انتشار این مقاله


سم عقرب امکان حمل داروها به مغز را از خلال سد خونی-مغزی فراهم می‌آورد

دانشمندان با استفاده از پپتیدهای مشتق از chlorotoxin (پپتیدی در سم عقرب) حمل داروها به مغز را از خلال سد خونی- مغزی ممکن ساخته‌اند.

آزمایشگاه پپتیدها و پروتئینهای انستیتو تحقیقات زیست پزشکی (IRB Barcelona) مقاله‌ای با مضمون استفاده از پپتیدهای مشتق از chlorotoxin برای حمل داروها به مغز از خلال سد خونی- مغزی (BBB) منتشر کرده‌است. chlorotoxin در سم عقرب موجود است.

سد خونی- مغزی بعنوان محافظی برای مغز در مقابل مواد سمی عمل می‌کنند؛ همچنین از ورود بسیاری از داروها ممانعت بعمل می‌آورد. Ernest Giralt، رئیس آزمایشگاه شرح می‌دهد: “نزدیک به ۹۸ درصد داروهایی که اهداف درمانی را دنبال می‌کنند، قابلیت استفاده ندارند، زیرا نمی‌توانند از خلال این سد عبور کنند.”

محققان chlorotoxin و مجموعه‌ای از آنالوگهای آن را که دارای ویژگی‌های chlorotoxin هستند، بصورت شیمیایی سنتز کرده‌اند. آنها کارآیی این ترکیبات را در مدلهای سلولی BBB بررسی کرده‌اند و نشان داده‌اند پپتید MiniCTX3 از توانایی انتقال ترکیبات از خلال BBB با “کارآیی بسیار بالا” برخوردار است.

آزمایشگاه IRB Barcelona با الهام گرفتن از طب سنتی که از محصولات طبیعی مانند گیاهان و گلها برای درمان طیفی از بیماری‌ها استفاده می‌کند، به بررسی سم (عقرب) با هدف شناسایی حامل‌های پپتیدی پرداخته‌اند. Meritxell Teixedo، همکار ارشد این مطالعه می‌گوید: “هدف، قادر ساختن داروها برای ورود به مغز است. به منظور نیل به این هدف، ما آنها را با پپتیدهایی که بصورت اختصاصی برای عبور از BBB طراحی شده‌اند، متصل کرده‌ایم. اتصال این داروها به حامل‌ها، کارآیی آنها را افزایش خواهد داد. تنها دو یا سه گروه مطالعاتی در سراسر جهان به بررسی حامل‌های پپتیدی می‌پردازند. ما بر روی تعدادی استراتژی مطالعه می‌کنیم و یکی از آنها، سم است.”


حمل داروها به مغز


در مطالعات پیشین، دانشمندان با الهام گیری از پپتیدی تحت عنوان “apamin” در سم زنبور، یک پپتید حامل با قابلیت عبور از BBB طراحی کرده‌اند.

پس از کسب نتایج مثبت، آزمایشگاه قصد دارد این مورد را که آیا سم‌ها از توانایی فراهم ساختن منبعی جهانی برای حاملهای پپتیدی برخوردارند، بررسی کند. Teixido می‌گوید: “هزاران سم که حاوی میلیونها پپتید با توانایی انتقال هستند، شناسایی و تعریف شده‌است. ما chlorotxin را انتخاب کردیم، زیرا قبلا گزارش شده‌بود این پپتید مانند یک سم در مغز عمل می‌کند.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید