انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته ۶۴

اعجاز کریسپر: محقق چینی ادعا می‌کند که دوقلوهای اصلاح ژنتیکی شده آفریده است.

اعجاز کریسپر: محقق چینی ادعا می‌کند که دوقلوهای اصلاح ژنتیکی شده آفریده است

هفته‌ی پیش، در شب نشست بین‌المللی اصلاح ژنوم انسان در هنگ‌کنگ چین، هی جیانکویی (He Jiankui)، محقق چینی، با اعلام این خبر که به همراه همکارانش با استفاده از CRISPR-Cas9 ماده‌ی ژنتیک دوقلوهای دختری را مهندسی کرده‌اند تا با دستکاری یک گیرنده‌ی کلیدی در گلبول‌های سفید نسبت به ایدز مقاوم شوند، بسیاری را شوکه کرد. این ادعا که هنوز به طور رسمی در مقاله‌ای منتشر نشده، با سیلی از انتقادات روبه‌رو شد؛ برخی از دانشمندان این کار را “ناپخته”، “اخلاقاً مشکل‌دار”، و حتی “ددمنشانه” خواندند.

مأموریت مریخ با خوش‌شانسی شروع شد

فضاپیمای اینسایت ناسا هفته‌ی پیش از اتمسفر نازک مریخ با موفقیت عبور کرد و روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. درست است که اینسایت در همان هدف مقرر شده فرود نیامد، ولی عوضش در جایی نشست که یک دهانه‌ی آتشفشان پر از خاکستر است و این محیط برای مطالعه‎‌ی درون سیاره بسیار مناسب است.

جورج چرچ، زیست‌شناس مشهور از اصلاح ژنی دانشمند چینی دفاع کرد

خبر اولمان که یادتان هست؛ هفته‌ی پیش فقط یک دانشمند برجسته به سرعت در دفاع از هی جیانکویی صحبت کرد. متخصص ژنتیک، جورج چرچ، که آزمایشگاه او در هاروارد نقشی پیشگامانه در گسترش کریسپر داشت و سلول‌های جنینی را در آزمایشی بحث برانگیز مهندسی کرد، در دفاع از جیانکویی زبان گشود. درست است که او درباره‌ی برخی عملکردهای او انتقاد داشت ولی این حجم از سیل انتقادات را علیه او صحیح نمی‌داند.

دانشمندان شیر دادن عنکبوت مادر به نوزادانش را مشاهده کردند

محققان مادران عنکبوت جهنده را در حال دادن ترشحات شیر به دور لانه برای جرعه جرعه نوشیدن زاده‌هایشان مشاهده کردند. پس از چند روز، بچه عنکبوت‌ها جلوی کانال زایمانی مادرشان به صف شدند تا شیر بنوشند و مادرشان تا رسیدن به بلوغ جنسی، به آن‌ها شیر داد. این سطح از مراقبت والدی طولانی مدت تقریباً در دنیای حشرات یا دیگر گونه‌ها به غیر از پستانداران بزرگ و اجتماعی مثل انسان‌ها و فیل‌ها دیده نشده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید