انتشار این مقاله


سلول های سرطان سینه با استفاده از سلول های مغز استخوان بهتر رشد می کنند

محققان اسرائیلی دریافتند که تومورهای سرطان سینه رشد خود را با استخراج سلول های استرومایی که از در مغز استخوان تولید می شوند، تسریع می بخشند.

محققان اسرائیلی دریافتند که تومورهای سرطان سینه رشد خود را با استخراج سلول های استرومایی که از در مغز استخوان تولید می شوند، تسریع می بخشند. این مطالعه که در ۲۳ نوامبر در Journal of Experimental Medicine منتشر شد، نشان می دهد مورد هدف قرار دادن فیبروبلاست های مشتق شده از مغز استخوان می تواند روش موثری برای درمان این بیماری باشد.

سرطان سینه
یک تومور سرطان سینه موش که حاوی فیبروبلاست های مشتق از سرطان سینه (قرمز رنگ) و سایر فیبروبلاست های مرتبط با سرطان (سبز رنگ) است.

سلول های سرطانی درون یک توده ی سفت ، توسط سلول هایی احاطه شده اند که به خودی خود سرطان زا نیستند اما رشد و متاستاز تومور را تسهیل می کنند. به عنوان مثال تومور های سینه ای حاوی تعداد زیادی سلول های فیبروبلاست هستند که تکثیر سلول های سرطانی ، التهاب و تشکیل عروق جدید برای تغذیه سلول های سرطانی با موادغذایی و اکسیژن را تقویت می کنند. بسیاری از این فیبروبلاست های مرتبط با سرطان از بافت سینه مجاور مشتق می شوند؛ اما به نظر می رسد سایر فیبروبلاست ها از جای دیگری می آیند.

Neta Erez و همکارانش در دانشکده پزشکی sackler ، دانشگاه تلاویو ، متوجه شدند که در موش های مبتلا به سرطان سینه مقدار قابل توجهی از فیبروبلاست های مرتبط با سرطان از سلول های مغز استخوان به نام سلول های استرومایی مزانشیمیال (MSCs) منشا می گیرند. محققان دریافتند که تومور های سینه ای می توانند از MSC های استفاده کرده و باعث تبدیل آنها به فیبروبلاست شوند.

این فیبروبلاست های مشتق از مغز استخوان با سایر فیبروبلاست های مرتبط با سرطان متفاوت هستند. به عنوان مثال، آنها یک پروتئین سیگنالینگ بسیار اساسی به نام PDGFRα را ندارند. اما فیبروبلاست های مشتق از مغز استخوان به طور مشخصی در تحریک تشکیل عروق جدید موثر هستند زیرا پروتئینی به نام کلاسترین را به مقدار زیاد تولید می کنند. بنابراین فیبروبلاست های مشتق از مغز استخوان پر از رگ بوده و سریع تر از تومور هایی که فقط حاوی فیبروبلاست های مشتق از سینه هستند، رشد می کنند.

Erez و همکارانش متوجه شدند که در سرطان سینه انسانی نیز فیبروبلاست هایی که PDGFRα ندارند، وجود دارند که نشان می دهد تومورهای انسانی نیز ممکن است از سلول های مشتق از مغز استخوان استفاده کنند. علاوه بر این آنها دریافتند که تومورهایی که به مقدار کمتری PDGFRα دارند، کشنده تر هستند. درنتیجه استفاده از فیبروبلاست های مشتق از مغز استخوان یکی از مراحل مهم پیشرفت سرطان سینه است.

Erez گفته است:

مطالعات ما نشان می دهد که استفاده از فیبروبلاست های مشتق از مغز استخوان برای رشد تومور بسیار مهم است؛ زیرا تشکیل عروق را افزایش می دهد. آشنایی هرچه بیشتر با اعمال فیبروبلاست های مرتبط با سرطان سینه می تواند پایه ای برای ایجاد دستکاری های جدید درمانی باشد که فیبروبلاست های حاصل از مغز استخوان و همچنین خود سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید