انتشار این مقاله


کنترل دیابت با کاهش مصرف گوشت

افراد مبتلا به دیابت با قطع مصرف فرآورده‌های حیوانی کنترل دیابت و گلوکز را بهتر کرده و علاوه بر آن در کاهش وزن نیز بهتر عمل می‌کند.

فواید بالقوه‌ی مصرف رژیم غذایی گیاهی بار دیگر بسط داده شد. در نتایج مقاله‌ای جدید بیان شد افراد مبتلا به دیابت با قطع مصرف فرآورده‌های حیوانی کنترل دیابت و گلوکز را بهتر کرده و علاوه بر آن در کاهش وزن نیز بهتر عمل می‌کند.
در سال‌های اخیر گیاه‌خواران و گیاه‌خواری به طور پیوسته رواج یافته است. علاوه بر اینکه اغلب افراد از گیاه‌خواری به عنوان یک گزینه‌ی سالم یاد می‌کنند، به نظر می‌رسد محققان به شواهدی در مورد منافع رژیم غذایی گیاهی به صورت هفتگی دست یافته‌اند.

آخرین مطالعه بر روی بررسی دقیق اثرات کاهش مصرف گوشت در افراد مبتلا به دیابت را در نظر گرفته است. به خصوص دانشمندان در پی آگاهی به این موضوع که آیا کاهش مصرف غذاهای حیوانی می‌تواند به بهبود کنترل گلوکز و آرامش عمومی روان کمک کند، می‌باشند. آن‌ها جهت بررسی این مورد اطلاعات موجود را ترکیب کرده و دوباره بررسی نمودند.

دیابت: جسمی و روانی

دیابت نیاز به معرفی ندارد. در ایالات متحده، به طور تقریبی ۹.۴ درصد از جمعیت مبتلا به دیابت بوده و تقریباً ۱۵ درصد از بزرگسالان برخی از ایالات نیز تشخیص دیابت دارند.
ایجاد تعادل اثرات منفی دیابت نوع ۲ با دارو و تغییر سبک زندگی ممکن است، اما بدون کنترل مناسب می‌تواند عواقب شدیدتری به دنبال داشته باشد. برای مثال، دیابت خطر بیماری‌های قلبی، نفروپانی (آسیب کلیوی) و کاهش بینایی را افزایش می‌دهد.

دیابت در کنار تأثیرات جسمی می‌تواند اثرات روانی قابل توجهب نیز داشته باشد، افرادی میتلا اغلب سطوح پایینی از عملکرد روانی خوب را گزارش می‌دهند. خطر افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تقریباً دو برابر افراد عادی است.

جوانب روانشناختی دیابت می‌تواند یک مارپیچ منفی ایجاد کند، افسردگی مصرف غذای سالم، ورزش منظم و مصرف داروهای معمول را دشوار می‌سازد و این باعث استرس شده که افسردگی را بدتر می‌کند.
با توجه به این یافته‌ها، نویسندگان تحقیقات موجود را که در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر عمکلرد بهتر روانشناختی در این افراد اشار می‌کرد، کاوش کردند.


مقالۀ مرتبط: ترفند‌های سبک زندگی برای کنترل دیابت


رژیم غذایی گیاهی

شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. تحقیقات به طور مشابهی نشان می‌دهد، رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌ها و با فرآورده‌های حیوانی کم، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. در نتیجه، متخصصان هم اکنون رژیم غذایی گیاهی را به عنوان یک گزینه‌ی عالی در پیشگیری و کنترل دیابت در نظر می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۸، انجمن غدد و متابولیسم بالینی و دانشجویان غدد آمریکا، گایدلاین‌های جدید منتشر کرده‌اند. آن‌ها بیان دارند، افراد مبتلا به دیابت باید برای رسیدن به یک وزن مطلوب با استفاده از رژیم غذایی گیاهی تلاش کنند.
با وجود اینکه ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و تأثیرات دیابت بر جسم کاملاً مستند می‌باشد، در مقابل مطالعات کمی وجود دارد که تأثیرات روانشناختی این تغییر رژیم غذایی را ثبت کند.

فواید کاهش مصرف فرآورده‌های حیوانی

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، افرادی که رژیم غذایی گیاهی مصرف می‌کنند، بهبود ویژه‌ای در سلامت جسمی و روانی تجربه می‌کنند. افرادی که علائم افسردگی داشتند نیز بهبود یافتند. به ویژه درد عصبی مرتبط با دیابت در گروه‌هایی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کردند، نسبت به سایر گروه‌ها بهبود بیشتری داشت. از  طرفی سطح قند خون ناشتا به شدت کاهش یافت که نشانه‌ای از کنترل بهتر گلوکز است.

سطح HbA1c، نشانگر گلوکز میانگین خون در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر، نیز در این افراد به طور مشابه کاهش یافت. کاهش وزن افرادی که مصرف محصولات حیوانی را کاهش داده بودند، بهتر شد در حقیقت آن‌ها بیش از دو برابر وزن خود را کم کردند. به علاوه، سطح چربی خون در افرادی که رژیم گیاه‌خواری داشتند، به سرعت کاهش یافت.

چربی خون و اضافه وزنی هر دو از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند، بنابراین، این یافته‌ها اهمیت بالایی دارند. نویسندگان نتیجه می‌گیرند:

رژیم غذایی گیاهی همراه با مداخلات آموزشی، می‌تواند سلامت روانی، کیفیت زندگی، سطح HbA1c و وزن را به طور خاصی بهبود بخشیده و از این رو دیابت را کنترل نماید.


مقالۀ مرتبط: گیاه‌خواری


در شش مطالعه‌‌ که محققان انجام دادند؛ افرادی که رژیم غذایی گیاهی یا گیاه‌خواری داشتند، توانستند دارو‌های دیابت یا فشار خون خود را حذف کرده یا کاهش دهند. این یافته‌ها، باور‌های پیشین در خصوص مزایای رژیم‌های سبزیجات را تایید می‌کند. یافته‌های این مطالعه به نتایج تحقیقات قبلی اضافه می‌شود اما همان‌گونه که نویسندگان خاطر نشان می‌کنند اندازه‌ی نمونه‌های این مطالعات کوچک است و کار بیش‌تری نیاز است.

تا‌کنون نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، محدود کردن مصرف گوشت خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد و افراد مبتلا به دیابت قند خون خود را کنترل کنند. حرکت به سمت رژیم‌های سبزیجات یک مداخله‌ی ساده و مقرون به صرفه است. اگر رژیم سبزیجات تاثیر قابل توجه‌ای بر سلامت جسمی و روانی افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، درستی این مداخله بایستی به طور کامل بررسی شود.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *