انتشار این مقاله


آیا از موسیقی برای به خواب رفتن کمک می‌گیرید؟

شرکت کنندگانی در یک مطالعه به تأثیر موسیقی در خواب رفتن آن‌ها با از بین بردن محرک‌های درونی و بیرونی مختل کننده‌ی عادت‌های خواب اشاره کردند.

شرکت کنندگانی در یک مطالعه به تأثیر موسیقی در خواب رفتن آن‌ها با از بین بردن محرک‌های درونی و بیرونی مختل کننده‌ی عادت‌های خواب اشاره کردند.

اختلالات خواب تغییراتی در الگوی خواب ایجاد می‌کند که خطر مشکلات قلبی را افزایش داده و می‌تواند کیفیت زندگی روزانه‌ی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. علائم اختلالات خوال شامل دیر به خواب رفتن، خواب‌آلودگی در طول روز و حرکت بیش از اندازه در طول خواب باشد.

یکی از بیشترین انواع رایج اختلالات خواب بی‌خوابی، ناتوانی در خوابیدن، می‌باشد. اختلالات کمتر رایج دیگر شامل وقف تنفسی در خواب، سندرم پاهای بی‌قرار و نارکولپسی(خوابیدن در هر زمانی بدون احساس خواب کردن، حمله‌ی خواب) می‌شود.

برخی از افراد بی‌خوابی را در طول دوره‌هایی که استرس بالایی دارند تجربه می‌نمایند اما ابتلا به بی‌خوابی می‍تواند بدون هیچ دلیل واضحی بوده و در صورتی که درمان نشود، مزمن شود.

حقایقی در مورد بی‌خوابی

مطابق نظرسنجی انجام گرفته توسط بنیاد ملی خواب، بیش از نصف شرکت‌کنندان مبتلا به اختلالات خواب بودند. علائم ذکر شده توسط شرکت‌کنندگان شامل مواردی چون به خواب رفتن مشکل، بیدار شدم مکرر در طول شب، ناتوانی در به خواب رفتن دوباره و خیلی زود بیدار شدن می‌شود. ۳۳% از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که حداقل یکی از این علائم را هر شب یا بیشتر شب‌ها در سال تجربه داشتند.

بع مناسب روز آگاهی رسانی بی‌خوابی سالانه، در سال ۲۰۱۷، آکادمی پزشکی خواب آمریکا مقاله‌ای در مورد تأثیر بی‌خوابی مزمن منتشر کرد. مطالعات نشان می‌دهد که بی‌خوابی با ۲۵۳ میلیون کار روزانه‌ی از دست داده در هر سال در ایالات متحده و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه‌ی سالانه در ارتباط است.


مقالۀ مرتبط: علت بی خوابی در شب چیست؟ ۸ دلیل بی خوابی در شب!


آیا موسیقی می‌تواند عادت‌های خواب را بهبود بخشد؟

اغلب افراد از دارو برای درمان بی‌خوابی خود استفاده می‌کنند اما برخی از داروها عوارض جانبی به همراه دارند، در حالی که روش‌های طبیعی مثل موسیقی و مدیتیشن احتمال کمتری در ایجاد هرگونه ضرر جدی دارند.

مطابق مطالعه‌ی انجام گرفته اغلب افراد برای مقابله با اختلالات خواب از موسیقی کمک می‌گیرند. Tabitha Tarhan  از دانشگاه شفیلد انگلستان و همکارانش برای به دست آوردن اطلاعاتی، با استفاده از اولین نظرسنجی آنلاین در این موضوع به جستجوی استفاده از موسیقی در بهبود خواب پرداختند.این مطالعه تنها بر روی افراد مبتلا به بی‌خوابی تمرکز نداشت بلکه عموم مردم را شامل می‌شد.

تا الان، در مورد چگونگی کمک موسیقی به خواب، چرایی استفاده از آن و نوع موسیقی مورد استفاده اطلاعات اندکی وجود دارد. این نظرسنجی آنلاین عادت‌های خواب، موسیقی، پاسخی با پایان باز در ترجیح نوع موسیقی انتخابی و دلیل انتخاب نوع موسیقی را ثبت کرد. این یافته‌ها در ژورنال PLOS ONE قابل دسترسی می‌باشد.

بیش از ۶۰ درصد از ۶۵۱ شرکت‌کننده گزارش کردند که به هنگام خواب به موسیقی گوش می‌دهند و به ۱۴ ژانر موسیقی شامل ۵۴۵ خواننده اشاره داشتند.

افرادی که اختلالاتی در خواب نداشتند نیز بیان داشتند که استفاده از موسیقی کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. نتایج نیز نشان می‌دهد که افراد جوان بیشتر متمایل به استفاده از موسیقی برای کمک به خواب دارند.


مقالۀ مرتبط: اثر موسیقی بر مغز


شرکت‌کنندگان نیز عقیده دارند که موسیقی خواب را تحریک کرده و به از بین بردن محرک‌های داخلی و خارجی کمک می‌کند. با وجود اینکه، نظرسنجی مشاهدات اولیه را بر روی استفاده از موسیقی برای خواب فراهم آورد، اما هیچ نتیجه‌گیری راجع به اثرات فیزیولوژیکی موسیقی ارائه نداد چرا که بسته به پاسخ‌های شخصی بود.

نویسندگان اضافه می‌کنند:

بزرگترین نظرسنجی انجام گرفته تاکنون از استفاده روزانه از موسیقی برای خواب نشان می‌دهد راه‌های متعددی که فراتر از ریلکسیشن است وجود دارد، این راه‌ها شامل ماسک شنوایی، عادت، اشتیاق به موسیقی و منحرف کردن ذهن می‌باشد.
این کار درک انگیزه‌های پیچیده‌ای را به ارمغان می‌آورد که افراد را به سمت استفاده از موسیقی برای خواب به دلیل مؤثر یافتن آن، سوق می‌دهد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید