انتشار این مقاله


معرفی کتاب: بیا برایت قصه‌ای بگویم

داستان‌هایی کوتاه برای روان‌درمانی.

شاید اولین (و احتمالاً آخرین) جذابیت کتاب نام کتاب باشد. برای مایی که تشنه‌ی قصه شنیدن هستیم، چه کتابی جذاب‌تر از این؟

خورخه بوکای نویسنده، روانکاو و روان‌درمانگرِ جامع آرژانتینی است. در این کتاب با روایت داستان‌های کوتاهی سعی می‌کند از زاویه‌ی متفاوتی به درگیری‌های روزمره‌ی روان آدمی بپردازد.

کتاب شامل ۵۲ داستان است که بوکایِ روانکاو برای مراجع خود (دمیان) تعریف می‌کند تا برخورد او را با مشکلاتش اصلاح کند.
کتاب بیا برایت قصه‌ای بگویم نسخه‌ی ضعیف‌تری از کاری است که اروین یالوم در مخلوقات فانی و مامان و معنی زندگی کرده‌است. بوکای تلاش می‌کند جلساتش با یک مراجع را شرح دهد و قصه‌گویی هم می‌کند، امّا قصه‌ها تکراری و حتی کمی بی‌مسمّا هستند و نهایتاً مراجع به طرز خارق‌العاده‌ای دگرگون می‌شود و بدون تلاش چندانی از جانب روانکاو یک رابطه‌ی شگفت‌انگیز و بی‌ایراد بینشان شکل می‌گیرد. جلسات روان‌درمانی که بوکای شرح می‌دهد باورپذیر نیستند و داستان‌ها هم برای شنیدن زیادی سطحی‌اند.

با این همه خوانش کتاب بسیار آسان است و کتاب به همان سرعتی که دستتان گرفته‌اید تمام‌می‌شود. لابه‌لای داستان‌های تکراری و نتیجه‌گیری‌های بی‌ربط گاهی سطور درخشانی از نظریات روان‌شناسی پیدا می‌شود.


مقاله مرتبط: معرفی کتاب: مخلوقات فانی


در نهایت باید بگویم کتاب تلاش می‌کند شبیه مخلوقات فانی باشد اما بیشتر شبیه سوپ جوجه برای روح شده است. می تواند مخاطب خودش را داشته‌باشد ولی به نظرم اگر کتاب بهتری برای خواندن دارید سراغش نروید.

مشخصات کتاب

نام: بیا برایت قصه‌ای بگویم

مترجم: آرش برومند

انتشارات نگاه

شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۳۱۰۳۲۱۰

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید