انتشار این مقاله


ناخودآگاه‌تان شما را به فراموشی وا می‌دارد

به نظر می‌رسد جملات “یادت باشه” و “فراموش کن” تأثیری عمیق‌تر از پیش‌فرض‌های ما دارند.

در حال حاضر می‌دانیم مغز می‌تواند خاطرات سرکوب کند. در یک مطالعه محققین سعی کردن به کمک سرنخ‌های دیداری داوطلبین را در حین تلاش برای حفظ کردن جفت لغات، مجبور به فراموشی یا یادآوری برخی کلمات کنند. زمانی که به آن‌ها گفته می‌شد کلمه را فراموش کنند به احتمال کمتری آن را سری بعد به خاطر می‌آوردند.

حال رافائل گیلارد از بیمارستان Saint-Anne پاریس به کمک همکارانش نشان دادند این اتفاق به صورت ناخودآگاه هم می‌تواند ایجاد شود. آن‌ها به گروهی از ۴۴ داوطلب آموزش دادند تا با نشانه‌های واضح و خودآگاه دیداری لغات را فراموش کنند یا به یاد بیاورند. آن‌ها دریافتند در ۸۳ درصد از موارد در صورت نشان دادن علامت “یادت باشه (remember)” آن‌ها جفت لغات را فراموش نمی‌کردند این در حالی است که در صورت نشان دادن نشانه‌ی “فراموش کن (forget)” این آمار به ۷۷ درصد می‌رسید. سپس آن‌ها کمی مطالعه را پیچیده‌تر کردند به این صورت که در حالی که داوطلبین سعی می‌کردند جفت لغات را یاد بگیرند نشانه‌های “یادت باشه” و “فراموش کن” خیلی کوتاه بر روی صفحه نمایش داده می‌شد؛ آن‌قدر کوتاه که کسی به صورت خودآگاه متوجه آن‌ها نمی‌شد.


مقاله‌ی مرتبط: فراموشی می‌تواند شما را باهوش‌تر کند!


محققین فهمیدند که به هنگام نشان دادن نشانه‌ی فراموش کردن ۷۵ درصد و به هنگام نشان دادن نشانه‌ی یادآوری ۸۱ درصد لغات را به یاد می‌آوردند. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد برخی خاطرات مستعد فراموشی ناخودآگاه هستند. این مطالعه به بیماران PTSD کمک خواهد کرد تا بدون تلاش خودآگاه خاطرات ناگوار خویش را سرکوب کنند. برندن دپو می‌گوید:

به کمک این روش آن‌ها لازم نیست برای درمان بار دیگر آن‌ها را به یاد بیاورند هر چند فاصله‌ی زیادی تا آن مرحله از درمان باقی است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید