انتشار این مقاله


کفش‌های پا برهنه (barefoot) چه مزایایی دارند؟

کفش پابرهنه چیست؟ آیا آن‌ها بهتر از کفش‌های سنتی هستند؟

کفش پابرهنه چیست؟ آیا آن‌ها بهتر از کفش‌های سنتی هستند؟ یکی از ترند‌های اخیر در میان دونده‌ها، کفش‌های پابرهنه‌ای (barefoot) است که بیشتر شبیه دستکش هستند تا کفش. در واقع، اغلب به نام کفش “پنج انگشت” نامیده می‌شوند. با الهام از شور و شوق در حال رشد برای پیاده‌ روی پابرهنه ، کفش‌های barefoot با کفی نزدیک‌تر به زمین، سبک تر و با انعطاف بیشتر از کفش‌های معمولی تولید می‌شوند. آن‌ها طراحی شده‌اند تا از پاهای شما تا حدودی حفاظت کنند در حالی که برخی از جنبه‌های مطلوب پیاده ‌روی پابرهنه را نیز تامین می‌کنند.

کفش‌های پیاده‌ روی سنتی ، با کفی ضخیم و پاشنه بلند، بر ثبات و زیرسازی تاکید می‌کنند. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که یک نوع کفش خاص از آسیب دیدن جلوگیری می‌کند.
اگرچه پیاده‌روی پابرهنه خطراتی را نیز منجر می‌شود ولی پیاده‌ روی کنندگان بدون کفش ممکن است از بعضی از نیروهای مضر بالقوه که استفاده‌کنندگان از کفش‌های پیاده روی سنتی تجربه می‌کنند ، در امان باشند. پیاده روی کنندگان با پای پیاده بیشتر تمایل دارند فشار وزن خود را روی میانه پا بیاندازند تا پاشنه پا، و این موضوع می‌تواند به کاهش بار مفاصل انتهایی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است و تحقیقات در مورد مزایای بالقوه و خطرات پیاده ‌روی پابرهنه در حال انجام است.


بیشتر بخوانید: 


اگر شما از کفش‌های فعلی خود راضی هستید، نیازی به تغییر نیست. اگر می ‌خواهید کفش‌های barefoot را آزمایش کنید، به راحتی به سمتش بروید. اطمینان حاصل کنید که یک کفش مناسب برای پای خود پیدا کنید و در ابتدا سطوح نرم‌تر و صاف‌تر را انتخاب کنید، مانند مسیر مسطح. انواع مختلفی از کفش‌های الهام گرفته از پای برهنه در دسترس هستند.

قبل از اینکه شروع به پیاده ‌روی با کفش‌های پابرهنه بکنید ، با یک متخصص پزشکی ورزشی یا دکتر پا صحبت کنید، مخصوصا اگر در گذشته آسیب دیدید یا مشکلات پا را تجربه کرده‌اید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید