انتشار این مقاله


دانشمندان به هشت پا قرص اکس دادند و اتفاق عجیبی افتاد!

مطالعه جدید نشان می‌دهد انسان‌ها ممکن است وجه شباهت‌های زیادی با هشت پایان داشته باشند. از جمله این شباهت‌ها به نظر می‌رسد که هر دو به یک روش مشابه و همسان به یک دارو روانگردان پاسخ دهید.

مطالعه جدید نشان می‌دهد انسان‌ها ممکن است وجه شباهت‌های زیادی با هشت پایان داشته باشند. از جمله این شباهت‌ها به نظر می‌رسد که هر دو به یک روش مشابه و همسان به یک دارو روانگردان پاسخ دهید.

دانشمندانی از دانشگاه Johns Hopkins و آزمایشگاه بیولوژی Marine در Cape Cod دریافتند که، با وجود اینکه تصور بر این است که هشت‌‌پایان هنگامی که در معرض MDMA قرار می‌گیرند رفتار نامناسب و گاهی حتی خشن دارند، دقیقاً مانند انسان رفتاری دوستانه و اجتماعی نشان می‌دهند که به حالت خوشی زیاد یا Molly شناخته می‌شود.

یافته‌های منتشر شده در Current Biology، بیش از یک واقعه مهمانی سرگرم کننده است: این یافته‌ها نشان می‌دهند که مغز هشت پا و مغز انسان اساسا در برخی از موارد مشابه هستند. این بدان معنی سنت که محققان برای یادگیری بیشتر در مورد مغز انسان می‌تواند از موجودات دریایی استفاده کنند.


مقاله مرتبط: ماده‌ی روانگردان قرص‌های اکستازی به تأیید برای درمان PTSD نزدیک می‌شود


MDMA بخشی از اختلال را در انسان‌ها به وجود می آورد. این اتفاق توسط افزایش سطح انتقال دهنده عصبی احساس خوب سروتونین در مغز رخ می‌دهد. نگاهی نزدیک به ژنوم هشت پا به پژوهشگران نشان می‌دهد که یک پروتئین درگیر در این فرآیند در انسان وجود دارد که بسیار مشابه با موجودات دریایی می‌باشد. نویسنده همراه این مطالعه، Eric Edsinger، همکار تحقیقی در آزمایشگاه زیست شناسی دریایی، در بیانیه ای اینگونه بیان می‌کند که:

«از نظر دارویی، ما می توانیم پیش بینی کنیم MDMA باید در هشت پا به نحوی که در انسان کار می‌کند، کار کند.»

برای تست این فرضیه، تیم تحقیقاتی هشت پا را به منظور انجام آزمایشی جامعه پذیری در یک مخزن متصل به سه محفظه‌ قرار دادند. محفظه “اجتماعی” شامل هشت‌ پاهای دیگر نیز می‌باشد. (نشسته در زیر گلدان ارکیده پر از سوراخ، که فقط در صورت مبارزه کیس‌ها خارج می‌شوند.) این وضع در حالی بود که محفظه “شی” شامل یک مجسمه از شخصیت‌های جنگ ستارگان Chewbacca می‌باشد. هشت پاها در محفظه مرکز قرار گرفتند و به مدت ۳۰ دقیقه پس از قرار گرفتن مجازاند که در این محفظه‌ها پرسه بزنند.

قبل از این که آن‌ها دوزی از MDMA را دریافت کنند، هر دو جنس هشت پا ترجیح می‌دادند زمان بیشتری را در محفظه “اجتماعی” سر کنند در صورتی که هشت پا آن محفظه ماده باشد. اما زمان بیشتری را در محفظه “شی” می‌گذراندند در صورتی که هشت پا محفظه  “اجتماعی” نر بود. پس از گذراندن ۱۰ دقیقه از دریافت دوز پایین حمام MDMA، هنوز هشت پاها به مراتب تمایل کمتری به صرف زمان با هشت پا مرد موجود در درب کناری داشتند. حتی در صورتی که فقط بغل کردن گلدانی که زیر آن نشسته‌اند نصیبشان می‌شد.

نتایج نشان می دهد که دوزهای MDMA، در واقع، بسیاری از رفتارهای اجتماعی را در هشت پاها به وجود می آورد که در انسان نیز همان‌ها ایجاد می‌شود. این نتایج نشان می‌دهند که سروتونین تنظیم کننده فرایندهای اجتماعی در انسان و هشت پایان است که حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش به گونه‌های مجزا تبدیل شده است.

محققان بیان کردند که این یافته‌ها اولیه هستند و باید تکرار شوند. اما آن‌ها می‌توانند روزی یک راه جدید تحقیقاتی برای دانشمندان بیابند تا اطلاعات بیشتری درباره مغز انسان بدست آورند. این مطالعه می‌گوید که چگونه به مواد مانند MDMA پاسخ می‌دهند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید