انتشار این مقاله


به دنبال سلول های ایمنی هدف سلول های سرطانی

با غربالگری میلیون ها هدف مولکولی، محققان کلونی هایی از تومورهایی را توسط سلول های ایمنی دو بیمار مبتلا به سرطان روده ی بزرگ آشکار کردند. تکنولوزی غربالگری، توسط محقق موسسه ی پزشکی هوارد هاگز، کریستوفر گارسیا و همکارانش بعد از تقریبا ۲۰ سال مطالعه ی اساس مولکولی سیستم ایمنی گسترش یافت و ممکن است […]

با غربالگری میلیون ها هدف مولکولی، محققان کلونی هایی از تومورهایی را توسط سلول های ایمنی دو بیمار مبتلا به سرطان روده ی بزرگ آشکار کردند.

تکنولوزی غربالگری، توسط محقق موسسه ی پزشکی هوارد هاگز، کریستوفر گارسیا و همکارانش بعد از تقریبا ۲۰ سال مطالعه ی اساس مولکولی سیستم ایمنی گسترش یافت و ممکن است در نهایت منجر به ایمنوتراپی موثر که باعث تحت کنترل در آوردن سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان می شود، شود. گارسیا، که در دانشکده ی پزشکی استنفورد مهندس پروتئین است، می گوید: “این موضوع باعث گسترش محدوده ی فهم ما از اینکه چگونه تومور ها شناسایی می شوند، می شود.”

براساس گزارش آنلاینی که در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ در مجله ی Cell منتشر شد، این روش به طور گسترده تری، قول می دهد که روشن کند چگونه سلول های ایمنی روی هدف خود قفل می کنند؛ در موثر در تشخیص و درمان عفونت ها و بیماری های خودایمنی. بدون یک روش سیستمی برای جست و جوی این سیگنال ها، بسیاری از توانایی های شناسایی سلول های ایمنی، رازآلود باقی می ماندند.

یک نوع از سلول های ایمنی، به نام لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور، می تواند به تومور حمله کرده و به از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور، می توانسته توجه محققان علاقه مند به تشدید توانایی های کشتن این سلول را جلب کند. این تخریب بستگی به این دارد که لنفوسیت ها به درستی سیگنال های سلول های سزطانی را تشخیص دهند و به پروتئین هایی به نام آنتی ژن که سلول سرطانی در سطح خودش نشان می دهد. لنفوسیت ها از پروتئین هایی به نام T-cell رسپتور برای شناسایی سیگنال های سلول های سرطانی استفاده می کنند.

در سال ۲۰۱۴ گارسیا و همکارانش مقاله ای در Cell منتشر کردند که گزارش می داد  T-cell رسپتور ها در شناسایی سلول های سرطانی هدف، از آن چیزی که تصور می شد بسیار تخصص یافته تر هستند. آنها برای این کشف از یک روش بیوشیمیایی برای غربالگری میلیون ها انتی ژنی که ممکن است توسط سلول های ایمنی شناسایی شوند، استفاده کردند. در کار جدید، آنا روش های مشابهی را برای نمونه هایی از تومور هایی که از دو بیمار مبتلا به سرطان روده ی بزرگ نمونه برداری شده بودند، به کار بردند؛ این بار در جست و جوی هدف های واقعی لنفوسیت های مهار کننده ی تومور.

همراه با یک دانشجوی فارغ التحصیل به نام ماروین گی، گارسیا همکاری با یک محقق دانشگاه استنفورد به نام مارک دیویس آغاز کرد. آزمایشگاه Davis  روش های برای خواندن سکانس های DNA  مربوط به اطلاعات لنفوسیت ها پیدا کرده است که به محققان کمک می کند به دنبال هدف سلول های امنی بگردند. اول، دیویس و دکتر ارنولد هن T-cell هایی از دو بیمار مبتلا به سرطان روده ی بزرگ را ایزوله کرد. سپس، محققان از پیش ساز های T-cell رسپتور ها به عنوان طعمه استفاده کردند؛ روشی آزمایشگاهی شامل بررسی میلیون ها سیگنالی که سلول های سزطانی ممکن است از خود نشان دهند.

و این روش جواب داد. و محققان چیزی غافلگیر کننده کشف کردند: در میان هزاران احتمال ممکن، T-cell رسپتورهای هر دو بیمار، آنتی ژن توموری یکسان را شناسایی کردند. نتایج از طرح گسترش درمان موثر سرطان بر اساس سلول های ایمنی حمایت می کرد. گارسیا می گوید: “ما باید آنتی طن هایی را پیدا کنیم که بین چند بیمار مختلف مشترک باشند؛ به طوری که یک درمان برای افراد مختلفی مفید باشد.”

ثابت شده است این سیگنال های مشترک از روش های مختلفی مفید هستند. در آزمایشگاه ها، محققان توانستند آنتی زن های سرطانی مشترک را به کمک مهندسی T-cell رسپتورها کشف کنند. به محض اینکه این سلول های مهندسی شده وارد بدن شوند، مسیر مستقیم خود به سلول های تومور را باز می کنند. یک فرایند مرتبط می تواند انتی ژن های سرطانی را به واکسن تبدیل کند. بعد از تزریق، واکسن سرطان می تواند به سلول های موجود شناسایی و مقابله با سلول های سرطانی را یاد بدهد.

این نتایج جدید، دستاورد هایی دارد که می تواند بسیار فراتر از سرطان باشد. گارسیا می گوید این روش می تواند به مهار بیماری های خود ایمنی، بیماری ها یو فراین هایی که T-cell رسپتور در ان درگیر است، کمک کند.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید