انتشار این مقاله


خستگی آدرنال: چه چیزی باعث آن می‌شود؟

خستگی آدرنال یک اصطلاح برای مجموعه‌ای از علائم غیر اختصاصی مانند درد های بدن ، خستگی ، نگرانی ، اختلالات خواب و مشکلات گوارشی است.

آیا چیزی به اسم خستگی آدرنال وجود دارد؟
خستگی آدرنال یک اصطلاح برای مجموعه‌ای از علائم غیر اختصاصی مانند درد های بدن ، خستگی ، نگرانی ، اختلالات خواب و مشکلات گوارشی است. این اصطلاح اغلب در کتاب‌های سلامت متداول و وب سایت‌های پزشکی جایگزین نشان داده می‌شود اما تشخیص پزشکی قابل قبولی نیست. غده فوق کلیه شما انواع هورمون‌هایی را تولید می‌کند که برای زندگی ضروری هستند. عبارت پزشکی نارسایی آدرنال (بیماری ادیسون) به تولید ناکافی یک یا چند هورمون در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای اشاره دارد.علائم و نشانه‌های نارسایی بالای آدرنال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • درد بدن
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • از دست دادن موهای بدن
  • تغییر رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

نارسایی آدرنال را می‌توان با آزمایش‌های خون و آزمایش‌های ویژه تحریکی که سطح ناکافی هورمون‎های آدرنال را نشان می‌دهند، تشخیص داد.


مقاله مرتبط: تومورهای غده‌ی آدرنال


طرفداران تشخیص خستگی آدرنال ادعا می‌کنند این یک فرم ملایم نارسایی آدرنال ناشی از استرس مزمن است. نظریه ثابت نشده خستگی آدرنال این است که غدد فوق کلیه شما قادر به تطابق با شرایط ماندگار و دائمی ستیز و گریز ( مانند استرس مداوم) نیست. در نتیجه، آن‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی از هورمون‌هایی که نیاز دارید تا احساس خوبی داشته باشید ، تولید کنند. آزمایش‌های خون موجود، بر اساس این نظریه، به اندازه کافی حساس نیستند تا چنین کاهش کوچکی در عملکرد آدرنال را تشخیص دهند – اما بدن شما تشخیص می‌دهد.


مقاله مرتبط: غدۀ آدرنال؛ عملکرد و بیماری ها


بسیار ناامید کننده است که علائم پایداری داشته باشید که پزشکتان نمی‌تواند به آسانی توضیح دهد. اما پذیرش یک تشخیص پزشکی ناشناخته از یک متخصص ناکارامد می‌تواند بدتر باشد. درمان‌های اثبات نشده برای خستگی آدرنال به اصطلاح ممکن است موجب ناراحتی شما شوند، در حالی که علت واقعی این مشکل – مانند افسردگی یا فیبرومیالژیا – همچنان عوارض جانبی را به همراه دارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید