انتشار این مقاله


چگونه رژیم غذایی مدیترانه‌ای ‌می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را کاهش دهد؟

غدد پستان دارای میکروبیوم هستند. و به گفته محققان در دانشکده پزشکی Wake Forest  در کارولینای شمالی، مانند میکروبیوم روده، می‌تواند تحت تاثیر رژیم غذایی قرار گیرد. “میکروبیوم” به انواع موجودات زنده، مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها اشاره دارد که بدن ما وجود دارند. این اکوسیستم برای بهداشت فرد ضروری است. دکتر کاترین کوک، نویسنده اصلی […]

غدد پستان دارای میکروبیوم هستند. و به گفته محققان در دانشکده پزشکی Wake Forest  در کارولینای شمالی، مانند میکروبیوم روده، می‌تواند تحت تاثیر رژیم غذایی قرار گیرد.

“میکروبیوم” به انواع موجودات زنده، مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها اشاره دارد که بدن ما وجود دارند. این اکوسیستم برای بهداشت فرد ضروری است.

دکتر کاترین کوک، نویسنده اصلی مطالعه، در یک اعلامیه مطبوعاتی بیان کرد:

ما شگفت زده شدیم که رژیم غذایی می‌تواند به طور مستقیم بر میکروبیوم در خارج از دستگاه گوارش، در قسمت‌هایی مانند غدد پستانی، تاثیر گذار باشد.

محققان معتقدند که تغییر میکروبیوم پستان از طریق رژیم غذایی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

دانشمندان تاثیر رژیم غذایی بر بافت سینه را در میمون‌های ماده بررسی کردند. آن‌ها یک گروه را با رژیم غذایی غربی غنی از چربی و گروه دیگر را با رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که بر پایه سبزیجات بود، تغذیه کردند.

پس از ۲۱/۲ سال، که معادل ۸ سال برای انسان‌هاست، تفاوت قابل توجهی در باکتری‌های بافت پستان دو گروه وجود داشت.

گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای در غدد شیری خود ۱۰ برابر بیش‌تر Lactobacillus داشتند. ثابت شده است که این باکتری‌ها رشد تومورهای پستان را کند‌تر می‌کنند. همچنین تومورهای سرطانی پستان نسبت به تومورهای غیر سرطانی فراوانی Lactobacillus کمتری دارند.

همچنین گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای متابولیت‌های اسید صفرا بیش‌تری دارند که طبق نظر محققان احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

نويسندگان مطالعه معتقدند اين پژوهش هنوز در مراحل اوليه است.

از آن‌جا که میکروبیوم‌ها با توجه به محل زندگی فرد متفاوت استف اعتقاد بر این است که مطالعات آینده، پریمات‌هایی از مناطق مختلف را شامل خواهد شد.

مطالعات دیگر نیز در حال بررسی این موضوع است که آیا روغن ماهی یا مکمل‌های پروبیوتیک در میکروبیوم‌های غدد پستان تاثیر گذار هستند یا نه.

جزئیات این پژوهش در مجله Cell Report منتشر شده است.

نقش رژیم غذایی در سرطان سینه

دکتر Janie Grumley انکولوژیست جراحی پستان، مدیر مرکز پستان Margie Petersen در مرکز بهداشت Providence Saint John’s و استاد جراحی موسسه سرطانJohn Wayne  در کالیفرنیا است.

او در مصاحبه با Healthline گفت:

من این گونه مطالعات علاقه دارم زیرا آن‌ها بیماران را به کسب آگاهی در مورد رژیم‌های غذایی تشویق می‌کنند.

اما پیشگیری از سرطان پستان آن‌ قدرها هم ساده نیست.

زنان در ایالات متحده با احتمال ۱ به ۸ در معرض ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی خود هستند.

برخی عوامل خطر سرطان پستان، مانند ژنتیک و سن، خارج از کنترل فرد است.

طبق نظر دکترGrumley :

این مطالعات واقعا مهم هستند، اما شما باید در نحوه تفسیر نتایج احتیاط کنید. فقط یک عامل برای ایجاد سرطان وجود ندارد، بلکه ترکیبی از عوامل گوناگون زمینه ساز بروز بیماری است. سن یک فاکتور مهم در بروز سرطان پستان است.

و سرطان پستان تنها یک نوع بیماری نیست.

آن چه که تحقیقات درباره سرطان را بسیار جالب و چالش انگیز می‌کند این است که شما تلاش می‌کنید تا با طیف وسیعی از بیماری‌ها مبارزه کنید. انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد.

و بسیاری از عوامل می‌توانند بر رشد سرطان پستان تأثیر بگذارند.

دکتر Grumley افزود:

رژیم غذایی ممکن است بخش کوچکی از آن باشد. من نمی‌خواهم بیماران تصور کنند که اگر رژیم غذایی خاصی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنند هرگز به سرطان پستان مبتلا نخواهند شد. ممکن است با اتخاذ این عادات رژیم غذایی، خطر بروز سرطان کاهش پیدا کند، اما این بدان معنا نیست که شما نیاز به غربالگری نداشته باشید یا این که هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوید.

او به بیماران خود توصیه می‌کند که همه چیز را ساده برگزار کنند.

رژیم غذایی سالم،ورزش و مصرف متوسط الکل، همه، عواملی هستند که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه باید کنترل شوند.

وی افزود:

کنترل وزن فرد نیز مهم است. ما می‌دانیم که زنان چاق در معرض خطر بیشتری هستند.

دکتر Grumley به بیماران توصیه می‌کند که مواد مغذی خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و طبیعی دریافت کنند. وقتی این رویه را در پیش بگیرید دیگر به مقدار زیادی ویتامین‌های مکمل نیاز ندارید.

او همچنین به اعتدال در میزان مصرف مواد غذایی تأکید می‌کند.

دکتر Grumley معتقد است:

ما می توانیم از این رژیم‌های غذایی انتقاد کنیم، اما گاهی اوقات به این فکر می‌افتم که شاید مشکل در حجم غذا است. اگر یک وعده غذایی در اروپا صرف کنید، حجم زیادی غذا سرو نمیشود و انتظار می‌رود که تمام محتویات بشقاب خود را بخورید. در این جا( آمریکا) ، غذایی که به شما سرو می‌کنند، می‌تواند یک خانواده‌ی چهار نفره را سیر کند. و با اینکه روغن زیتون بسیار مفید است، اما نباید با هر ماده‌ای مصرف شود و یا یک شیشه روغن زیتون بخورید.

اعتدال و میانه روی هم برای سلامت عمومی و  هم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مهم است.

Grumley می‌گوید که بیماران او با یک متخصص تغذیه مشغول به کار هستند.

این واقعا شگف آور است که بیماری دفتر روزانه غذایی داشته باشد تا مقدار غذایی که میخورد را محاسبه کند. این آگاه بودن به افراد کمک می‌کند تا متوجه شرایط خود باشند و شاید بتوانند بهتر عمل کنند.

تغییر رژیم غذایی خود به یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای

Samantha Lyles، یک متخصص تغذیه ثبت شده در ایلینوی، در گفت و گو با Healthline بیان کرد:

تاکید رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیش‌تر به سبزیجات و حبوبات است.

او ادامه داد:

برخلاف رژیم غذایی غربی که مملو از نان سفید، حبوبات فرآوری شده و غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده است.

پس تا جای ممکن، به جای غذاهای فرآوری شده از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

هنگامی که شما در حال تلاش هستید تا در مورد فرآوری شده بودن یا طبیعی بودن یک محصول تصمیم بگیرید از خود بپرسید که آیا این ماده شبیه به چیزی است که شما احتمالا در طبیعت پیدا کنید؟ مثلا شما هرگز fruit loops( نوعی غلات صبحانه میوه‌ای) را در طبیعت نخواهید دید!

چند تغییر ساده تغذیه‌ای ممکن است نیاز به طی کردن مسیری طولانی داشته باشد.

به عنوان مثال، به جای یک صبحانه بسته بندی شده، ترکیبی از مغز‌های آجیل بخورید. به دنبال غذاهایی باشید که حاوی نمک و شکر افزوده نباشند.

همچنین دکتر Lyles توصیه می‌کند که غذاهای حاوی نشاسته زیاد مانند ذرت و سیب زمینی را با سبزیجات دیگر جایگزین کنید.

سبزیجات تازه بهترین گزینه هستند. اما اگر مجبور باشید از سبزیجات یخ زده یا کنسرو شده نیز میتوان استفاده کرد.

رژیم غذایی معمول غربی شامل مقدار زیادی گوشت قرمز چرب است که می‌تواند التهاب را در پی داشته باشد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای گوشت قرمز را به نفع گوشت ماهی وماکیان محدود می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‎‌ای بیشتر حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که اثر ضد التهابی دارند. مصرف ماهی مانند سالمون( ماهی آزاد)، به علاوه مغز‌ها و روغن‌های سالم، خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را کاهش می دهد.

درباره مقدار گوشت قرمز و گوشت خوک مصرفی خود در طی یک هفته بیندیشید. مصرف آن را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید. و بیشتر از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید.

کاهش مصرف گوشت قرمز و لبنیات می‌تواند به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک کند. همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای نسبت به رژیم غذایی غربی معمولا نمک و سدیم کم‌تری دارد که این‌ موارد به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

دکتر Lyles پیشنهاد می‌دهد که نان گندم کامل را جایگزین نان سفید کنیم. اما این موضوع می‌تواند پیچیده باشد.

دانستن این نکته مهم است که نان گندم و نان گندم عسل همانند نان گندمِ کامل نیستند. این مواد فقط ظاهر نان سفید را دارند. به دنبال نان گندم کامل باشید نه نان‌های غنی شده با آرد.

خوردن غذای بیرون بر می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر نیز کند. اما شما هنوز هم می‌توانید ترفندهای سالم‌تری را به کار ببرید.

هنگام سفارش سالاد در رستوران، به جای سس‌های خامه‌ای مانند رنچ، سس‌های حاوی روغن و سرکه را انتخاب کنید. روغن زیتون حاوی چربی‌های سالم است و جزء مهمی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. روغن زیتون به کنترل التهاب کمک می‌کند. و به دنبال گزینه‌هایی به جز سیب زمینی باشید. به جای سیب زمینی سرخ کرده، یک ظرف سالاد سفارش دهید و یا در صورت امکان از سبزیجات یا میوه تازه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

به گفته دکتر Lyles به منظور ساده تر شدن زندگی ما، رژیم غذایی معمول آمریکایی شامل مواد غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده است- درحالی که این مواد برای سلامتی کلی ما مضراند. بنابراین، هر بار که این مواد غذایی ناسالم را با سبزیجات یا میوه‎ها جایگزین کنید، یک گام در مسیر درست برداشته‌اید.

به این ترتیب همه چیز در سر جای خود خواهد بود.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید