انتشار این مقاله


فسیلی جدید در بحث مشهور “اولین پرنده‌ی روی زمین” حرفی برای گفتن دارد!

در طی دهه‌ی گذشته مقام اولین پرنده برای فسیل Archaeopteryx مورد سوال قرار گرفته است؛ زیرا دایناسورهای بالدار مشابهی در کشور چین کشف شده‌اند.

ما گونه‌ای جدید از Archaeopteryx (با عنوان مشهور “اولین پرنده”) را شناسایی کرده‌ایم. این کشف نشان می‌دهد که این حیوان منقرض‌شده فرم بینابینی دایناسورها و پرندگان است.

فسیل Archaeopteryx در دهه‌ی ۱۸۶۰ نام‌گذاری شد. این فسیل دارای بال و پر بود؛ ولی به جای منقار، دندان داشت. این ویژگی کمکی بود برای درک این موضوع که پرندگان از نیاکان دایناسورها تکامل یافته‌اند. ولی در طی دهه‌ی گذشته مقام اولین پرنده برای فسیل Archaeopteryx مورد سوال قرار گرفته است؛ زیرا دایناسورهای بالدار مشابهی در کشور چین کشف شده‌اند. این کشفیات منجر به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ شد که نتیجه می‌گیرد Archaeopteryx تا به حال نخستین پرنده نبوده است!

اکنون همه چیز تغییر کرده است. Martin Kundrat در دانشگاه Povol Juzef Sararik در اسلواکی و همکارانش یک فسیل تا کنون آزمایش نشده‌ی Archaeopteryx را مطالعه کرده‌اند و معتقدند که این فسیل نظریه‌ی قبلی را باطل می‌کند.

این فسیل شامل قسمت‌های زیادی از جمجه، قسمت‌هایی از شانه‌ها و بال چپ است. این فسیل در اوایل ۱۹۹۰ در معدنی نزدیک Daiting در آلمان یافت شد و شخص جمع‌آوری‌ کننده‌ی آن، فسیل را فاش نکرد. در سال ۲۰۰۹، دیرینه شناسی به نام Raimund Albersdorfer فسیل را خریداری کرد و هم‌اکنون در کلکسیون دیرینه شناسی و زمین شناسی Bavarian State در مونیخ، آلمان، نگه‌داری می‌شود.

تیم پژوهشی این مطالعه، تفاوت‌های دقیق و ماهرانه‌ای بین استخوان‌ها و دندان‌های این فسیل و فسیل‌های قبلی Archaeopteryx یافتند. محققان می‌گویند این نمونه، یک گونه‌ی جدید است؛ به نام Archaeopteryx albersdoerferi.

هنگامی که دانشمندان یک درخت تکاملی جدید برای پرندگان و دایناسورها رسم کردند، گونه‌ جدید Archaeopteryx را مبنای پرندگان قرار دادند.

Kundrat (زیست‌شناس تاریخی) می‌گوید:

بسیار مهم است که تکامل اولیه‌ی دایناسورهای مرغی را بدانیم.

Oliver Rauhut از کلکسیون دیرینه شناسی و زمین شناسی Bavarian State می‌گوید:

به نظر می‌رسد بیش از همه محتمل است که Archaeopteryx واقعا در مرزی برای تکامل پرندگان جدید باشد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید