انتشار این مقاله


هورمون‌ های Bioidentical: آیا امن هستند؟

به گفته اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) و تعدادی از گروه‌های تخصصی پزشکی، هورمون‌هایی که به عنوان “bioidentical” و “طبیعی” به بازار عرضه می‌شوند، نسبت به هورمون ‌هایی که در هورمون‌تراپی‌های سنتی استفاده می‌شوند، امن‌تر نیستند و هیچ شواهدی وجود ندارد که موثرتر باشند.

نه، نیستند. به گفته اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) و تعدادی از گروه‌های تخصصی پزشکی، هورمون‌هایی که به عنوان “bioidentical” و “طبیعی” به بازار عرضه می‌شوند، نسبت به هورمون ‌هایی که در هورمون‌تراپی‌های سنتی استفاده می‌شوند، امن‌تر نیستند و هیچ شواهدی وجود ندارد که موثرتر باشند.


مقاله مرتبط: هورمون‌های بیوشیمیایی؛ مزایا و معایب آن


اصطلاح “bioidentical” به این معنی است که هورمون‌های موجود در محصول به لحاظ شیمیایی همانند بدن شما تولید می‌شود. در حقیقت، هورمون‌های موجود در داروهای بیولوژیک احتمالاً خیلی متفاوت‌تر از داروهای هورمون درمانی سنتی نخواهند بود. چند محصول هورمون درمانی تائیدشده توسط FDA و تجویز شده توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی حاوی هورمون‌های bioidentical هستند.
“طبیعی” بدان معنی است که هورمون‌ها در این محصول از منابع گیاهی یا حیوانی هستند؛ آن‌ها در یک آزمایشگاه سنتز نمی‌شوند. با این حال، بسیاری از این محصولات هنوز باید به صورت تجاری مورد پردازش قرار بگیرند تا به bioidentical تبدیل شوند. هورمون‌ درمانی‌های سنتی لزوما هورمون های طبیعی را رد نمی‌کنند. برخی از محصولات تایید شده توسط FDA ( مانند Estrace، Climara و Vivelle-Dot، که حاوی استروژن هستند، و Prometrium، پروژسترون طبیعی) نیز از گیاهان حاصل می‌شوند.


مقاله مرتبط: تاثیرات مثبت هورمون تراپی بر سلامت، بدون افزایش ریسک ابتلا به سرطان


بازاریابان هورمون‌های bioidentical ترکیب شده می‌گویند محصولات آن‌ها مزایای خاصی نسبت به هورمون درمانی سنتی دارد:
-آن‌ها در دوزها و فرم‌هایی تولید می‌شوند که از محصولات مورد تایید FDA متفاوت است. برای بسیاری از ترکیبات غیر استاندارد، شما باید به یک داروخانه ترکیب کننده دارو بروید – یکی که متخصص در ساخت داروهایی است که برای نیازهای فردی شما سفارش شده است. با این حال، محصولات تهیه شده از داروخانه‌های ترکیب کننده تحت پوشش همان استانداردهای تضمین کیفیت دقیق که استانداردهای تجاری تهیه هورمون‌های در دسترس را کنترل می‌کنند، قرار نمی‌گیرند.
-آن‌ها بر اساس آزمایش بزاق شما ساخته می‌شوند تا نیازهای هورمونی منحصر به فرد شما را پاسخ‌گو باشند. با این حال، متاسفانه، سطح هورمون در بزاق شما، سطوح هورمون در خونتان را نشان نمی‌دهد و یا مطابق با علائم یائسگی نیست.
بعضی از زنان ممکن است از دوزها و فرم‌های غیر استاندارد هورمون استفاده شده در تهیه هورمون‌های bioidentical ترکیبی سود ببرند، اما در حال حاضر ‌هیچ گونه حمایت علمی برای استفاده از این ترکیبات ورای داروهای تولید شده معمولی وجود ندارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید