انتشار این مقاله


این خزه احتمالا اثر بهتری از ماری جوانا در تسکین درد دارد

دانشمندان در سوئیس معتقدند که آنها یک گیاه مانند موش پیدا کرده اند که حتی در کاهش درد از ماری جوانا بهتر است. این گیاه ساده و قابل توصیف به نیوزیلند و استرالیا وابسته است و نام آن، با این حال غیر قابل تحمل است، کبدچرپ است. برای بیش از دو دهه، معروف بود که […]

دانشمندان در سوئیس معتقدند که آنها یک گیاه مانند موش پیدا کرده اند که حتی در کاهش درد از ماری جوانا بهتر است.

این گیاه ساده و قابل توصیف به نیوزیلند و استرالیا وابسته است و نام آن، با این حال غیر قابل تحمل است، کبدچرپ است.

برای بیش از دو دهه، معروف بود که کبدچرب حاوی پروتئین (PET)، یک ترکیب است که بسیار شبیه به تتراهیدروکانیابینول (THC)، ماده روانگردان موجود در شاهدانه است.

با استفاده از مدل های موش، دانشمندان دانشگاه برن برای اولین بار نشان داده اند که ماده فعال در این گیاه مانند THC کار می کند.
اگر یافته ها تایید شود، می تواند به این معنی باشد که یک گیاه دیگری وجود دارد، غیر از شاهدانه، که می تواند یک نوع از این کانابینوئید تولید کند.

یورگ گرتس، ارشد تحقیقاتی در مورد فارماکولوژی مولکولی سیستم اندوکانبنویید در دانشگاه برن، می گوید: “شگفت آور است که تنها دو گونه از گیاهان که با تکامل ۳۰۰ میلیون سال از هم جدا شده اند، کونابینوئیدهای روان درمانی تولید می کنند.”

اولین کبد چرب ۴۰۰ میلیون سال پیش، پیش از اینکه گیاهان پیشرفته ای مثل شاهدانه به وجود بیایند، ظاهر شد.

حتی هنوز هم ساختار فیزیکی PET کاملا شبیه THC است. در واقع، جدا از شکل سه بعدی و گروه اضافی بنزیل، اتمهای فرد PET به یک الگوی مشابه مرتبط هستند.

به همین ترتیب، PET به راحتی می تواند راه خود را به مغز پیدا کند. محققان دریافتند، PET به طور خاص خود را به گیرنده های کانابینوئید CB1 و CB2 متصل می کند، اما در ده برابر کمتر از THC.

علاوه بر این، بر خلاف THC، PET همچنین مهار پروستاگلاندین ها را در مغز ایجاد می کند که می تواند موجب التهاب شود.

آندره چیکا، نویسنده اول که پژوهش در کشف و توسعه دارو در دانشگاه برن است، توضیح می دهد: “این ماده طبیعی دارای اثر روانگردان ضعیف است و در عین حال قادر به مهار پروسه های التهابی در مغز است.”

علیرغم آنچه برخی ممکن است فکر کنند، اثر روانگردان ضعیف لزوما بد نیست. در واقع، این کاملا مخالف است. این می تواند این ترکیب را در پزشکی بسیار مفید باشد.

محققان دریافتند که در مقایسه با اثرات دارویی PET و THC، اثر PET در کاهش درد و کاهش التهاب در مغز بهتر است. همچنین با عوارض جانبی کمتری همراه بود.

و حتی بهتر، این قانونی است، که به این معنی است که دانشمندان می توانند گیاه را بدون نیاز به نگرانی در مورد محدودیت استفاده از آن مطالعه کنند.

اما اگر چه تحقیقات در مورد کبد هنوز در مراحل ابتدایی است، نویسندگان مقاله جدید فکر می کنند که آنها به چیزی می پردازند.
گرتش گفت: “در یک مقایسه مستقیم، من فکر می کنم پروتروتینین بهتر از THC است.”

محققان در حال حاضر خواستار پیشآزمایشهای بالینی از مواد روانگردان هستند تا تاثیر آن را بر درد مزمن و التهابی بهتر تعیین کنند.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید