافی می شود، و در نتیجه بیماری های قرن ۱۸ میلادی دوباره به کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده و استرالیا بازمی‌گردد.

۳. در ماه ژوئیه ما خودمان را نفس نفس زنان در حال انتظار برای باز کردن یک تابوت مرموز در اسکندریه مصر یافتیم. در یک لحظه به نظر می رسید کل اینترنت (یا حداقل تمام توییتر) در مورد این گمانه زنی می‌کند که چه نوع نفرینی موجب خواهد شد، زمانی که سعی می‌کنیم ببینیم چه چیزی در آن قرار دارد.

البته، با باز کردن تابوت، باستان شناسان دقیقا همان چیزی را پیدا کردند که حدس می‌زنید و عکس هایی شگفت انگیز را به اشتراک گذاشتند. تجزیه و تحلیل محتویات آن منجر به یافتن چند سرنخ بیشتر از هویت تابوت می شود.

برخلاف انتظار افراد مضطربی که میخواستند مومیایی ۲۰۰۰ ساله را در داخل تابوت پیدا کنند، نشانه ای از نفرین آخرالزمانی نبود. تا جایی که ما تغییر آب و هوا را در نظر بگیریم، که مطمئنا به نظر می رسد بسیار منحصر به فرد است اما در حال حاضرهم اتفاق می افتد .

۴. در همین حال، در یک بیابان خشک استرالیا، یک ژئوگلیف عظیم آلت تناسلی مرد که از هر سو دیده می‌شود به طور مرموزی ظاهر شد اما با این وجود کمی سرگرمی فراهم می کند!

۵. چند یافته علمی دیگر طی چند ماه اخیر شامل: ۱۲ قمر جدید اطراف مشتری، نوع جدیدی از سلول های مغزی در انسان، و شکل هندسی جدیدی در علم که در تمام طول این سال ها در پوست ما پنهان شده بود.

۶.  یک پیوند شگفت انگیز میان میکروب ها و ابرها کشف شد – این یافته علمی نشان می‌دهد که چطور همه چیز در سیاره ما بهم پیوسته است.

۷. دانشمندان همچنین تکامل در عمل را در دو سطح ثبت کرده اند:

انتخاب طبیعی در مقابل چشمان ما اتفاق می افتد، زمانی که یک فصل طوفان های یکنواخت آناتومی پاهای مارمولک‌ها در کارائیب را تغییر داد.

و باکتری های وبا در حین سرقت قطعاتی از DNA از همتایان مرده خود مشاهده شدند. این نشان می دهد که چگونه این موجودات مزاحم در بدست آوردن مقاومت آنتی بیوتیکی بسیار سریع و خوب عمل می‌کنند.

چرا منتظر بمانید تا از طریق تغییرات نسلی انطباق پیدا کنید، زمانی که شما به تنهایی می توانید جهش های خود را از همسر خود سرقت کنید؟!

۸. و در نهایت، برای کسانی که برای بازگشت به مدرسه آماده میشوند، در اینجا توصیه ای در مورد همراه داشتن دستگاه هایی مثل موبایل در کلاس درس میکنیم: یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی زمانی که این دستگاه ها مورد استفاده قرار نمی گیرند، بازهم موجب حواس پرتی میشوند.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید