انتشار این مقاله


می‌توانید روند پیری را به تأخیر بیاندازید

ماده‌ی طبیعی موجود در اغلب میوه‌ها و سبزیجات به نام Fiestin، اکسیر جوانی

مطالعه‌ی پیرامون روند پیری پیشین منتشر شده در ژورنال Nature Medicine نشان داد، حتی در صورت درمان دیرهنگام می‌توان میزان سلول‌های آسیب‌دیده و پیر را کاهش داد، بر طول عمر افزود و سلامت فرد را بهبود بخشید. حال آن‌ها نشان دادند درمان موش‌های پیر به کمک ماده‌ی طبیعی موجود در اغلب میوه‌ها و سبزیجات به نام Fiestin، برسلامت و طول عمر موش‌ها بسیار مؤثر بوده است.


مقاله‌ی مرتبط: پیری چیست؟


با افزایش سن، سلول‌های آسیب‌دیده در بدن تجمع می‌یابند. زمانی که سلول‌ها به سطح خاصی از آسیب می‌رسند وارد مرحله‌ی پیری سلولی منحصر به فرد خود می‌شوند. این سلول‌ها فاکتورهای التهابی را آزاد کرده و به سیستم ایمنی پیغام می‌دهند تا سلول‌ها آسیب‌دیده را پاک کند. سیستم ایمنی جوانان سالم است و می‌تواند این سلول‌ها را به خوبی از میان ببرد. اما با گذر سن، سلول‌های آسیب‌دیده به طور کامل پاک نمی‌شوند. بنابراین تجمع می‌یابند و التهاب کمی ایجاد می‌کنند با آزاد کردن آنزیم‌ها بافت را تخریب می‌کنند. رابینز و دیگر محققین دریافتند Fiestin میزان سلول‌های آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد. آن‌ها موش‌ها را در مراحل انتهایی زندگی‌شان تحت درمان با این مکمل قرار دادند که نشان داد سلامتی و طول عمر آن‌ها بهبود یافته بود. مقاله‌ی Fisetin is a senotherapeutic that extends health and lifespan به تازگی در EBioMedicine منتشر شده است. رابینز می‌گوید:

این نتایج نشان می‌دهد ما می‌توانیم حتی در انتهای زندگی فرد بر طول مدت سلامت فرد بیافزاییم. اما با این حال سؤالات بسیاری مانند دوز مناسب مصرفی در این بین وجود دارد.

اما پرسشی که آن‌ها قادر به اسخگویی آن هستند این است که چرا تا کنون همچین کاری نکرده بودند؟ همیشه محدودیت‌های کلیدی برای بررسی چگونگی اثر داروها بر بافت‌های مختلف و سلول‌های مختلف در طی روند پیری وجود داشته است. تا کنون محققین نمی‌توانستند تشخیص دهند آیا درمان بر سلول‌های خاص در حال پیری اثر می‌گذارد یا نه. تحت نظارت ادگار آریاژ از دانشگاه مینسوتا از mass cytometry یا CyTOF برای اولین بار در بررسی پیری استفاده کردند.

در ادامه برای نشان دادن اثربخشی دارو، این اولین بار است شواهد اثر بخشی دارو بر گروه خاصی از سلول‌های آسیب‌دیده در بافت دیده می‌شود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید