انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۶۱)

یک شهر پر از سندرم ایکس شکننده، کشف مولکول آغازگر MS و بزرگ‌ترین موجود زنده جهان

چرا این شهر دورافتاده در کلمبیا پر از بیماران مبتلا به سندرم ایکس شکننده است؟

Mercedes Triviño هشتاد و دو ساله چندین بیمار سندرم ایکس شکننده در خانه دارد.
Mercedes Triviño هشتاد و دو ساله چندین بیمار سندرم ایکس شکننده در خانه دارد.

شهر کوچک Ricaurte در کلمبیا خانه‌ی بزرگ‌ترین اجتماع بیماران مبتلا به سندرم ایکس شکننده می‌باشد. سندرم X شکننده عارضه‌ای ژنتیکی است که موجب معلولیت ذهنی، ناهنجاری‌های فیزیکی و اغلب، اوتیسم در ۱ نفر از هر ۲,۰۰۰ مرد و ۴,۰۰۰ زن در جهان می‌شود. Ricaurte اکنون به نقطه‌ی کانونی برای مطالعات سندرم ایکس شکننده شده که می‌تواند به توسعه‌ی داروهایی برای اوتیسم و توجیه چرایی افراد حامل “پیش‌جهش” ژنی شود که معمولاً از مشکلات شناختی فرار می‌کنند ولی برخی اوقات دچار مشکلات فیزیکی می‌گردند.

شاید این مولکول گریزپا عامل آغازگر مالتیپل اسکلروزیس (MS) باشد

مغز بیمار مبتلا به ام اس
مغز بیمار مبتلا به ام اس

در اسکلروز چندگانه سلول‌های ایمنی که معمولاً به دنبال عوامل خارجی در بدن هستند، به اشتباه به پوشش محافظتی عصب‌ها حمله می‌کنند. اکنون محققان احتمالاً مولکولی را یافته‌اند که از مدت‌ها پیش وجودش پیش‌بینی می‌شد. این آنتی‌ژن خودی که این حملات را تحریک می‌نماید شاید راهی را پیش روی دانشمندان قرار دهد که به طور بالقوه این بیماری را درمان کنند.

بزرگ ترین موجود زنده جهان این قارچ غول پیکر است

Zoonar GmbH/Alamy Stock Photo
Zoonar GmbH/Alamy Stock Photo

در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰، محققان بزرگ‌ترین موجود زنده ثبت شده‌ی جهان را کشف کردند؛ یک “قارچ غول پیکر” به نام آرمیلاریا گالیکا در پنسیلوانیای میشیگان که ۳۷ هکتار زمین را پوشانده است؛ این تقریباً اندازه‌ی مال آمریکا در بلومینگتون مینه‌سوتاست. اکنون، همان تیم از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه‌ی زیرزمینی از آرمیلاریا که قارچ های عسل را به وجود آورده است، تقریباً چهار برابر بزرگ‌تر و دو برابر قدیمی‌تر از چیزی که است که قبلاً فکر می‌کردند.

کوه اِنتا در ایتالیا می‌تواند به زیر دریا برود!

Felix Gross
Felix Gross

برای دهه‌هاست که دانشمندان می‌دانند دامنه‌های جنوب شرقی کوه اتنا، آتشفشان فعال ساحل شرقی سیسیل، هر ساله دو تا سه سانتی‌متر جابه‌جا می‌شود. در دوره‌ای هشت روزه در ما می ۲۰۱۷، گزارش شد که دامنه جنوب شرقی ۴ سانتی‌متر به سمت شرق حرکت کرده است. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که این دامنه در حال رُمبیدن به داخل وزن خودش است. دانشمندان مطمئن نیستند که این حرکت لاک‌پشتی کی کامل می‌شود و اندازه‌گیری‌های جدید آن‌ها را نگران کرده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید