انتشار این مقاله


محققان دلیل جدیدی برای خونریزی مغزی یافته‌اند

خونریزی های بسیار کوچک مغزی ممکن است دلیل دیگری داشته باشند.


خونریزی مغزیMRI مغزی که خون ریزی‌های بسیار کوچک مغزی متعدد (با فلش‌ها نشان داده‌ شده‌اند) را نشان می‌دهد. مطالعه جدید که در نشریه Cellular Neuroscience منتشر شده‌است، شواهدی مبنی بر اینکه تشکیل تجمع‌های خونی ممکن است نیازی به پاره شدن رگ خونی نداشته باشد، آشکار می‌سازد.

تیمی از محققان از جمله دکتر Rachita Sumbria، دانشمند پروژه UCI، و دکتر Mark G. Fisher برای اولین بار، شواهدی مبنی بر اینکه تشکیل تجمع‌های خونی ممکن است نیازی به پاره شدن رگ خونی نداشته باشد، فراهم آورده‌اند. این محققان دریافتند سلولهای اندوتلیال مغزی که عروق خونی مغز را مفروش می‌کنند، بدون نیاز به اختلال ساختار عروقی، توانایی احاطه گلبولهای قرمز و ذخیره کردن آنها در خارج از عروق خونی و بافت مغزی را دارند.


مقاله مرتبط: سکته‌ی مغزی


Fisher، استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی UCI گفت: “مدتهای زیادی باور بر این بود که پارگی در یک رگ خونی مغز، دلیل خونریزی بسیار کوچک مغزی است. با اینکه مطالعات و بررسی‌های تاییدی بیشتری مورد نیاز است، مطالعه ما مسیر جدیدی برای هدایت تلاشها بمنظور متوقف کردن خونریزی مغزی و عواقب آن فراهم می‌آورد.”

این مطالعه با عنوان “Brain Endothelial Erythrophagocytosis and Hemoglobin Transmigration Across brain Endothelium: Implications for Pathogenesis of Cerebral Microbleeds” در نشریه Cellular Neuroscience منتشر شده‌است. قسمت اعظم این مطالعه که در همکاری با انستیتو Keck انجام شد، بر پایه مطالعه قبلی Fisher در رابطه با خونریزی‌های مغزی و اینکه این خونریزی‌ها اغلب دلیل تشخیص داده نشده‌ای برای زوال عقل هستند و چگونه ممکن است پس از ضربه به مغز پدید آیند، استوار است.

خونریزی در مغز که تحت عنوان خونریزی‌های مغزی بسیار کوچک (CMB) در تصاویر تشدید مغناطیسی شناسایی می‌شوند، تجمع‌های کوچکی از خون در مغز هستند که با افزایش سن، بیماری‌های مغزی- عروقی، پرفشاری خون و بیماری مزمن کلیوی در ارتباط هستند. CMBs دلیل معمولی برای افت توانایی‌های شناختی بوده و در افزایش خطر بروز سکته مغزی، دخیل می‌باشند. با استفاده از تکنیک MRI، خونریزی‌های بسیار کوچک مغزی در نزدیک به ۲۰ درصد افراد تا شصت سالگی و در نزدیک به ۴۰ درصد افراد تا هشتاد سالگی تشخیص داده می‌شوند. بررسی مستقیم نمونه‌های بافت مغز انسان نشان می‌دهد خونریزی مغزی در هفتاد سالگی، شایع است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید