انتشار این مقاله


کلسترول بالا را به روش طبیعی می‌توان کاهش داد

افرادی که پاسخ کمتری به استرس می‌دهند، سطح کلسترول‌شان نیز کمتر است. این امر به نوبه‌ی خود با سلامت بهتر ارتباط دارد. کلسترول بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامت گردد. مطالعه‌ی فعلی شامل ۱۹۹ مرد و زن میانسال بوده که تست استرس برای‌شان صورت گرفته و به مدت ۳ سال پیگیری […]

افرادی که پاسخ کمتری به استرس می‌دهند، سطح کلسترول‌شان نیز کمتر است. این امر به نوبه‌ی خود با سلامت بهتر ارتباط دارد. کلسترول بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامت گردد.

مطالعه‌ی فعلی شامل ۱۹۹ مرد و زن میانسال بوده که تست استرس برای‌شان صورت گرفته و به مدت ۳ سال پیگیری شدند. نتایج نشان داد افرادی که بهترین پاسخ به استرس را دارند، خطر سطح کلسترول بالا برایشان بسیار کمتر است.

پروفسور Andrew Steptoe، از نویسندگان این مطالعه، تنوع در پاسخ‌دهی به استرس را این گونه توضیح می‌دهد:

آزمایش برخی شرکت‌کنندگان حاکی از افزایش قابل توجه سطح کلسترول حتی در بازه‌ی زمانی کوتاه است؛ در حالی که این میزان در برخی بسیار کم بوده است.
پاسخ‌های کلسترولی که ما در آزمایشگاه اندازه‌گیری کردیم، نشان‌دهنده‌ی نحوه‌ی عکس‌العمل افراد به چالش‌های روزمره‌ی زندگی است.
پس کسانی که در شرایط استرس پاسخ افزایش کلسترول آن‌ها به میزان بیشتری است، پاسخ‌شان به شرایط احساسی در زندگی نیز بیشتر است.
در واقع این پاسخ‌ها در زندگی روزمره جمع شده و منجر به افزایش سطح کلسترول ناشتا یا سطح لیپید در ۳ سال آینده می‌شوند.

به نظر می‌رسد واکنش یک فرد به استرس، مکانیسمی است که می‌تواند باعث افزایش سطح لیپید شود.

هرچند ارتباط میان استرس و کلسترول چندان مشخص نیست. احتمالاً می‌توان چنین توجیه کرد که استرس بدن را وادار به تولید انرژی بیشتر می‌کند؛ در ادامه‌ی این امر، کبد LDL بیشتری ترشح می‌کند که حاوی کلسترول است.

استرس همچنین می‌تواند موجب مهار توانایی بدن در پاکسازی لیپیدها شده یا باعث القای فرآیندهای التهابی گردد. پروفسور Steptoe در ادامه بیان کرد:

سطح کلسترول مقوله‌ای است که باید به آن توجه کرد. مسئله‌ای که توضیح داده شد به ما کمک می‌کند حدس بزنیم این فاکتور در کدام افراد در پاسخ به استرس افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین این که چه کسانی در خطر بیماری کرونری قلبی هستند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید