انتشار این مقاله


چگونه ممکن است آسپیرین و امگا ۳ خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند؟

طبق تحقیقات جدید مصرف آسپرین و EPA در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است. با انجام کارآزمایی بالینی اثرات مثبت آسپرین تایید شد و به پزشکان توصیه می‌شود در کنار کولونوسکوپی از این داروها نیز استفاده کنند.

استیل سالیسیلیک اسید، که بیشتر به عنوان آسپرین شناخته می‌شود، و اسیدهای چرب امگا ۳ از جنبه‌های مختلفی حامی سلامت فرد بوده، و دانشمندان همچنان در پی کشف نحوه عملکرد این مواد هستند. اخیرا یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است هر دو این مواد بر خطر ابتلا به سرطان کولون تاثیر گذار باشند.

طبق تخمین‌های انجام گرفته توسط موسسه ملی سرطان، پزشکان در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده حدود ۱۴۰۲۵۰ مورد جدید ابتلا سرطان کولون و رکتوم را تشخیص خواهند داد.

سرطان کولون از پولیپ‌ها یا رشد غیرطبیعی بافت درون روده بزرگ ایجاد می‌شود. بسیاری از این پولیپ‌ها خوش خیم هستند، اما برخی می‌توانند به تومورهای سرطانی منجر شوند.

پزشکان از طریق کولونوسکوپی پولیپ‌های پیش سرطانی را شناسایی می‌کنند که این کار به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که ناهنجاری‌های قابل مشاهده در روده بزرگ را تشخیص دهند.

در یک کارآزمایی‌ بالینی جدید، با نام آزمایش seAFOod، متخصصین دانشگاه های لیدز (Leeds)، ناتینگهام (Nottingham)، برادفورد (Bradford) و نیوکاسل (Newcastle) در انگلستان، با همکاری محققان موسسات دیگر، به یافتهای جالبی دست پیدا کردند.

محققان به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا داروهای قابل دسترس، مانند آسپیرین و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)- یکی از اسید‌های چرب مهم موجود در امگا ۳- در کاهش تعداد پولیپ‌های پیش سرطانی روده‌ای، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، نقش دارند.

یافته‌های محققان در مجله معتبر The Lancetمنتشر شد.

فوائد درمان با آسپرین و EPA

محققان از طریق ۵۳ بیمارستان در سراسر انگلستان، ۷۰۹ شرکت کننده را استخدام کردند. همه افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

تیم، شرکت کنندگان را به چهار گروه درمانی تقسیم کرد. از این تعداد، یک گروه تنها درمان آسپیرین را دریافت کردند، گروه دیگر فقط EPA، گروه سوم ترکیب آسپیرین و EPA را مصرف کردند و داروی مصرفی گروه نهایی دارونما یا پلاسبو بود.

افراد گروه اول به مدت یک سال روزانه یک قرص ۳۰۰ میلی گرمی آسپرین و شرکت کنندگان در گروه دوم برای مدت مشابهی ۲ گرم EPA را در قالب چهار کپسول مصرف کردند. این دوز دریافتی EPA بیشتر از مقدار موجود در مکمل‌های معمول امگا ۳ بود.

شرکت کنندگانی که سالیانه آسپیرین مصرف کردند در مقایسه با استفاده کنندگان پلاسبو، به طور کلی ۲۲% پولیپ کمتری داشتند- از جمله در سمت راست روده بزرگ، که بررسی آن از طریق کولونوسکوپی دشوارتر است.

افرادی که EPA مصرف کردند در مقایسه با گروه دارو نما ۹ درصد پولیپ کمتری داشتند، هرچند این نتیجه از لحاظ آماری معنی دار نبود.

با این حال، کسانی که  EPAمصرف کردند ۲۵% پولیپ کمتری در سمت چپ روده بزرگ داشتند.

پروفسور مارک هال پژوهشگر ارشد مطالعه از دانشگاه Leeds خاطر نشان کرد:

آزمایشseAFOod نشان می‌دهد که هر دو داروی آسپرین و EPA اثرات پیشگیرانه دارند، به ویژه نکته جالب این جاست که هر دو این داروها نسبتا ارزان بوده و ترکیبات بی خطری دارند پس می‌توان برای بیماران تجویز کرد.

با توجه به این شواهد جدید، پزشکان باید در کنار بررسی منظم با کولونوسکوپی، تجویز این داروها را برای بیمارانی که خطر ابتلا به سرطان روده در آن‌ها بالا است در نظر بگیرند.

محققان همچنین بیان می‌کنند که بی خطر بودن مصرف توام آسپرین و EPA ثابت شده است و در بین شرکت کنندگان افزایش خطر خونریزی مشاهده نشده است. با این حال، گزارش‌ها حاکی از این است، به میزان کمی افزایش مشکلات معده‌ای در افرادی که فقط داروی EPA دریافت کرده بودند دیده شده است.

در آینده، متخصصان تحقیقات بیشتری را در زمینه نقش آسپیرین و EPA در کاهش خطر سرطان انجام خواهند داد.

 

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید