انتشار این مقاله


چه غذاهایی از کبد محافظت میکنند؟

کبد مسئول شکستن کربوهیدرات‌ها و سم‌زدایی بدن است.آن همچنین مئاد مغذی را ذخیره میکند.غذاهای زیادی وجود دارد که شخص میتواند برای محافظت از کبد مورد مصرف قرار دهد. سلامت کبد برای سالم ماندن کل بدن لازم است.اختلال در کار کبد میتواند موجب مشکلات کبدی، متابولیکی و حتی دیابت نوع ۲ شود. اگرچه غیرممکن است که […]

کبد مسئول شکستن کربوهیدرات‌ها و سم‌زدایی بدن است.آن همچنین مئاد مغذی را ذخیره میکند.غذاهای زیادی وجود دارد که شخص میتواند برای محافظت از کبد مورد مصرف قرار دهد.

سلامت کبد برای سالم ماندن کل بدن لازم است.اختلال در کار کبد میتواند موجب مشکلات کبدی، متابولیکی و حتی دیابت نوع ۲ شود.

اگرچه غیرممکن است که بتوان همه عوامل خطر را بررسی کرد ولی مصرف غذا و نوشیدنی‌های مختلف میتواند برای بهبود وضعیت کبد کمک کند.

در این مقاله بهترین غذاها برای بهبود وضعیت کبد را مورد بررسی قرار میدهیم.

۱.قهوه

یک تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد که هر آمریکایی روزانه حتما قهوه مصرف میکند.بنظر میرسد قهوه برای کبد مفید باشد بخصوص که از کبد چرب جلوگیری میکند.

این مقاله همچنین خاطرنشان میکند که خوردن قهوه میتواند از سرطان کبد هم جلوگیری کند.

یک تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که این اثر قهوه بخاطر اثر بر آنزیم‌های کبد است.آن همچنین آنتی‌بیوتیک‌های محافظ را در کبد افزایش میدهد.

۲.آردجو

مصرف آرد جو یک روش راحت برای افزودن فیبر به روش غذایی است.

فیبر یک ابزار مهم برای گوارش و بخصوص بعضی از انواع آردجو برای کبد مفید است.

جو و آردجو ترکیباتی غنی از بتا گلوکان هستند.

در یک تحقیق ۲۰۱۷ بتاگلوکان در بدن به لحاظ بیولوژیکی فعال هستند آن سیستم ایمنی را تقویت میکند و ضد ورم مبارزه میکند و خصوصا در مقابل با چاقی و دیابت مبارزه میکند.

این تحقیق نشان داد که بتاگلوکان مقدار چربی ذخیره شده در کبد موش را کاهش میدهد.

۳.چای سبز

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که چای سبز مقدار چربی را کاهش میدهد، ضد استرس است و سایر علائم غیر الکلی بیماری کبد چرب را کاهش میدهد.

باید دثت کرد که چای خیلی از سایر افزودنی‌های دیگر بهتر است .

۴.سیر

افزودن سیر به رژیم غذایی میتواند کار کبد را بهبود بخشد یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ نشان میدهد که مصرف سیر وزن بدن را کاهش داده وای شاخص توده بدنی را تغییر نمیدهد.این بسیار مفید است .

۵.دانه‌ها

بسیاری از دانه‌های سیاه همچون بلوبری، تمشک و میوه کران بری شامل آنتی اکسیدان بنام پلی فنول هستند که از آسیب کبدی جلوگیری میکند.

یک تحقیق دیگر نشان داده که مصرف مرتب دانه‌ها میتواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

۶.انگور

آب انگور و انگور که غنی از آنتی اکسیدان است از کبد محافظت کرده و آسیب آنرا کاهش میدهد.

خوردن انگور با دانه یک روش آسان برای افزودن مواد لازم به رژیم غذایی است.آب دانه انگور هم میتواند این مواد لازم را تامین کند.

۷.گریپ فروت

گریپ فروت نیز یک میوه مفید است و شامل دو آنتی اکسیدان مهم و اساسی است، نارینگین و نارینجنین.

این میتواند از سلولهای کبد محافظت کند.

این ترکیبات میتوانند ساختار چربی کبد را کم کرده و تعدا آنزیم‌های چربی سوز را افزایش دهند.

۸.prickly pear

خود میوه و آب آن میتواند برای سلامت کبد لازم باشد.ساختارهای داخل این میوه ممکن است از اندامهای بدن محافظت کند.

بیشتر تحقیقات روی عصاره این میوه تمرکز میکنند اگرچه تحقیقاتی که روی میوه یا آبش تمرکز میکنند نیز اهمیت آنرا خاطرنشان میشوند.

۹.غذاهای طبیعی مزارع

تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در تیم پزشکی مبتنی بر شواهد بیان کرد که تعدا زیادی از غذاهای طبیغی زراعی میتوانند برای کبد مفید باشند.

این غذاها شامل:

  • آووکادو
  • موز
  • جو
  • چغندر و آبش
  • بروکولی
  • برنج قهوه‌ای
  • هویج
  • سبزیجات
  • لیمو
  • پاپایا
  • هندوانه

هرشخص باید این مواد غذایی را در رژیم غذایی‌اش قرار دهد

۱۰.ماهی چرب

مصرف ماهی چرب و روغن چربی ممکن است خطر بیماری کبدی را کاهش دهد.

چربی ماهی غنی ازاسیدهای چرب امگا ۳ است که مواد غذایی مفیدی است.که بنظر میرسداز تجکع چربی جلوگیری میکندو سطح آنزیم کبدی را تنظیم میکند.

این تحقیق پیشنهاد میکند که هفته‌ای حداقل دو تا ۳ بار ماهی مصرف کنید.سعی کنیدحداقل روزانه مقداری روغن ماهی مصرف کنید.

۱۱.گردو

خوردن گردو به سالم ماندن کبد کمک میکند.گردوها عموما حاوی اسیدهای چرب غنی نشده، ویتامین E و آنتی اکسیدان است.

خوردن یک مشت گردو کامل میتواند سلامت کبد را تضمین کند ولی در خوردن آن زیاده روی نکنید چراکه حاوی کلسترول فراوان است.

۱۲.روغن زیتون

خوردن بیش از حد آن برای کبد خوب نیست ولی خوردن برخی چربی‌ها برای آن لازم است .طبق تحقیقات خوردن روغن زیتون سطح مواد اکسیدکننده را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود میبخشد.

غذاهایی که نباید زیاد خورده شوند:

  • غذاهای چرب
  • شکر
  • نشاسته
  • نمک
  • الکل
پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *