انتشار این مقاله


روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان و دختران

از هر سه زن، یکی از آن‌ها تجربه‌ی خشونت از طرف همسر یا شریک جنسی خود را دارد که با یک حساب سرانگشتی، می‌شود ۸۰۰ میلیون زن در سراسر جهان.

از هر سه زن، یکی از آن‌ها تجربه‌ی خشونت از طرف همسر یا شریک جنسی خود را دارد که با یک حساب سرانگشتی، می‌شود ۸۰۰ میلیون زن در سراسر جهان. این زنان می‌توانند احساس کنند که در دام افتاده‌اند، ترس بر آن‌ها غلبه کرده و محدود شده‌اند. آن‌هایی که به فکر متارکه می‌افتند از بی‌پولی یا از دست دادن فرزندشان می‌ترسند.

با گذشت زمان، اعتماد به نفس از وجود زن دور می‌شود و یک زندگی بدون خشونت برای او به خاطره‌ای محو مبدّل می‌گردد. این سوءاستفاده‌ها می‌تواند به آسیب‌هایی به جدیت صدمات بدنی یا مشکلات روانی منجر شود؛ حتی بعضی اوقات تلخ‌تر از این‌ها؛ مرگ.

زنان بسیاری دچار عفونت‌های جنسی می‌شوند یا حاملگی‌های ناخواسته بر آن‌ها تحمیل می‌گردد که در صورت بارداری هم شانس سقط جنین، تولد نوزاد نارس یا کم‌وزن بالا می‌رود. افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روانی به سراغ آن‌ها می‌آید یا معتاد به مواد مخدر و الکل می‌شوند تا بلکه دردشان از یاد برود.

در این شرایط کسی که بتوان به او اعتماد کرد، یا جایی که بشود، مرجع این زنان، سخت پیدا می‌شود. ولی جایی وجود دارد که این زنان بتوانند به آن جا مراجعه کنند. مراجعه به یک کلینیک محلی معمولاً جزو معدود فرصت‌هایی است که چنین زنانی می‌توانند تنها به آن جا بروند و پزشکان و پرستاران برایشان مهم است که این فرصت از دست نرود.

وقتی پزشکان، پرستاران و ماماها با اشتیاق گوش می‌دهند، قربانیان در صورت روبه‌رو شدن با سؤالات درست، با احتمال بیشتری داستان زندگی خود را به اشتراک می‎‌گذارند و پرده از روی واقعیت برمی‌دارند و فرهنگی را که می‌گوید شوهر اجازه دارد زنش را بزند، به چالش می‌کشند.

کادر درمانی می‌تواند به زنان اطمینان دهد که مقصر، آن‌ها نیستند و می‌توانند برای کمک به امنیت زنان با آن‌ها کار کنند. می‌توانند به آن‌ها جاهایی را معرفی کنند که سرپناه، حمایت روانی، خدمات حقوقی و فرصت‌های مالی ارائه دهد. وقتی تغییرات از مجرای مراکز درمانی و دیگر سیستم‌ها صورت می‌گیرد، زنان بیشتری می‌توانند زندگی خود را از خشونت بیرون ببرند. تغییراتی مثل اتاق‌های خصوصی برای مشاوره، تمریناتی که مهارت پزشکان و پرستاران را برای پاسخگویی به نیازهای این زنان بالا می‌برد و ایجاد آگاهی درباره‌ی عواقب آسیب‌رسان خشونت در برابر زنان و کودکان و راه‌های جلوگیری از آن.

اعمال این تغییرات به توسعه‌ی فرهنگی کمک می‌کند که خشونت در آن غیر قابل قبول است و زنان جرئت حرف زدن با صدای رسا را دارند. تصور کنید که این اتفاق برای تک‌تک آن ۸۰۰ میلیون زن رخ دهد!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید