انتشار این مقاله


دندان عقل ؛ مختصری از آن چه باید بدانید

میلیون ها عمل استخراج دندان عقل در سراسر جهان در هر سال صورت می‌گیرد. نرخ درمان برای مشکلات دندان عقل بالاتر از نرخ خودکشی است. یک سوم این جراحی‌ها بی‌مورد است. عمل استخراج نیز خطرات خاص خود را شامل می‌شود از جمله آسیب به دندان‌های نزدیک، اعصاب، استخوان فک یا سینوس. این هدر دادن زمان، […]

میلیون ها عمل استخراج دندان عقل در سراسر جهان در هر سال صورت می‌گیرد. نرخ درمان برای مشکلات دندان عقل بالاتر از نرخ خودکشی است. یک سوم این جراحی‌ها بی‌مورد است.

عمل استخراج نیز خطرات خاص خود را شامل می‌شود از جمله آسیب به دندان‌های نزدیک، اعصاب، استخوان فک یا سینوس. این هدر دادن زمان، انرژی، پول، درد قابل اجتناب و ریسک است.

دندان‌های عقل سالم  معمولا برای اغلب مردم یک مشکل بزرگ محسوب نمی‌شوند. ممکن است مجبور باشند این دندان‌ها را به دقت مسواک بزنند تا از فساد جلوگیری کنند.


مقاله مرتبط: پس از کشیدن دندان عقل چه می‌توانم بخورم؟


خارج کردن بدون دلیل دندان عقل، به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی شود و تا زمانی که فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود دارد، ضرورتی برای کشیدن آن وجود ندارد.

مشکلات دندان عقل و راهکارها

مشکلات شایع دندان عقل عبارتند از:تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیستها و تومورهای با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته، تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه و نامرتب شدن و درهم ریختگی بقیه دندان‌های فک.»

دندان پزشک می گوید:«گاهی افراد موقع رشد دندان عقل از سردردهای شدید شکایت می کنند. درد گوش، درد مبهم در فک، احساس درد به هنگام جویدن غذا و التهاب شدید لثه از دیگر مشکلاتی است که بیماران از آن شکایت دارند. البته در مواردی نیز ممکن است رشد دندان‌های عقل مشکلی به وجود نیاورد.

چه زمانی باید آن‌ها را بیرون بیاورید؟ برخی از جراحان ترجیح می‌دهند که دندان‌های عقل را زود، در سن ۱۶ یا ۱۷ سالگی از بین ببرند، اگرچه این دندان ممکن است همچنان بچرخاند و به درستی پدیدار شود. از طرف دیگر، برداشتن دندان‌های آسیاب در اواخر زندگی می‌تواند در بیماران مسن، آسیب‌زننده و یا برای بیمار سخت باشد.

شاید انتظار با مراقبت کامل یک رویکرد منطقی باشد.

دندان‌های عقل عمدتا ضروری نیستند اما بی‌فایده هم نیستند. آن‌ها ابزارهایی برای خوردن، بخشی از بدن ما، و یک مطالعه موردی شگفت‌انگیز در مورد این که چگونه تکامل فرهنگ انسانی و رژیم غذایی می‌تواند بر رشد و رشد انسان تاثیر بگذارد، هستند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید