انتشار این مقاله


تاباندن نور به پوست می‌تواند دیابت و بیماری قلبی را در ابتدایی ترین مراحل تشخیص دهد

تاباندن نور به پوست می‌تواند تبدیل به تستی برای تشخیص دیابت و بیماری قلبی در ابتدایی‌ترین مراحل شود. AGE reader وسیله‌ای است که این کار را انجام می‌دهد.

تاباندن نور به پوست می‌تواند تبدیل به تستی جدید برای تشخیص دیابت و بیماری قلبی در ابتدایی‌ترین مراحل شود. این راهکار احتمالاً می‌تواند راهی سریع‌تر و آسان‌تر نسبت به روش‌های فعلی شامل آزمایش‌های خون و ارزیابی عوامل خطر همچون وزن و سابقه‌ی فامیلی، برای غربالگری بیماران عرضه کند.

در ارتباط با اساس کار این روش باید خاطر نشان کرد که گلوکز موجود در خون و سایر مایعات بدن می‌تواند به طور تصادفی به بسیاری از مولکول‌های پروتئینی مختلف در پوست و سایر بافت‌ها متصل شود. به گفته‌ی Bruce Wolffenbuttel از دانشگاه Groningen هلند، در واقع مانند چسب عمل می‌کند. این پروتئین‌های متصل شده به گلوکز یا “glycated” تحت عنوان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته یا AGEs، موجب سفت شدن بافت‌ها مانند جدار عروق خونی شده که به نوبه‌ی خود فشار خون بالا را در پی دارد.


بیشتر بخوانید:


تجمع AGE‌ و تشخیص دیابت و بیماری قلبی

تجمع AGE‌ها در بافت‌های ما به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد؛ اما در افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در ابتدایی‌ترین مراحل این عارضه بوده اما تشخیص داده نشده‌اند، این فرآیند تسریع می‌یابد. سطح AGE موجود در پوست را می‌توان اندازه‌گیری کرد؛ چرا که این مواد نسبت به پروتئین‌های غیر متصل به گلوکز، نور فلورسانس را به طور متفاوتی بازتاب می‌دهند.

حال یک شرکت هلندی به نام Diagnoptics، یک وسیله‌ی کوچک دستی به نام AGE reader تولید کرده است؛ این وسیله نور فلورسانس به پوست تابانده و بازتاب آن را بررسی می‌کند. تیم Wolffenbuttel، تست AGE را جزئی از مطالعه‌ی بزرگ ۳۰ ساله بر سلامت و بیماری توأم با افزایش سن در هلند قرار دادند. در این بخش از مطالعه، بررسی حدود ۷۰۰ هزار نفر را که دیابت و بیماری قلبی نداشتند، همزمان با تست AGE و روش اولیه صورت گرفت.

چهار سال بعد، خطر بروز دیابت و بیماری قلبی در افرادی که در زمان شروع مطالعه AGE بالا داشتند، بیشتر بود. این بدان معناست که از این تست می‌توان حتی در مکان‌های غیر مرتبط با پزشکی مانند سوپرمارکت، برای غربالگری افراد استفاده کرد.

هرچند افراد بدبین و محتاط این عرصه معتقدند چنین تستی نباید تا زمانی که طی یک کارآزمایی بزرگ مزایای آن نسبت به مضرات ثابت نشود، به عموم مردم معرفی گردد. شاید این تست در افراد سالم به طور اشتباه دیابت تشخیص داده و مصرف اشتباه دارو موجب عوارض ناخوشایند شود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید