انتشار این مقاله


آیا برای حفظ سلامتی خود به اندازه کافی آناتومی پایه می دانید؟

آیا برای حفظ سلامتی خود به اندازه کافی آناتومی پایه می‌دانید؟ چون بیشتر افراد ننمی‌دانند. حدود ۱۷ درصد از مردان در U.K. نمی‌دانند که پروستات دارند. از هر دو مرد فقط یکی می‌داند که پروستات کجا قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد آنها نمی‌دانند که کار پروستات دقیقا چیست. و اگر فکر می کنید […]

آیا برای حفظ سلامتی خود به اندازه کافی آناتومی پایه می‌دانید؟ چون بیشتر افراد ننمی‌دانند.

حدود ۱۷ درصد از مردان در U.K. نمی‌دانند که پروستات دارند. از هر دو مرد فقط یکی می‌داند که پروستات کجا قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد آنها نمی‌دانند که کار پروستات دقیقا چیست. و اگر فکر می کنید این ضعف در اطلاعات آناتومی فقط در مورد مردان است ، باید بدانید نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که نیمی از زنان جوان نمی‌توانند محل واژن را مشخص کنند.

این‌طور نیست که این افراد بدن خود را اصلا نشناسند- احتمالا اکثر آنها در رابطه جنسی و انجام تمام کارکرد های استاندارد بدن موفق هستند. موضوع این است که آموزش آناتومی ما به شدت کم است. اغلب افراد درباره ی اینکه کدام قسمت از دستگاه تناسلی واژن نامیده میشود یا اینکه پروستات چه‌کار می‌کند یا اینکه کیسه‌صفرا کجا قرار دارد، آموزش ندیده‌اند.

اما ندانستن چیزی به سادگی آناتومی و جای کلی اندام های بدن، بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید اهمیت دارد. یک درک پایه‌ای از آناتومی، می‌تواند در تصمیم گیری بهتر در خصوص مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک کند، به خصوص اگر پزشک شما از آنهایی باشد که ممکن است از اصطلاحات پیچیده و حرفه ای استفاده کند. پزشکان در زبان تخصصی خود به قدری روان هستند که اغلب فراموش می‌کنند این اصطلاحات را برای بیمار ترجمه کنند، بنابراین کسانی که قادر به همراهی هستند، بهتر ست اطلاعات کسب کنند. پزشکان نیز نباید در انتظارات غیر منطقی داشته باشند و بیماران را گیج کنند.

 متأسفانه، ما به شکل مصیبت باری آگاهی کمی داریم. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لنکستر، گروهی از داوطلبان را آزمایش کردند تا ببینند دانش آناتومی آن ها تا چه حد است. آنها ۲۱ اندام بدن را با این استدلال که اکثر مردم نام این اندام‌ها و عضلات را در تلویزیون یا سایر رسانه‌های محبوب شنیده اند؛ انتخاب کردند. سپس از هر داوطلب خواسته شد تا محل هر کدام از آن اندام ها را روی یک نمودار ساده نشان دهند.

تنها بخش آناتومی که ۱۰۰درصد افراد به آن پاسخ صحیح دادند، مغز بود. تنها یک نفر از پنج نفر می‌دانستند که طحال کجاست و تنها یک نفر از چهار نفر توانستند مکان کیسه‌‌ی‌صفرا را مشخص کنند. و هرچقدر می‌خواهید بخندید، اما یک فرد معمولی احتمالا نمی‌تواند به شما بگوید طحال کجاست.

حال اطلاعات آناتومی خود را ارزیابی کنید. ما نمودار نشان دار شده ای از ارگان هایی که از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود تهیه کرده‌ایم. شماره‌های ۱-۲۱ را بنویسید و ببینید آیا می توانید اعداد را با ارگان ها جفت کنید. و در نظر داشته باشید که در مطالعه‌ی واقعی، به داوطلبان یک نقشه‌ی کاملا خالی داده شده‌بود و از آنها خواسته شده بود که نشان دهند هر ارگان کجاست، که به مراتب سخت‌تر است.

آناتومی پایه

سخت تر از آن بود که به نظر می‌رسید؟ و اگر شما حتی نمی‌توانید تیروئید یا رباط صلیبی را روی نقشه نشان دهید، واقعا چقدر درباره آن‌ها می‌دانید؟ این دو ساختار در آناتومی فوق العاده رایج هستند و ممکن است در برهه ای از زندگی شما مشکل پیدا کنند. در اینجا اطلاعاتی در مورد تمام قسمت های بدن است که شما احتمالا نمی توانید محل آن ها را مشخص کنید:

۱. تاندون آشیل

این احتمالا از آن‌هایی است که بیشتر می‌شناسید، به دلیل عبارت مرتبط  “پاشنه آشیل”. و شما حدس زدید – تاندون آشیل در پاشنه است. این تاندون عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند، به همین دلیل است که اگر پاره شود، عموما نمی‌توانید راه بروید.

۲. غدد آدرنال

یکی از کمتر شناخته شده ترین نقاط در این مطالعه، غدد فوق کلیوی، -همانطور که شما احتمالا حدس زده اید- در گردن نیست. آنها در واقع دقیقا بالای کلیه شما قرار دارند، جایی که هورمون ها و استروئید ها را (نه از آن نوعی که بعضی برای گنده شدن استفاده می‌کنند) برای کمک به تنظیم سیستم پیچیده‌ی اندوکرین شما ترشح می‌کنند.

۳. آپاندیس

در این مورد افراد ۵۰-۵۰ بودند و اگر با انصاف باشیم باید بگوییم گاهی آپاندیس ممکن است دارای موقعیت آناتومی عجیب و غریب باشد. شما باید بدانید که  آپاندیس اغلب در محل به هم رسیدن روده بزرگ و روده کوچک قرار دارد و مشخص نیست که آیا این ارگان وستیجیال است یا خیر (وستیجیال: ارگان تحلیل رفته و باقی مانده از یک ارگان اصلی در گذشته). این اندام ممکن است هنز در حفظ فلور روده و سیستم ایمنی بدن شما نقش داشته‌باشد. اما اگر آلوده به عفونت شود و شما نیاز به آپاندکتومی (جراحی و برداشتن آپاندیس) داشته باشید، بدون آن هم هیچ مشکلی نخواهید داشت.

۴. مثانه

شما باید قادر به تشخیص این یکی باشید، تنها بر اساس ناراحتی ای که هنگام نگه داشتن ادرار حس می‌کنید . مثانه یک کیسه عضلانی است که بین کلیه های شما (جایی‌که ادرار شما ساخته می‌شود) و مجرای ادرار شما (که لوله ای است که ادرار شما از آن بیرون می آید) قرار دارد. عضلات کف لگن مثانه را بسته نگه می‌دارند، اما این عضلات با افزایش سن ضعیف می‌شوند. به همین دلیل است که برخی از بزرگسالان بی اختیاری ادراری دارند. همچنین به همین دلیل است که بعضی ها بعد از زایمان باید مکررا ادرار کنند زیرا هل دادن یک نوزاد هفت پوندی از واژن، واقعا می‌تواند عضلات لگن شما را به فنا دهد.

۵. Biceps یا عضله ی دو سر بازو

مردان بطور چشمگیری بیشتر از زنان توانستند عضله دو سر را شناسایی کنند و حتما نمی‌توانید دلیلش را حدس بزنید. مردان بیشتر در مورد موقعیت و آناتومی عضلات آموزش داده می شوند؛ زیرا وزنه‌برداری به صورت کلیشه ای یک سرگرمی مردانه است. اما بقیه نیز بدانند: اگر می‌خواهید بازوهای میشل اوباما را داشته باشید، باید چیزی سنگین تر از یک دمبل سه پوندی را بلند کنید. با این حال، عضلات دوسر شما یک گروه عضلانی بسیار کاربردی نیستند و اغلب تنها با انجام حرکاتی مثل curl، a.k.a و ultimate vanity lift به کار گرفته می‌شود.

 ۶. مغز

این یکی را باید حتما درست گفته باشید است. مغز شما بیشترین فضای مربوط به جمجمه را اشغال می‌کند؛ به همین دلیل زمانی که سر شما ضربه می‌خورد، باید در مورد ضربه‌ی مغزی نگران باشید. ضربه مغزی زمانی رخ می‌دهد که مغز شما به جمجمه کوبیده می‌شود؛ تقریبا همیشه؛ مغز به آرامی در داخل جمجمه قرار دارد و به آرامی به اطراف مالیده می‌شود، و زمانی‌که ماده‌ی خاکستری نرم بر روی استخوان سخت فشرده می‌شود؛ در معرض آسیب دیدن است.

 ۷. قرنيه

مشخص کردن این یکی، اگر یک نقشه از چشم به شما می‌دادیم سخت‌تر می‌شد. زمانی که بدن را به طور کلی می‌بینیم، تقریبا همه می‌توانند قرنیه را نشان دهند – این بخش شفاف چشم شماست که عنبیه و مردمک را می‌پوشاند. همچنین این بخشی در تمرکز نور در چشم شما نقش دارد، بنابراین اختلال در شفافیت یا ساختار آن می‌تواند به طور چشمگیری بینایی شما را مختل کند. یک واقعیت جالب این است که، چون قرنیه شما باید نا مرئی و شفاف باشد ، نباید هیچ رگ خونی‌ای داشته‌باشد، بنابراین اکسیژن و دیگر مواد مغذی مورد نیاز این سلول‌ها، در اشک حل شده‌اند و از سطح چشم به قرنیه منتقل می‌شوند.

۸. رباط صلیبی

این اصطلاح ممکن است ناآشنا به نظر برسد تا اینکه متوجه شوید که یکی از رباط های صلیبی شما ACL (رباط متقاطع قدامی) است. رباط های صلیبی رباط های زانو هستند که استخوان ران و ساق پا را کنار هم نگه می‌دارند و در عین حال اجازه می‌دهند که زانوی خود را خم کنید.

۹. دیافراگم

منظور از دیافراگم آن روش جلوگیری از بارداری نیست. دیافراگم، یکی از کمتر شناخته شده ترین قسمت‌های بدن است، که شما می‌توانید به صورت آگاهانه از آن استفاده کنید. ولی شما متوجه نیستید که از آن استفاده می‌کنید تا زمانی که چند جلسه کلاس آوازخوانی بروید. دیافراگم چگونگی دم را مشخص می‌کند و اساسا یک عضله بزرگ است که بخش فوقانی قفسه سینه شما را از حفره پایین‌تر بدن جدا می‌کند. زمانی که منقبض می‌شود (آن را در حالیکه ‌به سمت معده شما کشیده می‌شود تصور کنید.)، فضای سینه شما افزایش می‌یابد، و باعث باز شدن ریه‌های شما و جریان هوا به داخل ریه می‌شود. زمانی‌که منبسط می‌شود، حجم کاهش می‌یابد و ریه‌ها هوا را بیدون می‌دهند(و شما در حال حاضر از تنفس خود آگاه هستید).

۱۰. کیسه صفرا

کیسه صفرا مانند کیسه مثانه انواع مختلفی از مایعات داخلی حال بهم زن را در خود ذخیره می‌کند، البته در این حالت، این مایع، صفرا است. صفرا به روده کوچک شما کمک می‌کند تا چربی‌ها را هضم کند، بنابراین کیسه صفرا مقدار کمی صفرا را در صورت لزوم آزاد می‌کند. اگر نارسایی کیسه صفرا داشته باشید، بدن شما ممکن است قادر به تجزیه غذاهای چرب نباشد.

۱۱. همسترینگ

عضلات همسترینگ، عضلات بسیار بزرگی در پشت ران‌ها هستند. هیچ رشته ای در همسترینگ( hamstring) وجود ندارد؛ این نام ممکن است از این واقعیت باشد که در چارپایان (حیواناتی که بر روی هر چهار پا راه می روند)، همسترینگ ها تاندون هایی هستند که در امتداد پشت پاها قرار دارند. انسان ها نیز دارای تاندون های همسترینگ هستند، علاوه بر این ما این عضلات را همسترینگ می‌نامیم، زیرا دوست داریم با استفاده از اصطلاحات حرفه‌ای، گیج‌کننده و پیچیده باشیم. عضلات همسترینگ شما فوق العاده قوی هستند و همراه با عضلات سرینی (همان عضلات باسن) می‌توانند وزن زیادی را بلند کنند یا در حالت squat نگه دارند.

۱۲. قلب

قلب از نظر تشخیص داده شدن حالت وسط داشت، چرا که شرکت‌کنندگان درباره ی سمتی که قلب قرار دارد به اشتباه می‌افتادند. برای روشن شدن این موضوع: در سمت چپ قرار دارد. مگر اینکه شما یکی از ۱ در ۱۰،۰۰۰ نفر مبتلا به situs inversus باشید، اختلالی است که در آن تمام اعضای بدن در سمت مخالف حالت عادی قرار دارند. مشکلات قلب اغلب در ناحیه ی قلب احساس نمی‌شوند، زیرا مغز می‌تواند محلی که درد از آن می‌آید را اشتباه تفسیر کند. در مقایسه با پوست و قسمت های خارجی بدن شما، اندام های داخلی دارای تعداد کمی انتهای عصب حسی هستند. بنابراین گاهی اوقات، وقتی سیگنال از طناب نخاعی به عقب برمی‌گردد، مغز به اشتباه نتیجه می‌گیرد که قسمت دیگری از بدن با تراکم بیشتر عصبی، درد دارد. در حمله قلبی زنان احتمالا درد را در قفسه سینه حس می‌کنند، درحالی‌که مردان از درد بازو یا شانه شکایت دارند.

۱۳. کلیه ها

ثابت شد که مشخص کردن جای این لوبیاها تا حدودی دشوار است . آنها در وسط پشت کمر شما قرار دارند و هر روز خون را فیلتره می‌کنند. مجموعه ای پیچیده از غشاهایی که به طور انتخابی اجازه می‌دهند مولکول‌های خاصی عبور کنند. این به کلیه ها اجازه می‌دهد اجزای سمی را از خون حذف کرده و به ادرار اضافه کند. خون تصفیه شده به سیستم گردش خون باز می‌گردد، در حالی که ادرار به طرف مثانه هدایت می‌شود. اگر یک کلیه دچار نارسایی شود، به‌طور‌کلی می‌توانید بدون آن زندگی کنید. اگر هر دو کلیه نارسا شوند، شما باید سعی کنید یک پیوند دریافت کنید و در عین حال  دیالیز شوید، که اساسا یک فرم خارجی فیلتراسیون است که به‌طورکلی یک فرم اولیه از عمل کلیه را به‌جای شما انجام می‌دهد.

۱۴. کبد

شما احتمالا به این فکر کردید که کبد پایین تر بود یا نه؟ اکثر افراد نتوانستند کبد را پیدا کنند، عده‌ی کمتری به شما می‌گویند که کبد در واقع یک غده است. غدد اندام‌هایی هستند که مواد شیمیایی (مانند هورمون ها) را تولید می‌کنند تا آنها را در جریان خون آزاد کنند. درحالیکه کار کبد، کمک به صفرا در هضم مواد غذایی، ترشح هورمون‌ها، تولید پروتئین‌ها و فیلتر کردن و دفع سموم خاصی از بدن است . اگر کبد در معرض آسیب باشد، می‌تواند به میزان قابل توجهی رشد کند، اما آسیب های مزمن در نهایت سبب نارسایی کل کبد می‌شود. برای کمک به این بیماران، چندین نوع دیالیز کبدی مورد آزمایش قرارگرفته است.

۱۵. ریه ها

از هر پنج نفر، یک نفر این را اشتباه جواب داد. شاید آنها نمی‌دانستند که بالا یعنی چقدر بالا؟ در هر صورت، ریه های شما راهی است که بدن شما اکسیژن به دست می‌‌آورد و از دی اکسید کربن خلاص می‌شود. هوا به همه این پاکت‌های کوچکی که آلوئول نام دارند وارد می‌شود، جایی که یک تن از رگ های خونی در نزدیکی سطح قرار دارند و منتظرند تا مولکول های اکسیژن را بگیرند و CO2 را آزاد کنند.

 ۱۶. پانکراس

این یکی از سخت‌ترین ارگان‌ها برای شناسایی بود. لوزالمعده به طور تعجب برانگیزی در بالای بدن قرار دارد، جایی که هورمون های مهمی مانند انسولین تولید می‌شود. شما ممکن است با انسولین به عنوان هورمون اولیه‌ی درگیر در دیابت آشنا باشید، که بیماری‌ای است که فرد نمی‌تواند انسولین خود را به‌خوبی تنظیم کند (یا در بعضی موارد، اصلا این هورمون را ندارند). پانکراس همچنین با خنثی سازی اسید معده هنگام ورود غذا به روده، و با ترشح آنزیم‌های گوارشی، به جذب غذا کمک می‌کند.

۱۷. عضله ی چهارسر

باز هم، مردان بیشتر از زنان این عضله را می‌شناختند. این عضله چهارسر نامیده می‌شود. به این دلیل که چهار تا از آن‌ها ترکیب می‌شوند تا کل جلو و اطراف ران را تشکیل دهند . آن‌ها همان چیزی هستند که شما در باشگاه هنگام leg press و اسکوات روی آن کار می‌کنید. (اگر چه اگر شما اسکوات را با عمق مناسب انجام دهید، این عضلات نباید عضلات اصلی باشند). همچنین عضله‌ی چهارسر برای راه رفتن و دویدن بسیار حیاتی است، زیرا این عضله مفصل زانو را کنترل می‌کند.

۱۸. طحال

این اندام کمتر از همه شناسایی شد. این احتمالا به‌طور ناخودآگاه به خاطر این است که این ارگان گنگ و مبهم، فاقد نقش منحصر‌به‌فرد است. این ارگان عمدتا یک فیلتر خون است، اما همچنین به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند، گلبول های قرمز خون را ذخیره می‌کند، هموگلوبین را بازیافت می‌کند و آنتی بادی ها را ایجاد می‌کند. احتمالا شما درباره ی طحال، بیشتر در بیماران مبتلا به سرطان شنیده اید، که گاهی طحالشان بزرگ می شود و یا در حوادث اتومبیل، زمانی که طحال ممکن است پاره شود. به غیر از این، احتمالا دیگر هرگز در مورد طحال‌تان فکر نکنید.

۱۹. معده

تعیین محل معده به طرز تعجب آوری دشوار بود، احتمالا دوباره به این دلیل که به طرز عجیبی بالا است. مری شما آن قدرها که فکر می‌کنید، بلند نیست. شاید نیاز به گفتن نباشد، اما معده شما کمک می کند تا مواد غذایی خود را با استفاده از اسید و آنزیم‌ها هضم کنید – هرچند آن قدر ها که شما ممکن است فکر کنید کاری انجام نمی‌دهد. ما بسیاری از دانش مربوط به معده خود را به یک مرد به نام الکسیس سنت مارتین مدیونیم، که متاسفانه در ۶ ژوئن ۱۸۲۲ به ضرب گلوله،دیواره‌ی شکمش سوراخ شد، و بقیه روزهایش را  به عنوان یک موش آزمایشگاهی افتخار آفرین برای یک پزشک ارتش خدمت کرد. دکتر ویلیام بومونت چندین سال را صرف قرار دادن اقلام مختلف در سوراخ کرد و آنها را چند ساعت‌ یا چند روز بعد بیرون می‌آورد تا ببیند که هضم آن چگونه بوده‌است. حال بهم زن؟ غیر اخلاقی؟ حیاتی و مهم برای بررسی آناتومی معده؟ جواب همه‌ی موارد فوق بله است.

۲۰. تیروئید

این چیزی است که شما هنگام قرار دادن غده آدرنال در گردن به آن فکر می‌کردید. تیروئید یک غده درون ریز است، به این معنی که هورمون ترشح می‌کند.  تیروئید در تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. یک تیروئید با فعالیت بالا، معمولا سبب کاهش وزن می‌شود چون سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد اما همچنین می‌تواند مشکلاتی مانند تپش قلب، اضطراب، درد قفسه سینه، اسهال و ریزش مو را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، یک تیروئید با فعالیت کمتر از نرمال،سبب افزایش وزن، خستگی، یبوست و ضربان پایین قلب به شکل غیرعادی می‌شود. این اغلب ناشی از فقدان ید در رژیم غذایی است و به همین دلیل است که ما تقریبا تمام نمک‌هایمان را ید دار می‌کنیم.

۲۱. Triceps یا عضله‌ی سه سر

عضله سه سر در پشت بازوی شما قرار دارد و به کمک آن می‌توانید دستتان را صاف کنید کنید. عضلات سه سر بسیار مفیدتر از عضلات دو سر هستند، زیرا شما از آنها (به همراه عضلات لاتیسموس) خود استفاده می کنید تا خودتان را از زمین بلند کنید یا از استخر بیرون بیایید. برای انجام این نوع کار ها، شما نیاز به عضله‌ی سه سر قوی دارید.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید