انتشار این مقاله


ظرفیت‌ مغز در تمرکز محدود است!

آیا‌ تاکنون‌ احساس کرده‌اید در‌حال تقلا برای فکرکردن در‌مورد چندین مطلب در یک زمان هستید؟ این شاید به آن خاطر باشد که سیستم توجه مغز شما پر شده‌است.

آیا‌ تاکنون‌ احساس کرده‌اید در‌حال تقلا برای فکرکردن در‌مورد چندین مطلب در یک زمان هستید؟ این شاید به آن خاطر باشد که سیستم توجه مغز شما پر شده‌است. یکی از روش های اسکن مغز که میزان انرژی مصرفی سلول های عصبی را نشان می دهد از این نظریه حمایت می‌کند: ظرفیت مغز در تمرکز محدود است.

این نظریه می‌تواند توهم بصری (گوریل نامرئی) را توضیح دهد. در این آزمایش، فیلمی برای شرکت‌کنندگان پخش کرده‌بودند و قرار بود افراد بر جنبه‌ی خاصی از فیلم تمرکز کنند. به همین دلیل نتوانستند فردی که لباس گوریل پوشیده بود و در فیلم حضور داشت را مشاهده‌کنند. Nili Lavie از دانشگاه لندن، روش جدیدی برای اسکن مغز به کار‌گرفت. (تابع پهنای باند نزدیک به طیف سنجی مادون قرمز) روشی که با استفاده از آن، میزان اکسیژن مغز را با استفاده از یک هدست ساده تعیین می کنند. گروه تحقیقاتی دیگری از دانشگاه لندن، با اصلاح تکنولوژی، به جای اکسیژن، فعالیت های آنزیمی را در میتوکندری ( ساختاری در سلول که انرژی تولید می‌کند) تعیین می‌کنند.Lavie می‌‌گوید:

ما میزان متابولیسم نورون‌ها را تعیین می‌کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: برای به حداکثر رساندن تمرکز و دستیابی به اهداف، استراتژی دو لیستی وارن بافت را امتحان کنید


در آخرین آزمایش طراحی شده‌ی او، شرکت‌کنندگان دو تمرین بصری دشوار و آسان انجام دادند که شامل مشخص کردن اشکال و رنگ‌‌های خاصی در یک صفحه بود. در حین این آزمایش، همه ی شرکت‌‌‌کنندگان هدست داشتند. در نیمی از زمان انجام آزمایش، آن‌ها یک الگوی شطرنجی را در حاشیه‌ی میدان بینایی شرکت‌‌کنندگان به لرزه‌ در‌می‌آوردند. در تمرینات آسان، سلول‌های مغزی با عبور سریع الگوی شطرنجی متوجه آن می شدند. اما در تمرینات دشوار، با گذر سریع الگوی شطرنجی، سلول‌های مغزی فعالیت کمتری داشتند و متوجه الگوی شطرنجی نشده‌ بودند. Lavie می‌گوید:

شما چیزهایی را که به آن‌ها توجه ندارید‌، سرکوب می‌کنید.

محقق دیگری اضافه می‌کند؛ سایر آزمایشات نیز نشان داده‌‌است که نیاز به توجه ما از سوی یک حس، می تواند سایر حواس را نیز درگیر کند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید