انتشار این مقاله


آیا چیزی به نام تنگی واژن وجود دارد؟ علت چیست؟

اگر تجربه داشتن درد یا احساس ناراحتی در جریان دخول داشته‌اید، ممکن است نگران این باشید که واژنتان برای رابطه‌ی جنسی بسیار تنگ است. اما واقعیت این است که این طور نیست.

آیا چیزی تحت عنوان واژن بسیار تنگ وجود دارد؟

اگر تجربه داشتن درد یا احساس ناراحتی در جریان دخول داشته‌اید، ممکن است نگران این باشید که واژنتان برای رابطه‌ی جنسی بسیار تنگ یا بسیار کوچک است. اما واقعیت این است که این طور نیست. تقریبا هیچ واژنی آن‌قدر تنگ نیست که رابطه جنسی اتفاق نیافتد. هرچند بعضی اوقات، شما باید بیشتر برای آمادگی برای دخول کمک کنید.

واژن در حالتی که تحریک نشده باشد، قطری به اندازه ۳ تا ۴ اینچ دارد. که این اندازه ممکن است به نظر برسد که برای بعضی آلت‌های مردانه و یا ابزار جنسی به اندازه کافی بزرگ نیست. اما وقتی تحریک می‌شوید، واژنتان وسیعتر و بزرگتر می‌شود. همچنین یک لوبریکنت طبیعی ترشح می‌کند. اگر در جریان دخول احساس درد یا سختی کردید، ممکن است نشانه‌ای برای این باشد که شما به اندازه کافی تحریک نشده‌اید، نه این‌که خیلی تنگ هستید.

علاوه بر آن، درد در جریان دخول ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌هایی مثل عفونت، زخم، یا آنرمالی مادرزادی باشد.

چگونه واژن تغییر می‌کند؟

واژن در طول زندگی یک فرد به دفعات فراوان تغییر می‌کند. واژن به گونه‌ای طراحی شده که برای رابطه جنسی و زایمان مناسب باشد. هردوی این موارد شکل و تنگی واژن را دست‌خوش تغییر می‌کنند.

درک این تغییرات می‌تواند به شما کمک کند تا اگر مشکلی پیدا کردید، متوجه آن شوید.


مقاله مرتبط: آیا می‌توان عفونت قارچی واژن را در خانه درمان کرد؟


تغییر واژن در جریان رابطه جنسی

واژن به گونه‌ای طراحی شده که در طول برانگیختگی، دراز و عریض شود. وقتی شما تحریک می‌شوید، طول بخش فوقانی واژن افزایش میابد و گردن و گردن رحم را بیشتر به داخل بدن فشار می‌دهد. به این ترتیب، آلت تناسلی یا ابزار جنسی در جریان دخول به گردن رحم برخورد نمی‌کند و ناراحتی‌ای ایجاد نمی‌شود. (هرچند که تحریک گردن رحم گاها می‌تواند موجب حاصل شدن احساس خوبی شود.)

همچنین واژن یک لوبریکنت طبیعی ترشح می‌کند تا وقتی دخول اتفاق افتاد، سختی و درد آن کمتر شود. اگر دخول خیلی زود شروع شود و لوبریکنت ترشح نشده باشد، ممکن است احساس درد داشته باشید. تلاش مناسب برای تحریک متقابل قبل از رابطه جنسی می‌تواند به شما اطمینان بدهد که به اندازه کافی لوبریکنت طبیعی ترشح شده است. اگر همچنان مقدار آن کافی نیست، می‌توانید از لوبریکنت‌های فروشگاهی بر پایه آب استفاده کنید.

اما این مراحل طبیعی همیشه به این معنا نیست که رابطه جنسی راحت است. یک مطالعه نشان می‌دهد که ۳۰ درصد زنان در جریان رابطه واژنی احساس درد می‌کند. اگر درد یا تنگی دائمی بود، یک قرار ملاقات با پزشکتان داشته باشید.

تغییرات واژن در جریان زایمان

واژن شما می‌تواند برای سازگاری با تولد یک کودک، رشد کند و عریضتر شود. حتی در این حالت هم، به اندازه نرمال خود بازخواهدگشت.

هرچند ممکن است بعد از زایمان واژنی، احساس کنید که واژنتان کاملا هم مانند قبل نیست. واقعیت این است که احتمالا همینطور است. این به ان معنا نیست که واژنتان همچنان تنگ نیست.

کشسانی و شکل طبیعی یک واژن در طول زندگی یک فرد تغییر می‌کند و شما باید با این تغییرات سازگار شوید. این ممکن است به معنای امتحان کردن موقعیت‌های جدید برای رابطه باشد یا قوی‌تر کردن عضلات کف لگن برای بازیابی قدرت و تنگی، باشد.


مقاله مرتبطبوی بد واژن


اگر نگران این هستید که واژنتان خیلی تنگ باشد

شرایط بسیاری ممکن است میزان تنگی یک واژن را تحت‌تاثیر قرار دهد. بسیاری از این مشکلات کوچک هستند و به راحتی قابل حل می‌باشند. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • چرب شدن ناکافی یا تحریک ناکافی

تحریک موجب می‌شود بدن به طور طبیعی واژن را چرب کند. برای تحریک بیشتر، آمیزش خارجی را امتحان کنید. به یاد داشته باشید، اندام تناسلی شما بزرگتر از ان است که فکر می‌کنید. اما اگر حتی بعد از تحریک متقابل، دخول همچنان سخت است، از لوبریکنت‌های فروشگاهی برای کمک استفاده کنید.

  • عفونت یا اختلال

عفونت‌ها، شامل عفونت‌های منتقله از راه جنسی، شکل یا تنگی واژن را تغییر نمی‌دهند. هرچند، می‌توانند موجب دردناک‌تر شدن رابطه جنسی شوند.

  • زخم یا ضربه

یک زخم در لگن یا اندام جنسی‌تان ممکن است موجب دردناک شدن رابطه جنسی شود. قبل از برقراری رابطه جنسی منتظر بمانید تا به طور کامل بهبود بیابید.

اگر قبلا مورد تعارض جنسی قرار گرفته‌اید، بدون درمان مناسب هرگونه برخورد جنسی برایتان مشکل خواهد بود.

  • آنرمالی مادرزادی

بعضی از زنان به طور مادرزادی دارای پرده بکارتی ضخیم یا غیرانعطاف‌پذیر دارند. حتی بعد از آن که بافت پاره شد، ممکن است زمانی که در جریان رابطه برخورد اتفاق افتاد، دردناک باشد.

  • واژینیسموس

واژینیسموس، موجب انقباض‌های غیرارادی عضلات کف لگن شما می‌شود. این اختلال موجب می‌شود که قبل از دخول عضلات کف لگن آنقدر تنگ بشوند که آلت مردانه یا ابزار جنسی نتواند وارد شود. این اختلال ممکن است درنتیجه اضطراب یا ترس ایجاد شود. بعضی از افرادی که این مشکل را دارند، همچنین در استفاده از تامپون‌ها یا در حین آزمایش لگنی دچار مشکل می‌شوند.

بهبودی این موضوع دربرگیرنده ترکیبی از درمان‌هاست. علاوه‌بر درمان جنسی یا مشاوره درمانی، پزشک شما با شما کار خواهد کرد تا از دیلاتور‌ها و تمرین‌دهنده‌های واژنی استفاده کنید. این ابزارهای مخروطی-شکل به شما کمک می‌کنند تا کنترل کف لگنتان را بدست آورید و یاد بگیرید تا عکس‌العمل غیرارادی ماهیچه‌ای که قبل از دخول تجربه می‌کنید را از بین ببرید.

اگر نگران این هستید که واژنتان بسیار گشاد باشد

گفت‌وگو در میان دوستان ممکن است موجب شود باور کنید که یک واژن میتواند “پاره شود” یا بیش از حد عریض شود. هرچند، به سادگی می‌توان گفت که درست نیست.

واژن در طول زندگی شما به دفعات تغییر می‌کند. زایمان و به دنیاآوردن کودک یکی از اتفاقات مشخص است که می‌تواند تنگی طبیعی واژن شما را تغییر دهد. هرچند، مهم است که به یاد داشته باشید که واژن شما به شکل قبل از زایمان خود بازخواهدگشت. ممکن است احساس متفاوتی داشته باشید، و این تفاوت مورد انتظار است. اما به این معنی نیست که واژنتان به اندازه قبل تنگ نیست.

اگر اخیرا بچه‌دار شده‌اید، می‌تواند کمک کنید تا قدرت عضلانی‌تان بازگردد و تون عضلانی کف لگن افزایش بیاید. افزایش تون عضلانی کف لگن شکل واژن شما را تغییر نخواهد داد، اما می‌تواند به کنترل بیشتر واژن شما و لذت‌بخش‌تر شدن رابطه جنسی کمک کند. (همچنین میتواند تون عضلانی مثانه شما را بهتر کند و به این ترتیب از چکیدن قطره‌های ادرار – مشکلی معمول پس از زایمان – جلوگیری کند)

تمرینات Kegel کلیدی برای قوی‌تر شدن عضلات کف لگن شما هستند. تمرینات متعددی وجود دارند، اما ساده‌‎ترینشان هم می‌تواند کاملا موثر باشد.


مقاله مرتبط: خشکی واژن


چگونه تمرینات Kegel را انجام دهید

بهترین زمان برای تمرین برای بار اول، در حین دفع ادرار است. زیرا در این حالت راحتتر می‌توانید بگویید که در حال فشار دادن عضلات درست هستید. اگر جریان ادرار شما تغییر کرد، دارید از عضلات درستی استفاده می‌کنید. در غیر این صورت، عضلات درستی را فشار نمی‌دهید.

در حین دفع ادرار، عضلات کف لگنتان را فشار دهید تا جریان ادرارتان را متوقف کنید. اگر در ابتدا نتوانید این کار را بکنید اشکالی ندارد. فشار را برای ۴ ثانیه نگه دارد، سپس رها کنید. هربار که ادرار می‌کنید این کار را انجام ندهید. فقط تا زمانی که یاد بگیرید کدام عضلات را باید منقبض کنید، این کار را انجام دهید.

اگر ترجیح می‌دهید در حین دفع ادرار این کار را امتحان نکنید، می‌توانید یک یا دو انگشت خود را درون واژنتان قرار دهید و فشار بدهید. اگر بتوانید تنگ شدن واژن دور انگشتانتان را احساس کنید، حتی به مقدار کم، می‌فهمید که از عضلات درستی استفاده می‌کنید.

۵ الی ۱۰ عدد از این فشاردادن‌ها را پشت سرهم انجام دهید، و سعی کنید روزانه ۵ تا ۱۰ بار این تمرینات را انجام دهید.

مانند ورزش‌های دیگر، تمرین کنید و صبر به خرج بدهید. در دو تا سه ماه، قادر خواهید بود احساس بهبودی کنید. همچنین در جریان رابطه جنسی احساسات قوی‌تری خواهید داشت.

گشاد شدن واژن در جریان یائسگی

یائسگی می‌تواند موجب ایجاد تعدادی تغییرات در واژن شما شود. با کاهش میزان استروژن، لوبریکنت طبیعی شما ممکن است برای آسان‌تر شدن دخول کافی نباشد. از لوبریکنت‌های فروشگاهی برای تکمیل لوبریکنت بدنتان استفاده کنید.

بافت واژن نیز در این دوران از زندگی‌تان نازکتر می‌شود. این موضوع به معنای سست‌تر شدن واژنتان نیست، اما حس‌ شما در مورد دخول ممکن است تغییر کند.

نتیجه

هر واژنی متفاوت از بقیه است. یعنی شما نمی‌توانید بر تجریبات شخصی دیگر در مورد نرمال یا غیرنرمال بودن واژنتان اتکا کنید. شما بهتر از هرکسی بدنتان را می‌شناسید، پس اگر چیزی در طول رابطه جنسی به نظرتان طبیعی نیست، توقف کنید. راه‌حلی بیابید که برایتان مفید باشد، سپس دوباره امتحان کنید.

رابطه جنسی نباید ناراحت‌کننده باشد، و شما در صورتی که احساس می‌کنید بیش از حد تنگ یا غیرانعطاف‌پذیر هستید، نباید تحمل کنید. بسیاری از اختلالاتی که می‌تواند موجب این احساس شود به راحتی قابل درمانند. اگر نگران داشتن درد، ناراحتی، یا خونریزی در طول رابطه جنسی هستید، به پزشکتان مراجعه کنید. همراه با پزشکتان می‌توانید دلیل و راه‌حل مشکلاتتان را بیابید.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید