انتشار این مقاله


سیزده عملی که افراد دارای اعتماد به نفس انجام نمی‌دهند!

در این مقاله به مواردی که افراد دارای اعتماد به نفس انجام نمی‌دهند اشاره شده که با مطالعه‌ی آن دیدگاه‌تان نسبت به این افراد تغییر خواهد کرد.

افرادی که اعتماد به‌ نفس بالایی دارند، ارزش خود را دانسته و خواسته‌ی خود را در زندگی می‌دانند. این افراد معمولا عادات و طرز تفکر خود را که منجر به موفقیت آن‌ها می‌شود را با بقیه به اشتراک می‌گذارند. در ادامه به سیزده موردی که افراد با اعتمادبه‌نفس بالا انجام نمیدهند میپردازیم.

۱. آن‌ها به‌اینکه ارزششان کمتر از دیگران است معتقد نیستند؛

یکی از موارد اصلی باورهای افراد بی‌پروا این است که می‌گویند: ارزش من با سایر افراد برابر است. این بدین معنی نیست که فرد نباید برای خواسته‌هایش تلاش کند و یا اینکه چیزهای پر ارزش در دنیا به میزان مساوی بین همه تقسیم می‌شود بلکه بدین معناست که فرد باید مانند دیگران برای زندگی خود تلاش کرده و برای رسیدن به اهدافش بجنگد.

۲. آن‌ها از شک کردن درباره‌ی توانایی‌های خود نمی‌هراسند؛

افراد با اعتمادبه‌نفس می‌دانند که همیشه مشکوک به خود بودن به ضرر آن‌ها نبوده و در بعضی از مواقع ممکن است تنها به عنوان هشداری جهت عدم آمادگی فرد در زمینه‌های مختلف باشد که در این‌صورت فرد متوجه می‌شود که باید روش خود را برای موفقیت حتمی تغییر دهد.

۳. این افراد هنگام انجام کار تردید نمی‌کنند؛

 در مورد دوم گفته شد که این افراد با شک کردن به خود برخی روش‌های خود را در زندگی تغییر می‌دهند اما باید دانست که بعد از تلاش بسیار و انجام کارهای لازم برای رسیدن به هدفشان، تامل نکرده و بلافاصله دست‌به‌کار می‌شوند بدون اینکه به نتیجه‌ی منفی آن فکر کنند.

۴. آن‌ها همیشه منتظر انجام کارهای خارق‌العاده نیستند؛

ممکن است شما گمان کنید که این افراد همیشه کارهای شگفت‌انگیز و بسیار مهمی در زندگی خود انجام می‌دهند اما باید دانست که شگفتی در کارها و قدم‌های کوچکتر نیز وجود دارد.

تغییرات و تحولات تدریجی و مهم در درون خود این افراد شکل می‌گیرد نه در کارهایشان. این تغییرات ممکن است در تفکرشان از طریق دست‌یابی به موفقیت و یا از طریق تشویق از سوی دیگران تاثیر گذاشته و از آن‌ها فردی دیگر بسازد.

۵. این افراد هیچ‌گاه اعتماد به نفس را با تکبر و غرور یکی نمی‌دانند؛

بعضی از انسان‌ها از داشتن اعتماد به نفس میترسند زیرا آن‌ها گمان می‌کنند که داشتن اعتماد به نفس یعنی دیگران را از خود راندن و تبدیل به یک انسان احمق شدن! اما باید بدانید که اعتماد به نفس معادل غرور یا نارسیسم نیست. داشتن اعتماد به نفس باعث می‌شود که فرد از خود مطمئن بوده و خودشیفته نباشد بدین معنا که هنگامی که فرد نسبت به خود حساسیت بیش از حد نشان‌ نمیدهد ( چون از خود مطمعئن است)، توجه خود را بیشتر به اطرافیان و روابط اجتماعی معطوف خواهد کرد.

۶. این افراد از انتقاد نمی‌هراسند؛

افراد دارای اعتماد به نفس به راحتی انتقادات مفید را از اطرافیان پذیرفته بدون اینکه از آن اظهار ناراحتی کند. این افراد با شنیدن انتقادات، از دست دادن ارزش خود را در کنار دیگران احساس نمی‌کنند. داشتن اعتماد به نفس بدین معنی نیست که در مقابل انتقادات و نظرات سایرین مقاومت کرده و آن‌ها را نپذیرد بلکه بدین معناست که فرد آزاد است عقیده‌ی خود را بیان کرده و همچنین به عقاید اطرافیان نیز توجه کند و در صورت مفید بودن آن‌ها تغییرات لازم را در خود به‌وجود آورد.

۷. این افراد از شکست نمی‌ترسند؛

اینکه گمان کنید افراد دارای اعتماد به نفس هیچگاه شکست نمی‌خورند کاملا اشتباه است. داشتن اعتماد به نفس بدین معنی نیست که فرد همیشه لبخند بر لب داشته و هیچ‌گاه دچار اضطراب و یا مشکوک به خود ( مورد دوم) نمی‌شود. داشتن اعتماد به نفس بدین معناست که فرد خود را توانا و قادر در حل مشکلات و سختی‌ها دانسته و می‌داند که با گذراندن این سختی‌ها در انتها به هدفش خواهد رسید.

۸. این افراد همه‌ی کارهای خود را به نحواحسن انجام نمی‌دهند؛

کمال‌گرایی را می‌توان تفکر اشتباه افراد دچار اعتماد به نفس پایین دانست! اگر شما گمان کنید که باید کار مورد نظر را بدون هیچ عیب و ایرادی انجام دهید، مطمئن باشید که در انجام آن شکست خواهید خورد زیراکه این تفکرات شما را از انجام صحیح کار باز خواهند داشت.

۹. آن‌ها هرچیزی را که سایر افراد تبلیغ می‌کنند را باور نمی‌کنند؛

بسیاری از تبلیغات انجام شده تنها برای کاهش اعتماد به نفس و احساس کمبود شما طراحی شده‌اند. کمپانی‌هایی که سعی در فروش محصول خود دارند ابتدا سعی می‌کنند که فرد نسبت به خود احساس ضعف کند بدین صورت که معمولا مشکلات و ضعف‌هایی را در افراد به نمایش می‌گذارند که شاید شما هیچ‌گاه به آن‌ها از این دید توجه نکرده و با دیدن این تبلیغات نسبت به خود احساس منفی پیدا کنید.

۱۰. این افراد تمام چیزهایی را که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند باور نمی‌کنند؛

این مورد به نوعی با مورد ۹ مشابه است. باور اینکه بسیاری از اطرافیان شما ازدواج موفق، کار عالی و زندگی خوبی دارند بسیار راحت است. اما باید در نظر داشت که تمام اطلاعات و موارد موجود در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت دست‌کاری و اصلاح می‌شوند! تمامی افراد در زندگی خود روزهای بد، استرس و شکست را تجربه می‌کنند اما آن‌ها را با سایر افراد در فیس‌بوک به اشتراک نمی‌گذارند!

۱۱. این افراد از انجام کارهای جدید دوری نمی‌کنند؛

اگر شما همیشه خود را به سمت انجام کارهای جدید سوق دهید بیشتر دچار شکست شده و ارزش و نقش آن را در رشد و شکوفایی خود بهتر متوجه شده و آن را به عنوان بخشی از زندگی خود می‌پذیرید. با انجام کارهای جدید ممکن است در ظاهر به‌نظر آید که فرد دچار شکست‌های بی‌شمار شده است اما در حقیقت فرد موفقیت‌های بسیار را در زندگی خود کسب کرده است.

این افراد هیچ‌گاه منتظر انجام کار به بهترین شکل نمانده و تنها برای انجام آن‌ها اقدام می‌کنند.

۱۲. این افراد خودشیفته نیستند؛

همان‌طور که در مورد ۵ اشاره شد، افراد دارای اعتماد به نفس بالا بیش از حد نسبت به خود حساسیت نشان نمی‌دهند. به‌طور حتم تمامی انسان‌ها با حس سرزنش خود آشنا هستند. به‌عنوان مثال فرد با خود می‌گوید: آن‌ها به من نگاه می‌کردند. آن‌ها گمان می‌کنند که من احمق هستم و هر کلمه‌ای که بگویم احمقانه به نظر می‌آید. در حالی که حقیقت این است که هر فرد در دنیای پر از مشکلات خود شناور بوده و کاری به کار شما ندارند!

اگر دارای اعتماد به نفس باشید به‌راحتی می‌توانید این افکار اشتباه را از خود دور کرده و در آرامش زندگی کنید.

۱۳. این افراد به دیگران اجازه تعیین اهداف برای آن‌ها را نمیدهند؛

هیچ فردی نمی‌تواند به شما بگوید که چه‌کاری مهم‌تر است. باید پذیرفت که در دنیای امروزی همه داشتن بهترین ماشین و خانه‌ی بزرگ را به عنوان عامل خوش‌حالی تایید می‌کنند اما مقاومت نشان دادن در برابر این تفکرات اشتباه قدرت زیادی می‌طلبد.

داشتن اعتماد به نفس بدین معنا نیست که هر شانس بزرگی را در زندگی باید پذیرفت بلکه به معنی این است که فرد با شناخت کامل از خود و همچنین اعتماد به خود بگوید: انجام این‌کار در این زمان برای من مقدور نخواهد بود پس آنجام این کار را نمی‌پذیرم.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید