انتشار این مقاله


هدایت ربات پرنده با سیگنال‌های ذهن

ربات پرنده ای که با کنترل ذهن به پرواز در می‌آید.

ربات پرنده ای که با کنترل ذهن به پرواز در می‌آید

فکر می‌کنم، پس پرواز می‌کنم! هدست هایی که امواج مغزی را می‌خوانند، برای هدایت ربات های پرنده استفاده می‌شوند و به ما امکان پرواز ماشین ها را با استفاده از افکارمان می‌دهند.

تیمی از انستیتو علمی هند واقع در بنگلور، به ۱۴ نفر آموزش داد تا به کمک هدست های EEG، دستگاهی که با کمک الکترودهای کوچک فعالیت الکتریکی مغز را اندازه می‌گیرد، ربات پرنده چند موتوره را هدایت کنند.

قبلا تلاش های دیگری نیز برای هدایت فکری ربات های پرنده چند موتوره صورت گرفته بود اما Subbaram Omkar که سرپرستی تحقیقات را برعهده داشت، عقیده دارد این سیستم جدید به اندازه ای دقیق است که بتواند برای هدایت ربات های پرنده بال ثابت استفاده شود؛ امری که تا کنون انجام نشده بود.


بیشتر بخوانید:


هدایت چنین پرنده هایی نیازمند کنترل بیشتری است زیرا همواره درحال حرکت هستند. درحالی که ربات های پرنده چند ملخه می‌توانند شناور باشند. به گفته‌ی Omkar سیستم های دیگری که فعالیت مغزی را به حرکت پهپاد ترجمه می‌کنند، قادر به عمل سریع مناسبی نیستند که برای کنترل چنین وسیله‌ی پرسرعتی کافی باشد.

برای هدایت ربات پرنده از افراد خواسته شد از تصور استفاده کنند اما چیزهایی را انجام ندهند: تکان دادن دست ها، تکان دادن انگشت ها و تکان دادن آرنج. این پروسه‌ی فکری هنگام تصور، قشر حسی و حرکتی مغز را بدون حرکت بدن فعال می‌کند. هر فکر به عمل خاصی از جانب پهپاد مرتبط می‌شود.

الگوریتم، امواج ۹۰ هرتزی مغز را می‌خواند. این همان فرکانس امواج گاماست که با ادراک رابطه دارد. وقتی یک تصور به اندازه‌ی کافی دقیق باشد، موجب هدایت ربات در آسمان می‌شود.

بسته به خلبان، الگوریتم دستورهای مغزی را با دقت ۷۷ تا ۹۸ درصد تفسیر می‌کند. این دقت مرهون توسعه‌ی هوش مصنوعی است که نقش بسزایی در تفسیر پیام های مغزی داشته است.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید