انتشار این مقاله


تأثیر رژیم غذایی کم پروتئین و غنی از کربوهیدرات به اندازه کاهش مصرف کالری در داشتن مغز سالم

رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات، یک جایگزین ساده‌تر برای کاهش کالری برای افرادی که به دنبال مغز سالم و پیشگیری از کاهش شناختی هستند، می‌باشد.

تحقیقات جدیدی که در مجله‌ی Cell Reports منتشر شده، نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات، یک جایگزین ساده‌تر برای کاهش کالری برای افرادی که به دنبال مغز سالم و پیشگیری از کاهش شناختی هستند، می‌باشد.

از آن جا که سن جمعیت جهان رو به افزایش است، پیشگیری از کاهش شناختی به طور ویژه‌ای اهمیت یافته است. یکی از راه‌های رسیدن به این پیشگیری محدود کردن مصرف کالری است.
مجموعه‌ای از مقالات ثبت شده، مزایای محدود کردن مصرف کالری را مورد توجه قرار داده است که شامل افزایش طول عمر، حفظ چابکی ذهن و مانع پیشرفت‌های عصبی، حداقل در موش‌ها می‌شود.
تبدیل نتایج این یافته‌ها در بدن انسان چالش برانگیز است چرا که نیازمند اراده‌ای بالا و اغلب رسیدن به این محدودیت دشوار است.

آیا راهی آسان‌تر برای دستیابی به فواید محدود کردن مصرف کالری مرتبط با مغز، وجود دارد؟
برای پاسخ به این سؤال محققان مرکز Charles Perkins در دانشگاه سیدنی استرالیا، رژیم غذایی حاوی پروتئین پایین و کربوهیدرات بالا را بررسی نمودند.
Devin Wahl مطالعات جدیدی را شروع کرده است، و David Le Couteur پروفسور پزشکی سالمندان دانشگاه سیدنی، نویسنده‌ی ارشد این مطالعات می‌باشد.

پ[kkstarratings]روتئین پایین و کریوهیدرات بالا در مقابل کالری کم

 Whal در توضیح انگیزه‌ی این مطالعات می‌گوید:

ما نزدیک به ۱۰۰ سال تحقیقات با کیفیتی برای محدود کردن مصرف کالری به عنوان بهترین رژیم غذایی برای بهبود عملکرد مغز و به تأخیر انداختن شروع بیماری‌های عصبی در جوندگان انجام داده‌ایم. با این حال، برای اغلب افراد محدود کردن کالری مخصوصاً در جوامع غربی که بیشتر غذای سرخ کرده مصرف می‌شود، دشوار است.

مطالعات پیشین نشان می‌دهد که پروتئین پایین و کربوهیدرات بالا درست مثل عملکرد محدود کردن کالری می‌تواند طول عمر را افزایش دهد. با این وجود، به گفته‌ی محققان، تا کنون جوامع پزشکی در مورد مزایای این نوع رژیم غذایی برای مغز مطمئن نیست.
آن‌ها اشاره دارند که رژیم غذایی حاوی پروتئین پایین و کربوهیدرات بالا تا قرن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. پروفسور Le couteur می‌گوید:

رژیم غذای سنتی Okinawa حاوی حدود ۹% پروتئین، که نزدیک به مقدار مورد مطالعه‌ی ما است، از غذاهایی چون ماهی کم‌چرب، سویا، گیاهان و مقدار خیلی کمی گوشت گاو می‌باشد.

در مطالعات کنونی، موش‌های ۱۵ ماهه را با کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی مشتق شده از نشاسته و پروتئین کازئین، پروتئین موجود در لبنیات، تغذیه کردند.
گروهی از موش‌ها دسترسی نامحدودی به رژیم غذایی دارای کربوهیدرات بالا داشتند. در همین حال، محققان میزان کالری مصرفی گروهی دیگر را ۲۰% کاهش دادند.

تیم تأثیرات این رژیم‌های غذایی متفاوت را بر روی بیولوژی هیپوکامپ، قسمتی از مغز که در تشکیل حافظه دخالت دارد، مقایسه کردند. آن‌ها حافظه و توانایی‌های شناختی جوندگان را با استفاده از مازها و تست‌های مربوط به شناخت اشیاء جدید ارزیابی نمودند.
محققان برای بررسی سلامت نورون‌های هیپوکامپ، الگوهای بیان RNA را در این سلول‌های مغز تجزیه و تحلیل کردند.

فواید رژیم غذایی کم‌پروتئین و حاوی کربوهیدرات بالا

پروفسور Le Couteur بیان دارد:
هیپوکامپ معمولاً اولین قسمت از مغز است که در بیماری‌های نورودنراتیو مثل آلزایمر از بین می‌رود. با این وجود، رژیم غذای حاوی پروتئین پایین و کربوهیدرات بالا، به عنوان ارتقا دهنده‌ی سلامت و بیولوژی هیپوکامپ در موش‌ها ظاهر شد. در برخی بررسی‌ها، این تأثیر حتی بیشتر از گروهی بود که از رژیم غذایی کم کالری تغذیه می‌کردند.

تست‌های شناخت اشیاء جدید برای هر دو گروه از موش‌ها پیشرفت‌هایی جزئی را ثبت کردند.
Wahl اذعان دارد:

در حال حاضر درمان دارویی مؤثری برای زوال عقل وجود ندارد، می‌توان پیشرفت‌شان را کاهش داد اما نمی‌توان متوقف کرد، بنابراین شروع شناسایی رژیم غذایی مؤثر بر سن مغز هیجان‌انگیز است.
این تغییر در رژیم غذایی نشان می‌دهد که می‌توان همان نوع تغییرات ژنی که با محدود کردن مصرف کالری در بخشی از مغز که مسئول حافظه است، رخ می‌دهد؛ اعمال کرد.

نتایج جدیدی بر اساس یافته‌های قبلی توسط محققان از همان مرکز به دست آمده است. در سال ۲۰۱۵ آن‌ها نشان دادند که رژیم غذایی با پروتئین پایین و کربوهیدرات بالا، به دلیل تأثیری که در بهبود عملکرد قلب و سلامت شناختی دارد، می‌تواند به اندازه‌ی کاهش مصرف کالری طول عمر را افزایش دهد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید