انتشار این مقاله


چگونه خوردن یک بادام زمینی می تواند فردی را در عرض چند دقیقه از پا درآورد؟!

افرادی که حساسیت به بادام زمینی دارند پس از گاز زدن غذای محتوی بادام زمینی  ممکن است شوک آنافیلاکسی دچار شوند.

افرادی که حساسیت به بادام زمینی دارند درعرض چند دقیقه پس از گاز زدن غذای محتوی بادام زمینی  ممکن است متوجه شوند ضربان قلبشان افزایش یافته، فشار خونشان افت کرده و گلویشان در حال بسته شدن است. درواقع آن ها در حال تجربه کردن یک واکنش آلرژیک سریع و کشنده به نام شوک آنافیلاکسی هستند.

چگونه خوردن یک بادام زمینی می تواند فردی را در عرض چند دقیقه از پا درآورد!؟

تحقیقات جدید در موش ها نشان می دهد که چگونه یک مقدار ناچیز از آلرژن (ماده حساسیت زا) می تواند چنان واکنش قوی و سیستمیکی را نشان دهد. مجرم! نوعی سلول است که در گردش خون به دنبال آلرژن ها می گردد و حضور این مهاجم ها را به سلول های موثر در آنافیلاکسی گزارش می کند. (گزارش شده در تاریخ۹نوامبر در Science)


مقاله مرتبط: آنافیلاکسی


این سلول ها که به ماست سل مشهورند وقتی یک آلرژن را که به آن حساس شده اند پیدا می کنند خون را سرشار از پروتئین های التهابی شان می کنند که یک واکنش حساسیتی را شروع می کند.

استیفن گالی، ایمونولوژیست دانشگاه استنفورد،می گوید:

 این سلول ها در یک صف در اطراف رگ خونی زندگی می کنند و اینکه چگونه می توانند تااین حد موثر در پیدا کردن آلرژن های شناور در خون عمل کنند همیشه جای سوال بوده است.

در یک کیس مار گزیدگی نیش ها می توانند رگ خونی را سوراخ کنند وراه را برای سم هموار کنند؛ در ادامه نیش‌ها ماست سل ها را فعال می کنند تا سم بتواند به سلول ها دسترسی پیدا کند ؛ اما درحساسیت غذایی رگ ها کاملا سالمند.


مقاله مرتبط: کمک‌های اولیه ۷: مارگزیدگی


در این مطالعه محققان تعداد سلولهای ایمنی را در رده های مختلف پایین آوردند تا نحوه واکنش موش ها را به آلرژن های دستکاری شده تخم مرغ بررسی کنند.

سومان آبراهام ، پاتولوژیست دانشگاه پزشکی دوک،بیان می کند:

ما دریافتیم که درواقع ماست سل ها آلرژن ها را برنداشته اند و در این بین سلولی نقش بینابینی بازی می کند. وقتی تعداد این سلول های واسط کاسته شد موش ها علائم آنافیلاکسی را نشان ندادند ؛ این سلول ها نوعی از سلولهای دندریتیک هستند که مانند ماست سل ها در خارج از گزدش خون واقع شده اند.

معمولا یک سلول دندریتیک مولکول های خارجی را می یابد و آن ها را به داخل خودش می برد، پردازش می کند و بعد پروتئین ها را در سطحش ظاهر می کند تا حضور مولکول های مهاجم را به بقیه سلول های ایمنی خبر دهد . آبراهام و همکارانش بااستفاده از تکنیک میکروسکوپی دو فوتونی  که سلول های فعال شده در حیوانات را مشخص می کند نشان دادند این گروه از سلولهای دندریتیک در آلرژی یک راه آگاه کردن سریع و متفاوت برای ماست سل ها دارند.

 

این سلولهای دندریتیک به داخل رگ خونی برآمده می شوند تا تدریجا از خون نمونه گیری کنند . بعد کیسه های کوچکی به نام میکرووزیکول از این سلولها جوانه می زند که آلرژن های یافته شده را حمل کنند . این کیسه ها به سمت ماست سل ها و سایر سلولهای ایمنی پراکنده می شوند و یک واکنش حساسیتی را تحریک می کنند.

وقتی سلولهای دندریتیک آلرژن را ازخون می گیرند آن ها را داخل نمی برند بلکه به سرعت میکرووزیکولها را درتمام جهات پخش می کنند مثل فرستادن یک فلایر در یک منطقه  که امضا یک خانه خاص را داشته باشد !. با رها کردن میکرووزیکولها سلول دندریتیک در مقایسه باوقتی که بخواهد باظاهر کردن یک پروتئین خاص در سطحش این کار را بکند می تواند به جمعیت بزرگتری از سلولها دست یابد.

دکتر آبراهام می گوید:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ماست سل‌ها نیز می‌توانند به داخل رگ خونی پیشروی کنند و این سلول‌ها احتمالاً آلرژن ها را بطور مستقیم پیدا می‌کنند . اما اینکه یک سلول می‌تواند این کار را انجام دهد لزوما به این معنی نیست که تنها عامل موثر است و مطالعه جدید یک کیس کاملا معتبر برای توجیه ارتباط  واسطه‌ای سلول دندریتیک بین ماست سل و آلرژن ارائه می‌کند.

این سلول‌های دندریتیک روزی می‌توانند به عنوان هدف درمان و پیشگیری واکنش‌های آلرژیک باشند و این یک راه طولانی است.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید