انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۶۲)

ستاره‌های دنباله دار می‌توانند حامل حیات بین ستاره‌های راه شیری باشند

ستاره‌های دنباله دار می‌توانند حامل حیات بین ستاره‌های راه شیری باشند

Oumuamua در نگاه یک هنرمند
Oumuamua در نگاه یک هنرمند

اومواموا، صخره‌ی فضایی سیگار شکلی که سال گذشته وارد منظومه‌ی شمسی ما شد، دوباره به بحث و نظرات پیران panspermia دامن زد. بر اساس این نظریه حیات روی زمین ما از میکروارگانیسم‌های خارج فضایی منشأ گرفته است. پدیده‌ای که در آن اشیاء شبیه ستاره‌های دنباله دار با حمل میکروب‌ها بین منظومه‌های ستاره‌ای دور از هم، حیات را می‌پراکنند.

چرا دانشمندان این بار نتوانستند تشدید سریع طوفان مایکل را پیش‌بینی کنند

Jabin Botsford
Jabin Botsford

طوفان مایکل یک شبه، هیولا شد و حداقل سه بار در طی این ماه در فلوریدا شدت گرفت. با این که هواشناسان می‌توانند مسیر یک طوفان را با قطعیت نسبی پیش‌بینی کنند، ولی گفتن این که تغییرات شدت چگونه خواهد بود، چالش‌برانگیز است؛ چون فیزیک پیچیده‌ای در پس آن وجود دارد و جمع‌آوری اطلاعات سخت است. دانشمندان از این نگران اند که آب‌های گرم‌تر در اقیانوس‌ها به خاطر تغییرات اقلیمی مشاهدات را از این هم پیچیده‌تر نماید و به طوفان‌هایی بسیار بزرگ‌تر، شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر خوش‌آمد بگوید.

آیا می‌توانید سن این چهره‌ها را حدس بزنید؟

C. Clifford et al., Royal Society Open Science 10.1098 (2018)
C. Clifford et al., Royal Society Open Science 10.1098 (2018)

انسان‌ها در تقریب سن یک شخص فقط بر اساس صورت آن فرد بسیار افتضاح عمل می‌کنند. تحقیقات تازه نشان داده است که ما معمولاً ۸ سال اشتباه می‌کنیم، و تخمین‌مان شاید بر اساس آخرین چهره‌ای که دیده‌ایم شکل گرفته باشد.

درمانی انقلابی برای آلرژی به بادام زمینی و دیگر غذاها؛ آیا فواید و خطرات برابری می‌کنند؟

Jacob Kingsley، 12 ساله به فروشگاهی رفته که قبل از ایمونوتراپی برایش ممنوع بود.
Jacob Kingsley، ۱۲ ساله به فروشگاهی رفته که قبل از ایمونوتراپی برایش ممنوع بود.

بیش از ۳,۰۰۰ نفر در سراسر جهان که اکثر آن‌ها کودک بودند، با هدف محافظت از آن‌ها در برابر برخورد تصادفی با غذا، تحت ایمونوتراپی آلرژی به بادام‌زمینی قرار گرفتند. دو شرکت بیوتک در حال رقابت هستند تا یک کپسول یا پچ بر اساس بادام زمینی معرفی نمایند و هر دوی آن‌ها امسال محصول خود را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه خواهند داد. با این که این کشف شگفت‌انگیز جشن و شادمانی را به این خانواده‌ها هدیه داده، ولی پزشکان درباره‌ی سخت‌گیری درمان (این که باید بدون توقف ادامه یابد) و خطرات آن، که برخی اوقات شامل همان واکنش‌های آلرژیک می‌شوند که به هدف پیش‌گیری از آن‌ها ایجاد شده‌اند، نگران اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید