انتشار این مقاله


فاکتور‌های محیطی می‌توانند در شروع مالتیپل اسکلروز نقش داشته باشند

فاکتور‌های محیطی با آسیب پذیر کردن غلاف میلین نسبت به حملات سیستم ایمنی در شروع مالتیپل اسکلروز نقش دارند.

مطالعه‌ی جدید انجام شده در دانشگاه Tel Aviv نشان می‌دهد فاکتور‌های محیطی خاصی می‌توانند باعث تغییرات ساختاری سریعی در غلاف میلین در شروع مالتیپل اسکلروز شوند. غلاف میلین در عایق سازی آکسون‌ها که تحریکات الکتریکی را انتقال می‌دهد، نقش دارد.

این مطالعه حاکی از این است که غلاف میلین متحمل تغییرات ساختاری خاصی در اثر تغییرات در وضعیت محیطی مانند شامل غلظت نمک (شوری) و دما می‌شوند. تغییر شکل غلاف میلین بدن را در برابر حملات اتوایمیون سیستم ایمنی بدن (خود ایمنی) آسیب پذیر می‌کند که می‌تواند در شروع مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)نقش داشته باشد.

شروع مالتیپل اسکلروز
تخریب میلین در MS. بافت رنگی CD68 چندین ماکروفاژ در ناحیه ضایعه را نشان می دهد

حتما بخوانید: علائم مالتیپل اسکلروزیس با مصرف میوه و سبزیجات بهبود می‌یابد


این مطالعه به سرپرستی پروفسور Roy Beck در دانشکده‌ی فیزیک و نجوم به همراه Rona  Shaharabani و Maor Ram-On  که از دانشجویان او بودند و در آزمایشگاه تکنولوژی انجام گرفت. یافته‌ها در پیشگامان علوم آکادمیک (PNAS) منتشر شد.

مطالعات قبلی انجام شده توسط پروفسور Roy Beck نشان داده است که تغییرات در ساختار غلاف میلین فاکتور مهمی در پیشرفت MS می‌باشد. او در ادامه می‌گوید:

روش‌های درمان کنونی بر روی پاسخ‌های خود ایمنی بدون در نظر گرفتن علت اصلی، متمرکز شده است. ما به این نتیجه رسیده ایم که تحت تاثیر فاکتور‌های محیطی خاص؛ مانند بالا رفتن غلظت نمک و دما، غلاف‌های میلین محافظ نورون‌ها، دستخوش تغییرات خاصی می‌شود که در شروع مالتیپل اسکلروز نقش دارد.

وضعیت‌های فیزیولوژیکی می‌تواند در بدن تنظیم شود؛ ولی دما و میزان شوری وابسته به تغییرات محلی خارجی هستند. یافته‌ها حاکی از این است که حتی تغییرات کوچک در این وضعیت‌ها می‌تواند در شروع مالتیپل اسکلروز موثر باشد.

Shaharabani بیان می‌کند:

غلاف‌های میلین تحت تاثیر وضعیت‌های مختلف محیطی، متحمل تغییرات ساختاری در سطح مولکولی می‌شوند. این تغییرات کوچک باعث بی‌ثباتی در وضعیت غلاف میلین شده و نورون‌ها را مستعد حمله‌ی سیستم ایمنی می‌کند.

محققان از تشعشع اشعه‌ی X و انتقال سرما توسط میکروسکوپ الکترونی (cryo-TEM) برای اندازه گیری غلاف میلین سالم و آسیب دیده در نمونه‌های حیوانی استفاده کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که لایه‌ی غشایی سالم فورا به شکل غیر معمول لوله‌های نانو تبدیل شد که شکل‌های شش ضلعی معکوس نام گرفت.

Shaharabani توضیح می‌دهد که این یافته‌ها اهمیت وضعیت‌های محیطی محلی و نقش مهم آن‌ها در عملکرد غلاف میلین را به اثبات می‌رساند. شرایط محیطی باید به عنوان عوامل ممکن، در تشخیص و پیشگیری از تخریب غلاف میلین و شروع مالتیپل اسکلروز در نظر گرفته شود. از آنجایی که ما به این باور رسیده‌ایم که این تغییرات ساختاری باعث آسیب پذیر شدن غلاف میلین نسبت به حملات سیستم ایمنی می‌شوند، می‌توانیم در آینده موفق به تشخیص علت مالتیپل اسکلروز و یافتن راهی برای درمان MS شویم.

 Shaharabani این گونه نتیجه گیری می‌کند:

از آنجایی که به فهم بیوفیزیکی جدیدی برای بررسی علت تخریب غلاف میلین دست یافته‌ایم، اکنون در حال بررسی فاکتور‌های دیگری که می‌توانند باعث تغییرات ساختاری شوند، هستیم. عوامل مولکولی مانند پروتئین‌های خاص و تغییرات دیگر در اسید‌های چرب مربوطه در غلاف میلین می‌توانند راهکار‌های جدیدی را برای مبارزه با مالتیپل اسکلروز و سایر اختلالات مربوطه به وجود آورند.


حتما بخوانید: 


 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید