انتشار این مقاله


۱۰ دقیقه ورزش در روز حافظه را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان داده‌اند که توانایی ذخیره اطلاعات در مغز با ورزش کردن بهبود میابد. تنها ۱۰ دقیقه ورزش آرام در روز کافیست تا ارتباط بخش‌های مختلف مغز را بهتر کند. دانشمندان دانشگاه کالیفورنیا که درباره فعالیت مغز تحقیق میکردند دریافتند که بعد از یک ورزش آرام، مثلا ده دقیقه پیاده‌روی آرام یا یوگا یا تای […]

تحقیقات نشان داده‌اند که توانایی ذخیره اطلاعات در مغز با ورزش کردن بهبود میابد.


تنها ۱۰ دقیقه ورزش آرام در روز کافیست تا ارتباط بخش‌های مختلف مغز را بهتر کند.
دانشمندان دانشگاه کالیفورنیا که درباره فعالیت مغز تحقیق میکردند دریافتند که بعد از یک ورزش آرام، مثلا ده دقیقه پیاده‌روی آرام یا یوگا یا تای چی عملکرد ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز که برای شکل‌گیری و افزایش حافظه لازم‌اند را تقویت میکند.
این تحقیق به سادگی بیان میکند که چرا افرادی که سنشان بالا میرود یا به هر دلیلی کم تحرک میشوند حافظه‌شان رفته رفته کمتر میشود.
دانشمندان از ۳۶ داوطلب که در ۲۰ سالگی‌شان بودند خواستند که روزانه ۱۰ دقیقه ورزش کنند و سپس تست‌های حافظه رویشان انجام دادند در همان حال همان تست‌ها را روی همان افراد در زمان دیگری که ورزش نکرده بودند نیز انجام دادند.
همان آزمایش‌ها روی ۱۶ نفر که ورزش‌ها را انجام نداده بودند تکرار شد که بعدا محققان مغزشان را اسکن کردند.
در مغز آنان که تمرین انجام داده بودند دریافتند که ارتباط بین بخش‌های مختلف ذخیره حافظه شدیدا بهبود یافته است.
Michael Yassa یک عصب شناس در دانشگاه کالیفورنیا و همکار در پروژه میگوید:
مبحث حافظه یک بحث چالش‌برانگیز است، به افراد شرکت کننده تعدادی عکس از وسایل خیلی عادی و روزمره نشان داده شد وسپس از آنها امتحان گرفته شد تا بدانند چگونه میتوانند آنها را به یاد بیاورند، ما از وسایل فریب‌دهنده‌ و مشابهی استفاده کردیم تا ببینیم چگونه مغز آنها میتواند آنها را تشخیص دهد.
افرادی که ورزش‌ها را انجام داده بودند توانایی بیشتری در تمیز دادن وسایل داشتند .
تاثیر این ورزش‌ها به سن افراد و توانایی ذاتی آنها و عواملی مربوط به سبک زندگی بستگی دارد.
همچنین محققان حس و حال شرکت‌کنندگان را موردبررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدن که با انجام ورزش حوصله و شادی افراد افزایش پیدا میکند.
نوسیندگان این تحقیق همچنین دارند اثر ورزش خفیف را در زمانهای خاص بر روی افراد مسن‌تر مورد بررسی قرار میدهند.
Yassa میگوید:
هدف اصلی ما این است که بتوانیم ورزش‌هایی را طراحی کنیم که افراد مسن‌تر و سا کسانی که ناتوانی دارند نیز بتوانند آنرا انجام دهند.
این تیم که توسط نتیجه‌های بدست آمده تشویق شده بودند، مطالعات جدید در آزمایشگاه انجام دادند.
Yassa میگوید:
من همیشه پیاده به ملاقات‌هایم میروم و سعی میکنم هر از گاهی برخیزم و ۱۰ دقیقه با گروهم پیاده‌روی کنم، نتایج نشان میدهد همیشه بعد از ورزش حال و حوصله اعضای تیم بیشتر میشود.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید