انتشار این مقاله


داروهای لاغری ممکن است به پیشگیری و درمان دیابت کمک کنند

مصرف لورکاسین باعث کاهش وزن متوسط ​​و شدید در میان بیماران چاق و دارای اضافه وزن، بدون افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

نتایج یک آزمایش بالینی اخیر که در ژورنال The Lancet منتشر شده است، نشان میدهد که داروهای کاهش وزن ممکن است در پیشگیری و درمان دیابت موثر واقع شوند.

به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) بیش از ۳۰ میلیون نفر یا ۹ درصد از جمعیت ایالات متحده دچار دیابت هستند. به طور کلی، اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون بزرگسال یا یک سوم از کل بزرگسالان دیابت یا پیش دیابت دارند. از گزینه‌های درمانی موجود برای این بیماری می‌توان به داروهای خوراکی مانند متفورمین، انواع مختلف انسولین و جراحی‌های کاهش وزن اشاره کرد.


مقاله‌ی مرتبط: متفورمین می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد؟


تحقیقات جدید که اخیرا در نشست اتحادیه اروپا برای مطالعه دیابت در سال ۲۰۱۸ در برلین آلمان برگزار شد، گزینه‌ی درمانی دیگری را نیز بر این موارد افزود.

داروی کاهش دهنده وزن به نام لورکاسین (lorcaserin) در یک کارآزمایی بالینی که توسط محققان بیمارستان Brigham و BWH در بوستون انجام شد، شواهدی از کاهش عوارض بیماری دیابت را نشان داد.

دانشمندان BWH از گروه ترومبولیز در گروه انفارکتوس میوکارد (TIMI) این آزمایش را انجام دادند و یافته‌های آن‌ها از آزمایشات بالینی CAMELLIA-TIMI 61 انجام شد.

دکتر Erin Bohula، متخصص بیماری‌های قلبی عروقی BWH و یک پژوهشگر کارآموز گروه TIMI، این تحقیق را همراه با دکتر Benjamin Scirica و یک متخصص پزشکی قلب و عروق BWH و محقق ارشد TIMI انجام دادند.

چگونه لورکاسین بر دیابت و پیش دیابت اثر می گذارد؟

آزمایش CAMELLIA-TIMI 61 شامل ۱۲ هزار نفر بود که اضافه وزن داشته و در معرض خطر بیماری قلبی عروقی بودند. علاوه بر این، بیش از نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت و یک سوم شرکت کنندگان دارای پیش دیابت بودند.

نیمی از شرکت کنندگان داروهای کاهش وزن دریافت کردند در حالی که نیم دیگر پلاسبو دریافت کردند. محققان شرکت کنندگان را برای مدت متوسطی از ۳ سال تحت نظارت و بررسی قرار دادند.

آزمایش‌ها نشان داد که:

  • لورکاسین به میزان ۱۹ درصد خطر ابتلا به دیابت را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می‌دهد.
  • ۲ درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت که لورکاسین را مصرف می‌کردند در مقایسه با ۷.۶ درصد گروه دارونما بازگشت سطح قند خون به حالت عادی را داشتند.
  • همچنین، ۷.۱ درصد از افرادی که دیابت داشتند و دارو مصرف کرده بودند در مقایسه با ۶ درصد از بیماران که دارونما را مصرف کردند در میزان هیپرگلیسمی خود بهبودی چشمگیری داشتند.
  • این دارو همچنین ۲۱ درصد خطر عوارض دیابت مانند میکروآلبومینوری، رتینوپاتی دیابتی و نوروپاتی دیابتی را کاهش داد.

مقاله‌ی مرتبط: نوروپاتی دیابتی


با این حال، محققان این تحقیق همچنین گزارش دادند که لورکاسین به طور قابل توجهی موارد شدید هیپوگلیسمی را در افرادی که قبلا تزریق انسولین انجام داده بودند یا سایر روش‌های شناخته شده‌ی دیابت را امتحان کرده بودند، افزایش داد.

دکتر Bohula بیان داشت:

به تازگی با توجه به نتایج دریافته‌ایم که مصرف لورکاسین باعث کاهش وزن متوسط ​​و شدید در میان بیماران چاق و دارای اضافه وزن بدون افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

در این بررسی داروی لورکاسین به طور متوسط ​​۲.۴ کیلوگرم وزن را در مقایسه با ۱.۴ کیلوگرم در گروه دارونما کاهش داد.

دکتر Scirica به یافته های اخیر اشاره می‌کند و بیان می‌دارد:

این یافته‌ها این باور را تقویت می‌کنند که کاهش وزن متوسط ​​و پایدار می‌تواند سلامت قلبی و عروقی را بهبود بخشد و نقش لورکاسین را به عنوان درمان کمکی در کنترل وزن مزمن حفظ کند.

دکتر Scirica می‌گوید:

خوشبختانه، همانطور که مشاهده کردیم، حتی کاهش نسبتا کم وزن ممکن است کنترل دیابت را در مبتلایان به دیابت بهبود بخشد و دیابت را در افرادی که در معرض خطر هستند، کاهش دهد.

وی افزود:

با توجه به شيوع جهانی چاقي و ارتباط آن با ديابت نوع ۲ و عوارضي که مي‌تواند موجب مرگ يا كاهش كيفيت زندگي فرد شود، نياز به استراتژی‌های درمانی داريم كه بتوانیم آ‌ن‌ها را برای جلوگیری و کنترل دیابت به شیوه زندگی بیافزاییم.


مقاله‌ی مرتبط: رژیم غذایی بدون کربوهیدرات چه اثری بر دیابت دارد؟


 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید