انتشار این مقاله


دید کلیدوسکوپیک چیست؟

افراد مبتلا به میگرن ممکن است مشکل بینایی به‌نام دید کلیدوسکوپیک پیدا ککند که در این مقاله به شرح این عارضه می‌پردازیم.

۲۱ديد كليدوسكوپيك يك انحراف ديد كوتاه مدت است كه فرد اشيا را مانند هنگامي كه از وسيله ي كليدوسكوپ استفاده مي كند ميبيند. تصاوير ممكن است به شكل تكه تكه ، داراي رنگ بسيار روشن و يا بسيار براق ديده مي شوند.

ديد كليدوسكوپيك بيشتر مواقع هنگام بروز سردرد ميگرن كه به میگرن بصری و يا ميگرن چشمي معروف است. اين نوع ديد هنگامي رخ مي دهد كه سلول هاي عصبي مسئول ديد در مغز دچار تيك عصبي نامنظم شده و اين تيك  هر ١٠ الي ٣٠ دقيقه اتفاق مي افتد.

ديد كليدوسكوپي مي تواند علامتي براي مشكلات بسيار جدي تر مانند سکته‌ی قلبی، آسیب شبکیه و آسییب‌های جدی وارده به مغز باشد.

میگرن بصری با میگرن شبکیه‌ای متفاوت است. میگرن شبکیه‌ای مشکلی جدی‌تری بوده که علت آن نبود و یا قطع جریان خون به چشم است که با میگرن بصری تفاوت داشته و مردم به اشتباه این دو اصطلاح را به‌جای هم به‌کار می‌برند بنابراین اگر به شما گفته شده باشد که یکی از این مشکلات را دارید بهتر است از پزشک  خود بخواهید تا آن را برای شما به‌طور کامل شرح دهد.

دید کلیدوسکوپیک به‌چه معنیست؟

دید کلیدوسکوپیک یکی از هزاران علایم میگرن بصری است که به آن میگرن همراه با اورا می‌گویند. این عارضه می‌تواند بر حس بینایی، شنوایی و بویایی تاثیر بگذارد. تصاویری که فرد مبتلا به کلیدوسکوپی می‌بیند ممکن است که به‌حالت چرخشی و یا قطعه‌قطعه دیده‌شوند. فرد مبتلا ممکن است که همراه با این عارضه سردرد نیز داشته باشد اما این مورد برای همه‌ی افراد قطعی نیست. سردرد در بعضی از افراد می‌تواند یک ساعت بعد از اتمام میگرن همراه با اورا تجربه شود.

منظور از اورا همان شناسه‌ها و نشانه‌های اخطار دهنده مانند شراره‌های نورانی، لکه‌ی کور و گزگز شدن صورت و دست بوده که ممکن است همراه یا قبل از بروز میگرن اتفاق بیفتد.



افراد به‌طور عادی اشیا را با هردو چشم خود مشاهده می‌کنند. هنگامی که فرد تصاویر اشیا را در هر چشم به‌صورت جداگانه ببیند مشکل و اختلال می‌تواند مربوط به ناحیه‌‌ی بینایی در مغز بوده و ممکن است که علامت میگرن چشمی باشد.

درد کلیدوسکوپیک و اثرات ناشی از اورا می‌توانند علایم مهمی برای مشکلات جدی‌تری مانند (TIA(transient ischemic attack باشد. بنابراین هنگامی که دید مشابهی مانند آن‌چه توصیف شد پیدا کردید بهتر است که حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

نشانه‌های دیگر میگرن همراه با اورا:

  • خط‌‌های زیگزاگی که ممکن است به حالت سیاه و نقره‌ای بوده و در میدان دید شما شناور باشند.
  • وجود نقاط، ستاره‌ها،موج‌ها و تاثیر به‌جا مانده از فلاش عکاسی در دید
  • وجود محیطی مه‌آلود پر از خطوط زیگزاگی که هر ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به‌وجود آمده و از بین می‌روند.
  • ایجاد نقاط کور و یا نابینایی کامل برای مدت کوتاهی
  • حساسیت شنوایی نسبت به حرکات آب و موج هوای گرم
  • از بین رفتن دید رنگی
  • ظاهر شدن اشیا به‌صورت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک، خیلی دور و یا خیلی نزدیک در دید

علایمی که ممکن است همراه با میگرن اورایی رخ دهد:

همزمان و یا بعد از اورای دیداری فرد ممکن است انواع دیگری از اورا را نیز تجربه کند که شامل موارد زیر‌اند:

  • اورای حساسیت: فرد ممکن است احساس گزگز در انگشتان و بازوی خود داشته باشد که در شرایط شدیدتر تا صورت و زبان انتشار یافته و تا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ادامه می‌یابد.
  • اورای دیس‌فازیک: حرف زدن فرد دچار مشکل شده، فرد کلمه‌ی مورد نظر خود را فراموش کرده و یا نمی‌تواند منظور خود را انتقال دهد.
  • میگرن همی‌پلژیک: در این نوع میگرن اندام‌های یک‌طرف بدن و حتی عضلات یک‌طرف صورت دچار ضعف می‌شوند.

عوامل دخیل در ایجاد دید کلیدوسکوپیک:

۱. میگرن بصری؛
بیشترین عامل دخیل در دید کلیدوسکوپیک، میگرن بصری است. این اختلال بیشتر مواقع در هردو چشم اتفاق می‌افتد. ۲۵ الی ۳۰٪ افراد مبتلا به میگرن دچار مشکلات بینایی نیز می‌شوند.
میگرن بصری هنگامی رخ می‌دهد که انتهای نورون‌ها در ناحیه‌ی خلفی مغز که همان کورتکس بینایی است فعال می‌شوند. علت این عمل هنوز مشخص نیست اما در تصاویر MRI فرد مبتلا به میگرن این عمل در تمامی نورون‌های کورتکس بینایی مشاهده شده است.
این علامت به‌طور معمول فقط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
میگرن بصری می‌تواند همراه با سردرد نباشد. میگرن بصری بدون وجود سردرد را میگرن آسفالژیک می‌نامند.

۲. TIA و یا سکته؛

TIA هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت مغز کاهش یابد. علایم حاصل از TIA گذرا بوده و فرد به علت مهم بودن این عارضه باید به علایم توجه ویژه‌ای داشته باشد. علایم TIA می‌توانند به عنوان هشداری برای سکته‌ای بزرگ که ممکن است کل بدن را فلج و ناتوان کند باشند.

در بعضی از مواقع TIA علایمی مشابه میگرن بصری ایجاد می‌کند مانند علامت دید کلیدوسکوپیک. بنابراین اگر گمان میکنید که دچار میگرن بصری شده‌اید شاید بهتر است که به پزشک مراجعه کرده تا با TIA اشتباه نشود.

یکی از تفاوت‌های مهم بین میگرن و TIA این است که در میگرن علایم معمولا به‌ترتیب اتفاق می‌افتند بدین معنی که مکن است شما ابتدا مشکل بینایی پیدا کرده و سپس حواس دیگرتان مختل شود درحالی که در TIA تمام علایم همزمان اتفاق می‌افتند.

۳. میگرن رتینال؛

بسیاری از متخصصان ممکن است این اختلال را با نام‌های دیگری مانند اکولار و یا افتالمیک اورا معرفی کنند. میگرن شبکیه‌ای بسیار جدی‌تر و مهم‌تر از میگرن بصری بوده و علت آن نبود جریان خون به چشم است.

این عارضه معمولا همراه با ایجاد نقاط کور در دید و یا کوری کامل در یکی از چشمان است. اما علایمی مشابه با میگرن بصری نیز وجود خواهد داشت.

همواره درباره‌ی اختلالی که دارید خوب تحقیق کنید تا با موارد دیگر اشتباه گرفته نشود.


مقاله‌ی مرتبط:میگرن رتینال


۴. ام اس و میگرن؛

میگرن در افراد مبتلا به ام اس بسیار شایع است به‌طوریکه این افراد ۳ برابر سایر افراد میگرن را تجربه می‌کنند. با این حال متاسفانه رابطه‌ی اصلی میان بیماری ام ای و میگرن به طور واضح کشف نشده است.

میگرن ممکن است به‌عنوان یک پیش درآمد برای بیماری ام اس باشد و یا هر دو می‌توانند علتی مشترک داشته باشند. علاوه بر موارد گفته شده این نظریه نیز وجود دارد که بعضی از محققان معتقدند که میگرن‌هایی که در افراد مبتلا به ام اس رخ می‌دهند متفاوت با میگرن‌های افراد عادی هستند.

اگر شما مبتلا به میگرن هستید و دید کلیدوسکوپیک را همزمان با آن تجربه می‌کنید، ممکن است علت آن ریشه در میگرن بصری داشته باشد. اما نمی‌توان به‌طور قطعی امکان وجود TIA و یا میگرن شبکیه‌ای را رد کرد.

۵. هالوسینوژن‌ها؛

دید کلیدوسکوپیک مانند تمامی مشکلات بینایی می‌تواند از هالوسینوژن‌ها نشات گرفته باشد. موادی مانند LSD و مسکالین موجب توهمات دیداری شده و امکان ایجاد دید کلیدوسکوپیک را افزایش می‌دهند.

علایمی که با مشاهده‌ی آن‌ها فورا باید اقدامات لازم انجام شود:

برخی از عللی که منجر به ایجاد دید کلیدوسکوپیک می‌شوند بسیار جدی‌تر از میگرن بصری هستند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:
  • وجود روشنایی در یک چشم به مدت بیشتر از یک ساعت
  • کوری کوتاه‌مدت یک چشم به‌صورت مکرر
  • از بین رفتن یک قسمت از میدان دید
  • تغییرات ناگهانی در مدت و یا شدت علایم میگرن

درصورت مشاهده‌ی یکی از علایم گفته شده فورا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

جمع‌بندی کلی:

دید کلیدوسکوپیک در بیشتر مواقع در نتیجه‌ی میگرن بصری اتفاق می‌افتد. علایم این عارضه معمولا ۳۰ دقیقه طول کشیده و فرد ممکن است سردرد همراه با این عارضه تجربه نکند.

این عارضه همان طور که اشاره شد می‌تواند در نتیجه‌ی سکته و یا اختلالات مغزی جدی‌تری(وجود تومور) به‌وجود بیاید.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید