انتشار این مقاله


دوش آب گرم می تواند به بهبود افسردگی کمک کند

 شناور بودن در آب گرم برای مدت طولانی می تواند به بهبود افسردگی کمک کند. یک تحقیق کوچک به تازگی اثبات کرده که دوش بعدازظهر دوبار در هفته می تواند باعث بهبود اندک اما پایدار خلق و خو شود. تاثیر آن درست به اندازه ی ورزش بود، که اکثرا به عنوان درمانی برای افسردگی خفیف […]

 شناور بودن در آب گرم برای مدت طولانی می تواند به بهبود افسردگی کمک کند. یک تحقیق کوچک به تازگی اثبات کرده که دوش بعدازظهر دوبار در هفته می تواند باعث بهبود اندک اما پایدار خلق و خو شود. تاثیر آن درست به اندازه ی ورزش بود، که اکثرا به عنوان درمانی برای افسردگی خفیف پیشنهاد می شود.

این روش می تواند کارساز باشد چرا که به تنظیم ریتم شبانه روزی دمای بدن کمک می کند، که اغلب در مردم دارای اختلال است.

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات ذهنی است و معمولا با داروی های ضدافسردگی و صحبت درمانی درمان می شود. به هرحال، دارو ها ممکن اشت عوارض جانبی داشته باشند و یک دوره ی صحبت درمانی ممکن است گران باشد و گاهی اوقات با لیست های انتظار بسیار طولانی، مثلا در خدمات سلامت ملی بریتانیا.

ریشه ی اصلی افسردگی مشخص نیست. عقیده ی غالب بر این است که در افراد افسرده میزان کافی از یک مولکول سیگنالی مغزی به نام سروتونین وجود ندارد. و به نظر می رسد داروهای ضدافسردگی سطح این ترکیب را در بدن افزایش می دهند.

یک دلیل احتمالی دیگر، اختلال در رستم شبانه روزی است، تغییرات فیزیکی و بیوشیمیایی که در طول روز برای بدن اتفاق می افتد. دمای بدن شما در صبح به ظور نرمال افزایش می یابد، در بعدازظهر به اوج خود می رسد و وقتی می خوابید دوباره کاهش می یابد؛ طبق منحنی موج مانندی با تفاوت حدود یک درجه بین شب و روز.

ولی اگر شما دچار افسردگی هستید، این چرخه ممکن است ناپایدار و یا با تاخیر باشد و باعث شود که قله چند ساعت با تاخیر رخ دهد.

بنابراین جوهانس نومن از دانشگاه فریبرگ آلمان و همکارانش، کنجکاو شدند که آیا یک دوش مدت دار با آب گرم می تواند ریتم چرخه را برگرداند و باعث بهبود خلق و خو شود.

تیم او ۴۵ نفر مبتلا به افسردگی را بررسی کرد؛ که حدود نیمی از آن ها ضد افسردگی مصرف می کردند. عده ای از آن ها را به طور تصادفی جلسات ۲ بار در هفته ی ورزشی و عده ای را برای گرما درمانی انتخاب کردند.

افراد منتخب برای گرما درمانی به یک حمام آب گرم برده شدند تا در یک استخر آب گرم ۴۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه شناور بمانند؛ سپس بیرون آمدند و به وسیله ی پتو و آب گرم، به مدت ۲۰ دقیقه ی دیگر گرم ماندند. بعد از دو هفته، عده ای تصمیم گرفتند که زندگی روزمره خود در خانه را ادامه دهند، در حالی که بقیه ماندن در حمام را انتخاب کردند. شناور بودن در حمام ها دمای بدن را حدود ۲ درجه بالا بردند.

بعد از هشت هفته، درمان با حمام های آب گرم نشانه های بیماری را در یک مقیاس معمولی افسردگی، ۶ درجه کاهش داد. درحالی که در برنامه ی ورزش، ۳ درجه کاهش دیده شد. مولفان در مقاله ی خود می گویند حمام ها بر عکس ورزش، پس از دو هفته تاثیرات خود را نشان دادند.

نیک استافورد، عضو انجمن اعتماد NHS در بریتانیا، می گوید: ” این فرآیند با توجه به اتفاقی که برای ریتم شبانه روزی در افسردگی می افتد، منطقی است. من غافلگیر نشدم که آنها سود آن را کشف کردند، من از این غافلگیر شدم که قبلا کسی این موضوع را امتحان نکرده بود.”

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید