انتشار این مقاله


در افسردگی و اختلال دو قطبی منطقه تنظیمی استرس در مغز بزرگتر می‌شود

مطالعه جدید انجام شده بر روی افرادی که اختلالاتی مانند افسردگی و  اختلال دو قطبی داشته‌اند، نشان داد سمت چپ هیپوتالاموس این افراد ۵ درصد بزرگتر از بقیه است.

یک مطالعه جدید انجام شده بر روی افرادی که اختلالاتی مانند افسردگی و اختلال دو قطبی داشته‌اند،نشان داد سمت چپ هیپوتالاموس در این افراد ۵ درصد بزرگتر از بقیه است.

مطالعه جدید بر روی نقش هیپوتالاموس بر افسردگی و اختلال دو قطبی متمرکز شده است.

نزدیک به ۱۶ میلیون فرد بزرگسال در آمریکا در یک سال گذشته، حداقل یک بار مواجهه با افسردگی ماژور داشته اند.

در حقیقت افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات ذهنی در آمریکا است.


حتما بخوانید: 


طبق گفته‌ی موسسه‌ی ملی سلامت ذهن، حداقل ۹ میلیون نفر در محدوده‌ی سنی ۱۸ سال و بالا‌تر، با اختلال دو قطبی زندگی می‌کنند.

دلایل زمینه‌ای دقیق افسردگی و اختلال دو قطبی هنوز نا‌مشخص است. دانشمندان علوم عصبی در حال تلاش برای یافتن زمینه‌هایی هستند که شانس ابتلای فرد به این اختلالات را بالا می‎‌برند.

ریشه‌های عصبی افسردگی

fMRI یا تصویر برداری تشدید مغناتیسی کارکردی و سایر تکنیک‌های تصویر برداری جدید، محققان را قادر به یافتن مناطق متعددی در مغز و شبکه‌های مربوطه کرده که در این اختلالات تاثیر گذار هستند. برای مثال در خصوص افسردگی، مطالعات نشان داده است که افسردگی مقاوم به درمان با کاهش حجم هیپوکامپ و آمیگدال همراه است.

 هیپوکامپ (hippocampus) منطقه‌ای است که در تشکیل حافظه و یادگیری نقش مهمی دارند. آمیگدال منطقه‌ی کوچکی از مغز است که در پردازش احساسات و پاسخ به ادراکی مانند خطر و استرس نقش دارد.

در افرادی که دچار افسردگی هستند، سیستم درون ریز پاسخ دهنده به استرس یا محور هیپوتالاموس _هیپوفیز _آدرنال(HPA-axis)، گسیخته می‌شود. این محور ارتباطی بسیار فعال است، که مطالعات اخیر آن را مرکز اصلی افسردگی ماژور می‌داند.

به طور معمول محور HPA-axis سطح هورمون استرس کورتیزول را بالا می‌برد تا بدن نسبت به شرایط خطرناک و تهدید کننده آماده‌تر شود.

بعد از اینکه تهدید به پایان می‌رسد، محور HPA-axis مسئول پایین آوردن سطح کلسترول و سایر پاسخ‌ها و برگرداندن آن‌ها به سطوح نرمال است.

در افرادی که دچار افسردگی هستند؛ حتی در نبود عامل خطر نیز این ساختار‌ها بسیار فعالانه عمل می‌کنند. هدف مطالعه‌ی جدید مشخص کردن دقیق نقش هیپوتالاموس در واکنش‌های زنجیره‌ای مربوط به افسردگی و اختلال دو قطبی می‌باشد.

تیمی به رهبری Stephanie Schindler، پزشک محقق فعال در بخش روانپزشکی و روان درمانی در دانشگاه لایپزیگ آلمان، در مطالعه‌ای اندازه‌ی هیپوتالاموس را در افسردگی و اختلال دو قطبی مورد بررسی قرار دادند.

این یافته‌ها در ژورنال  Acta Psychiatrica Scandinavica به چاپ رسید.

سمت چپ هیپوتالاموس ۵ برابر بزرگتر

تیم Schindler مغز ۸۴ نفر را مورد مطالعه قرار دادند که از بین آن‌ها ۲۰ نفر مبتلا به افسردگی بودند ولی هیچ دارویی را مصرف نمی‌کردند، ۲۱ نفر با اختلال دو قطبی زندگی می‌کردند، ۲۳ نفر باقی نیز به هیچ یک از این دو اختلال مبتلا نبودند و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

 آن‌ها به کمک MRI مغز این شرکت کننده‌ها را بررسی کردند و با دقت بسیار بالا سایز هیپوتالاموس را در این افراد اندازه گرفتند.

در آخر این نتیجه حاصل شد که در افراد درگیر با این اختلالات به طور میانگین هیپوتالاموس در سمت چپ ۵ برابر بزرگتر بود.

 Stephanie Schindler می‌گوید:

ما مشاهده کردیم این بخش از هیپوتالاموس در افراد مبتلا به افسردگی و اختلال دو قطبی بزرگتر شده است.

به خصوص در مورد افسردگی، اندازه‌ی هیپوتالاموس کاملا با شدت این بیماری مرتبط بود.


حتما بخوانید: التهاب سیستم عصبی و افسردگی


دارو درمانی هیچ تاثیری بر اندازه‌ی این بخش از مغز نداشت. محققان هشدار می‌دهند که با وجود یافتن این ارتباط، هنوز قادر به استنتاج علت این یافته‌ها نبوده اند.

Stefan Geyer محقق دیگر این مطالعه می‌گوید:

فعالیت زیاد باعث تغییرات ساختاری می‌شود که آن نیز باعث بزرگ شدن هیپوتالاموس به اندازه‌ی سکه‌ای به ارزش یک سنت می‌گردد.

نویسنده مقاله بیان می‌کند که استرس می‌تواند ناشی از نا‌متقارنی‌های ساختاری و عملکردی مغز باشد. این یافته‌ها نقش اساسی هیپوتالاموس را در اختلالات روانی به اثبات می‌رساند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید