انتشار این مقاله


حل معمای ۱۰۰ ساله در تحقیقات فشار خون

مطالعه‌ی جدید دو پروتئین تازه را معرفی کرده است که فشار خون را حس کرده و به کنترل آن توسط بارورسپتورهای کمک می‌کنند.

رفلکس بارورسپتور پدیده‌ای بسیار جالب در پزشکی است. این رفلکس توسط نورون‌های بسیار تخصص‌یافته‌ای که در کسری از ثانیه عکس العمل نشان می‌دهند، کنترل می‌شود تا فشار خون را تا حد ممکن ثابت نگه دارد.

برای مثال وقتی شما به حالت ایستاده درمی‌آیید، فشار خونتان افت می‌کند، ولی به لطف باروررسپتورهاست که غش نمی‌کنید. این بارورسپتورهای هستند که به قلب می‌گویند خون بیشتری را به مغزتان برساند.

مطالعه‌ی جدید دو پروتئین تازه را معرفی کرده است که فشار خون را حس کرده و به کنترل آن توسط بارورسپتورهای کمک می‌کنند. بر اساس این تحقیق که در Science منتشر شده است، این اولین باریست که ما با پروتئین‌های حسگر تغییرات فشار خون و مکانیسم دقیق “مکنوترانسداکشن” آشنا می‌شویم.

Wei-Zheng Zeng and Ardem Patapoutian led the study at Scripps Research
Wei-Zheng Zeng and Ardem Patapoutian led the study at Scripps Research

این دو پروتئین با نام‌های PIEZO1 و PIEZO2 قبل از این کشف شده بودند. همین چند سال اخیر کافی بود تا بفهمیم PIEZOها کارهای زیادی انجام می‌دهند. آزمایشگاه Patapoutian نشان داد که PIEZOها در ریه‌ها مسئول حس فشار، انواع مختلف درد و لمس نرم هستند. حتی PIEZO1 به حفظ شکل گلبول‌های قرمز کمک می‌نماید.

دانشمندان به عنوان بازیگران احتمالی روی PIEZOها تمرکز کردند؛ چون ژن‌های این پروتئین‌ها در نورون‌های مسئول حس رفلکس بیان می‌شوند. در واقع در آزمایش‌های اخیر با مدل موشی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هر دوی PIEZOها برای پایداری فشار خون در طول رفلکس ضروری اند.

درست است این یافته‌ها بیشتر فیزیولوژیک می‌باشند ولی می‌توانند پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های پزشکی به وجود بیاورند. با این که تحقیقات در مراحل پایه‌ای است، ولی دانشمندان فکر می‌کنند PIEZOها اهداف درمانی خوبی در بیماران پرفشاری خون مقاوم به دارو باشند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید