انتشار این مقاله


مصرف زیاد ویتامین A ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد!

براساس مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Endocrinology منتشر شده‌است، مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است تراکم استخوانی را کاهش دهد و باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌های مستعد بشود.

براساس مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Endocrinology منتشر شده‌است، مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است تراکم استخوانی را کاهش دهد و باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌های مستعد بشود.

این مطالعه، که بر روی موش‌ها انجام گرفت، دریافت که مصرف مستمر ویتامین A، به میزان معادل ۴.۵ تا ۱۳ برابر مقدار مجاز پیشنهادشده برای مصرف روزانه انسان (RDA)، موجب ضعف قابل‌توجه استخوان‌ها شد، و بنابراین افراد باید در مورد مصرف بیش از انداره ویتامین A در رژیم غذایی‌شان مواظب باشند.

ویتامین A ویتامینی ضروریست که برای پروسه‌های متعدد بیولوژیکی از جمله رشد، بینایی، ایمنی و عملکرد اندام‌ها مهم است. بدن‌های ما توانایی ساخت ویتامین A را ندارند اما یک رژیم غذایی سالم دربرگیرنده گوشت، محصولات لبنی و سبزیجات برای تامین نیازهای غذایی بدن کافی خواهد بود.


مقاله مرتبط: مکمل ویتامین D به کاهش خطر شکستگی و بهبود تراکم استخوان کمک نمی‌کند


تعدادی از شواهد نشان می‌دهند که افرادی که از مکمل‌های ویتامین A استفاده می‌کنند ممکن است در خطر بیشتری برای آسیب استخوانی باشند. مطالعات قبلی در موش‌ها نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد ویتامین A برای مدتی کوتاه، به میزان معادل ۱۳ تا ۱۴۲ برابر مقدار مجاز برای مصرف روزانه انسان‌ها، بعد از ۱-۲ هفته موجب کاهش تراکم استخوانی و افزایش احتمال شکستن استخوان می‌شود. این مطالعه اولین مطالعه‌ایست که به بررسی اثرات دوزهای کمتر ویتامین A، میزان معادل مقدارهایی که توسط افراد مصرف‌کننده مکمل‌ها استفاده می‌شود، در طولانی‌مدت، پرداخته است.

در این مطالعه، دکتر Ulf Lerner و همکارانش از آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ، گزارش کردند که در موش‌هایی که دوزهای کمتری از ویتامین A، معادل ۴.۵ تا ۱۳ برابر RDA در انسان‌ها، را در مدت زمان طولانی‌تر مصرف کرده‌اند نیز، نازک شدن استخوان‌ها پس از فقط ۸ روز دیده شد. و در دوره ۱۰ هفته‌ای مطالعه بیشتر شد.

دکتر Ulf Lerner گفت:

مطالعات قبلی در مورد جوندگان نشان داده‌اند که ویتامین A تراکم استخوانی را کاهش می‌دهد اما این مطالعات با دوزهای بسیار بالای ویتامین A، در دوره زمانی کوتاهی، به انجام رسیده بودند. در این مطالعه ما نشان داده‌ایم که مقادیر بسیار کمتری از ویتامین A، مقادیری مطابق‌تر با مقادیر انسانی، همچنان قدرت و تراکم استخوان‌های جوندگان را کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: آیا ویتامین B12 می تواند عملکرد داروهای روانپزشکی را بهبود بخشد؟


پس از این، دکتر Ulf Lerner می‌خواهد پاسخ این سوال را بیابد که آیا دوزهای ویتامین A مطابق مقادیر انسانی رشد استخوانی حاصل از ورزش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد یا نه. که در این مطالعه به این مورد اشاره‌ای نشده بود. علاوه بر آن، تیم او اثرات مکمل‌های ویتامین A را در موش‌های پیری که رشد استخوانی در آن‌ها متوقف شده است، همان‌طور که در جوانترها بررسی شد، مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

دکتر Ulf Lerner هشدار می‌دهد که:

مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین A ممکن است مشکلی فزاینده باشد زیرا تعداد افراد زیادی هستند که از مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند.  مصرف بیش از اندازه ویتامین A می‌تواند خطر اختلالات ضعف استخوانی را در انسان‌ها افزایش دهد، اما مطالعات بیشتری لازم است تا این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. در تعداد زیادی از موراد، رژیمی متعادل به خوبی برای تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن در ارتباط با ویتامین A کافی است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید