انتشار این مقاله


خواب بیش از حد چه تأثیری می‌تواند بر سلامتی داشته باشد؟

به تازگی در تحقیقاتی یافته شده است که خواب بیش از حد و یا کم خطر مشکلات قلبی و مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

به تازگی در تحقیقاتی یافته شده است که خواب بیش از حد و یا کم خطر مشکلات قلبی و مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، نشان داد که یک سوم از جمعیت ایالات متحده، به میزان کافی نمی‌خوابند. این مرکز هشدار داد که کمبود خواب خطر انواع مختلف مشکلات مزمن مثل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی را افزایش می‌دهد.
اما مطابق مطالعاتی جدید که در مجله‌ی سلامت اروپا منتشر شد، خواب بیش از حد نیز به اندازه‌ی کمبود خواب، تأثیر منفی بر سلامتی دارد.

Chuangshi Wang، از دانشگاه انتاریوی کانادا، و Peking Union، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی چین، از نویسندگان این مقاله بودند.

عواقب سلامتی خواب بیش از حد

Wang و همکارانش، عادات خواب بیش از ۱۱۶ هزار نفر به رده‌ی سنی ۳۵ تا ۷۰ سال را که در مطالعات اپیدمیولوژی شهری روستایی آینده‌نگر ثبت نام کرده بودند، بررسی کردند.

این بررسی‌های محققان شامل اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی شرکت‌کنندگان، عادت‌های سبک زندگی و سوابق مشکلات مزمن خانوادگی نیز می‌شد.
به طور کلی، در طول ۸ سال نظارت در مطالعات اپیدمیولوژی شهری روستایی آینده‌نگر، ۴۳۸۱ نفر فوت شده و ۴۳۶۵ نفر دچار حمله قلبی یا سکته‌ی مغزی شدند.

در بررسی‌های Wang و تیم او پی برده شد افرادی که به طور معمول بیش از ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه دارند، احتمال بیشتری برای مرگ زودرس یا ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.
به طور ویژه، خطر مرگ زودهنگام یا بیماری‌های قلبی در افرادی که ۹-۸ ساعت می‌خوابند، ۵ درصد بیش از افرادی است که خواب معمول دارند. افرادی ۱۰-۹ ساعت می‌خوابند خطر احتمال مرگ یا ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۷ درصد بیشتر است. به طور مشابه، این خطر در افرادی که به طور معمول بیش از ۱۰ ساعت می‌خوابند، ۴۱ درصد بیشتر است.

همچنین در مطالعات بر روی افرادی که ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابند پی برده شده است، که این خطر در بین این افراد ۶ درصد بیشتر است. محققان هشدار می‌دهد که این افزایش از لحاظ آماری معنادار نیست.
Wang در نظر برای یافته‌ها می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که مدت زمان مطلوب برای خواب هر بزرگسال در روز ۶ تا ۸ ساعت تخمین زده می‌شود.

وی اضافه می‌کند:

با توجه به این که این مطالعات یک مطلب مشاهداتی است که تنها می‌تواند ارتباط را بدون اثبات دلیل آن نشان دهد، نمی‌توان ادعا کرد خواب بیش از حد باعث بیماری‌های قلبی می‌شود. با این وجود، کمبود خواب می‌تواند یک علت اصلی برای مرگ و بیماری‌های قلبی باشد و از طرفی خواب بیش از حد نیز ممکن است با افزایش مشکلات زمینه‌ای، خطر را افزایش دهد.

دکتر Salim Yusuf، محقق اصلی مطالعات اپیدمیولوژی شهری روستایی آینده‌نگر، و استاد پزشکی مک‌مستر نیز نظرات خود را راجع به یافته‌ها بیان می‌کند:

عموم‌ مردم باید اطمینان داشته باشند که روزانه ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند. از طرفی دیگر، در صورتی که به طور معمول بیش از حد بخوابید، باید جهت بررسی سلامت عمومی به پزشک مراجعه نمایید.

او ادامه می‌دهد:

سوالاتی در مورد مدت زمان خواب و چرت‌های روزانه در سوابق پزشکی بیمار‌ها، می‌تواند به پزشکان در تشخیص خطراتی مثل مشکلات بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ افراد کمک کند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید