انتشار این مقاله


هر فرد به طور متوسط چهره ۵۰۰۰ نفر را تشخیص می دهد

به تمام چهره هایی که می شناسید فکر کنید. همینطور که مشغول بررسی ذهنی هستید، احتمالا اول دوستانتان، سپس اعضای خانواده، و بعد همکارانتان. به دنبال آن چهره های غریبه ی بی نامی که به طور روزمره آن ها را دیده اید. اما رلودکس انسان چند چهره را می تواند تشخیص دهد؟ برای طبقه بندی […]

به تمام چهره هایی که می شناسید فکر کنید. همینطور که مشغول بررسی ذهنی هستید، احتمالا اول دوستانتان، سپس اعضای خانواده، و بعد همکارانتان. به دنبال آن چهره های غریبه ی بی نامی که به طور روزمره آن ها را دیده اید.

اما رلودکس انسان چند چهره را می تواند تشخیص دهد؟

برای طبقه بندی چهره هایی که انسان می شناسد، دانشمندان به ۲۵ نفر یک ساعت وقت دادند که تا آنجایی که می توانند چهره های زندگی شخصی شان را نام ببرند. سپس یک ساعت دیگر برای انجام این کار با چهره های معروف مانند بازیگران، سیاستمداران، و نوازندگان اختصاص دادند.

اگر شرکت کنندگان نمیتوانستند نام یک فرد را بخاطر بیاورند، اما چهره اش را به یاد دارند، از یک عبارت توصیفی مانند “نگهبان دبیرستان” یا “بازیگر از سریال دوستان با آن مدل موی خاص” استفاده کنند. دقیقه اول آزمون، اما میزان یادآوری بسیار بالا بود اما به تدریج میزان آن در طول یک ساعت کاهش یافت. محققان با بررسی این رابطه و استخراج زمانیکه افراد بیشترین چهره ها را به دست می آورند، تعداد متوسط چهره هایی که یک فرد می تواند به یاد بیاورد را بررسی کردند.

با ترکیب این دو عدد و در نظر نگرفتن چهره هایی که در هر دو مجموعه ظاهر شد، محققان مشخص کردند که فرد معمولی حدود ۵۰۰۰ چهره را تشخیص می دهد. همه ۲۵ شرکت کننده در این مطالعه بین ۱۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ چهره را تشخیص دادند.

تیم تحقیقاتی می گوید، اگر چه این آزمایش تعدادی از فرضیه های مربوط به میزان یادآوری را انجام داد و بر صداقت شرکت کنندگان تأکید داشت، نتایج آنها یک نتایج پایه ای برای مطالعات تشخیص چهره آینده ارائه می دهد. سپس، آنها امیدوارند که کشف کنند که چرا برخی افراد (از جمله به اصطلاح “سوپر شناسان”) می توانند چهره های بیشتری را به جای دیگران فراخوانند. در عین حال، تعجب نکنید که، هنگامی که از طریق رلوکس ذهن خود متوجه شدید چهره هایی یسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، تشخیص می دهید.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید