انتشار این مقاله


آیا گیاهان هم سیستم عصبی دارند؟

زمانی که یک برگ خورده می شود، این برگ با استفاده از سیگنال‌‌های مشابه در حیوانات، به سایر برگ‌‌ها اخطار می‌‌دهد.

گیاهان ممکن است مغز نداشته باشند امام انواعی از سیستم‌‌های عصبی را دارا می باشند. بیولوژیست‌‌‌های گیاهان دریافته‌‌‌اند، زمانی که یک برگ خورده می شود، این برگ با استفاده از سیگنال‌‌های مشابه در حیوانات، به سایر برگ‌‌ها اخطار می‌‌دهد. به نظر می‌رسد سیستم عصبی گیاهان باید مورد بحث قرار گیرد.

کارهای جدیدی برای حل کردن رازی بزرگ درباره‌‌ی چگونگی ارتباط بین بخش‌‌‌‌های مختلف یک گیاه با بخش‌‌های دیگر صورت گرفته‌‌است. سیستم عصبی گیاهان رازی بزرگ است که اقداماتی برای حل آن صورت گرفته‌‌است. سلول‌‌های عصبی جانواران با اسفاده از آمینواسید گلوتامات، با‌‌یکدیگر ارتباط برقرار می‌‌کنند. این آمینواسید در انتقال کلسیم به سلول‌‌های مجاور نقش کمکی دارد. با انتقال کلسیم به سلول‌‌های عصبی مجاور، در طول این مسیر، تقویت سیگنال صورت می‌‌گیرد و ارتباطات گسترده‌‌ای ممکن می‌‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط گیاهان با یکدیگر از طریق ریشه نیز صورت می‌گیرد


محققان در میان این کشفیات، تحقیق دیگری نیز انجام دادند: گیاهان به جاذبه چگونه پاسخ می‌‌دهند؟

دانشمندان که فکر می‌‌کردند کلسیم ممکن است نقشی در این مورد ایفا کند، یک سنسور مولکولی برای تشخیص افزایش میزان کلسیم قرار‌‌‌ دادند. در یک گیاه خردل با افزایش سطح کلسیم، این سنسور روشن‌تر می‌‌شد. محققان قصد داشتند با بریدن یکی از برگ‌‌های این گیاه، تغییرات کلسیم را بررسی کنند. با این کار، سنسور سریعا روشن، سپس در مجاور همان برگ کم نور می‌‌شد. تا رسیدن موج کلسیم به سایر برگ‌‌ها، سنسور در طول این مسیر روشن و سپس کم نور می‌‌شد. مطالعات بیشتر، گلوتامات را به عنوان محرک موج کلسیم معرفی کرده‌‌است. محققان می‌‌دانند که تغییرات یک بخشی از گیاه توسط بخش‌‌های دیگر قابل تشخیص است اما نمی‌‌دانند این اطلاعات چگونه منتقل می شود. آن‌‌ها انتقالات کلسیم و نقش گلواتامات را مشاهده کرده‌‌اند و بهتر می‌‌توانند ارتباطات داخلی گیاهان را بررسی کنند. حتی ممکن روزی به دستکاری در این مورد بپردازند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید