انتشار این مقاله


تهوع و قرص‌های ضد بارداری: چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد

تهوع و قرص‌های ضد بارداری از زمان تولید اولین قرص‌های ضد بارداری در سال ۱۹۶۰، زنان از قرص‌های ضد بارداری به عنوان یک روش موثر برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. امروزه بیش از ۲۵ درصد زنان از قرص‌های ضد بارداری برای کنترل حاملگی استفاده می‌کنند. قرص‌های ضد بارداری در صورتی که به طور درست […]

تهوع و قرص‌های ضد بارداری

از زمان تولید اولین قرص‌های ضد بارداری در سال ۱۹۶۰، زنان از قرص‌های ضد بارداری به عنوان یک روش موثر برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. امروزه بیش از ۲۵ درصد زنان از قرص‌های ضد بارداری برای کنترل حاملگی استفاده می‌کنند.

قرص‌های ضد بارداری در صورتی که به طور درست مصرف شود، در بیش از ۹۹ درصد موارد برای جلوگیری از بارداری موثر است. و مانند هر دارویی، می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. تهوع یکی از عوارض جانبی گزارش شده قرص‌های ضد بارداری است.

چرا قرص‌های ضد بارداری باعث تهوع می‌شود؟

حالت تهوع نتیجه‌ی تاثیر استروژن است که می‌تواند باعث تحریک معده شود. قرص‌هایی که حاوی دوز بالای استروژن هستند، به خصوص قرص‌های ضد بارداری اضطراری نسبت به دارو‌های که حاوی دوز پایین‌تری هستند، بیشتر موجب ناراحتی معده می‌شوند. تهوع هنگامی که شما برای اولین بار مصرف قرص را شروع می‌کنید، شایع‌تر است.

چگونه تهوع ناشی از قرص‌های ضد بارداری را کنترل کنیم؟

درمان خاصی برای تهوع ناشی از قرص وجود ندارد. با این حال، ممکن است با این روش‌های خانگی بروز حالت تهوع را حدی کاهش داد:

فقط از مواد غذایی سبک و ساده مثل نان و کلوچه استفاده کنید.
اجتناب از غذاهای، بسیار شیرین و یا چرب یا سرخ شده.
نوشیدن مایعات سرد.
اجتناب از هر گونه فعالیت پس از خوردن غذا.
نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل.
خوردن وعده‌های مکرر و کوچکتر.
چند نفس عمیق و کنترل شده بکشید.
فشار دادن نقاط خاصی از مچ دست می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. این درمان چینی سنتی طب فشاری است.

تهوع ناشی از قرص‌های ضد بارداری باید در عرض چند روز از بین برود. اگر حالت تهوع همچنان ادامه داشته باشد، حتما به دکتر مراجعه کنید. تهوعی که پس از چند روز برطرف نمی‌شود می‌تواند باعث بر اشتها و وزن شما تأثیر بگذارد. شما ممکن است نیاز به تغییر به نوع دیگری از قرص و یا نوع دیگری از کنترل بارداری داشته باشید.

چگونه می‌توان از تهوع در هنگام مصرف قرص جلوگیری کرد؟تهوع و قرص‌های کنترل بارداری: چرا این اتفاق می‌ افتد و چگونه می ‌توان از آن جلوگیری کرد

برای جلوگیری از تهوع، ناشی از قرص‌های ضد بارداری آن‌ها را با معده خالی مصرف نکنید. در عوض، پس از شام یا یک میان وعده قبل از خواب، از آن استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید حدود ۳۰ دقیقه قبل از مصرف قرص از آنتی اسید استفاده کنید. این کار ممکن است به آرامش معده کمک کند.

قبل از استفاده از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا می‌توانید از داروهای ضد تهوع نیز استفاده قرار کنید. آن‌ها ممکن است داروهای ضد تهوع را برای شما تجویز کنند، به خصوص اگر این قرص‌ها در گذشته شما را بیمار کرده باشد. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی حاوی فقط پروژسترون به احتمال زیاد باعث تهوع و استفراغ کمتر از قرص‌های حاوی هورمون استروژن و پروژستین می‌شود.

مصرف قرص‌های ضد بارداری را فقط به این دلیل که حالت تهوع دارید، متوقف نکنید. زیرا درصورتیکه از روش پیشگیری از بارداری پشتیبان دیگری استفاده نمی‌کنید، ممکن است باردار شوید.

قرص‌های پیشگیری از بارداری چگونه عمل می‌کنند؟

قرص‌های ضد بارداری حاوی اشکال صنعتی هورمون‌های زنانه، استروژن و پروژسترون یا فقط پروژسترون هستند. این هورمون ها با جلوگیری از آزاد شدن تخمک بالغ از تخمدان زن (تخمک گذاری) مانع از حاملگی می‌شوند.

قرص‌های ضد بارداری همچنین باعث ضخیم‌تر شدن لایه‌ی موکوسی اطراف سرویکس می‌شوند. که این باعث می‌شود شنا کردن اسپرم به سمت تخمک و بارور کردن آن مشکل شود. قرص همچنین سطح رحم را تغییر می‌دهد. اگر یک تخمک بارور شده باشد، رحم تغییر یافته جایگزینی و رشد تخم را مشکل می‌کند.

قرص‌های ضد بارداری اورژانسی مانند برنامه شماره‌ی دو حاوی دوز بالا‌تری از هورمون‌های موجود در قرص‌های معمولی هستند. تحمل این دوز بالای هورمون‌ها می‌تواند بر بدن شما سخت باشد. بنابراین، شما فقط باید از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی زمانی استفاده کنید، که در طول رابطه جنسی از سایر روش پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنید یا تجربه شکست در سایر روش های پیشگیری را دارید،

نمونه‌هایی از شکست در روش‌های پیشگیری از بارداری عبارتند از پاره شدن کاندوم در طول رابطه است یا خارج شدن دستگاه داخل رحمی (IUD) در طی رابطه اشاره کرد. قرص‌عای ضد بارداری اورژانسی می‌تواند تخمک گذاری را متوقف کند و مانع از خروج تخمک از تخمدان شود. این قرص‌ها همچنین می‌توانند از لقاح اسپرم با تخمک جلوگیری کنند.

سایر عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری

علاوه بر تهوع که شایعترین عوارض ناشی از قرص است، عبارتند از:

درد، حساسیت، یا بزرگ شدن پستان
سردرد
دمدمی مزاج شدن
کاهش میل جنسی
لکه بینی در بین دوره‌ها یا دوره‌های نامنظم
افزایش وزن یا از دست دادن وزن
این عوارض جانبی، خفیف هستند. و معمولا چند ماه پس از شروع مصرف قرص از بین می‌روند. یکی از عوارض نادر اما جدی استفاده از قرص‌های ضد بارداری، لخته شدن خون در پا (ترومبوز ورید عمقی) است که اگر درمان نشود، ممکن است منجر به لخته شدن خون در ریه‌ها (آمبولی ریوی) و احتمالا مرگ خواهد شد.

این خطر نادر است. با این وجود، در صورت مصرف طولانی مدت قرص، مصرف سیگار، یا سن بالاتر از ۳۵ ریسک ابتلا افزایش می‌یابد.

انتخاب قرص ضد بارداری که برای شما مناسب است

هنگام انتخاب قرص ضد بارداری، باید تعادل ایجاد کنید. شما به مقدار کافی از استروژن برای جلوگیری از بارداری نیاز دارید، اما نه مقداری که باعث شود معده شما بیمار شود. دکتر شما می‌تواند به شما کمک کند تا قرص ضد بارداری را که با نیازهای شما مناسب است، پیدا کنید.

زمانی که قرص را مصرف می‌کنید، به نکات توجه کنید. قرص‌های خود را هر روز مصرف کنید. اگر دوزی را فراموش کردید، باید در اسرع وقت آن دز را دریافت کنید. این به این معنی است که شما باید دو دوز قرص را در یک روز مصرف کنید تا دوزهای فراموش شده جبران شوند. مصرف دو قرص در یک روز احتمال بروز حالت تهوع را بیشتر می‌کند.


 

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید