انتشار این مقاله


آیا سلول‌های بنیادی می‌توانند به خود درمانی قلب بیمار کمک کنند؟ محققان به نقطه عطف مهمی دست یافته‌اند

یک تیم از دانشمندان راتگرز( Rutgers)، از جمله لئونارد لی و شاوهوا لی، قدم مهمی در قبال هدف خود درمانی قلب بیمار برداشته‌اند- مدل جدیدی است که نیاز به جراحی بای پس، پیوند قلب و یا دستگاه‌های پمپاژ مصنوعی را کاهش می‌دهد.

یک تیم از دانشمندان راتگرز( Rutgers)، از جمله لئونارد لی و شاوهوا لی، قدم مهمی در قبال هدف خود درمانی قلب بیمار برداشته‌اند- مدل جدیدی است که نیاز به جراحی بای پس، پیوند قلب و یا دستگاه‌های پمپاژ مصنوعی را کاهش می‌دهد.

این مطالعه که اخیرا در Frontiers در زمینه سلولی و توسعه زیست شناسی منتشر شده، شامل حذف سلول‌های بافت همبند از قلب انسان، “مهندسی معکوس” آن‌ها به سلول‌های بنیادی قلب و سپس “مهندسی دوباره” آن‌ها به سلول‌های عضلانی قلب است.

با این حال، موفقیت واقعی تیم Rutgers این است که سلول‌های عضلانی قلبی تازه ایجاد شده، به هم پیوسته و یک واحد سلول ایجاد می‌کنند که به وضوح در زیر میکروسکوپ پمپاژ آن‌ها دیده می‌شود.

نویسنده ارشد لئونارد وای.لی، رئیس بخش جراحی در دانشکده پزشکی Rutgers Robert Wood Johnson، معتقد است که سلول‌های قلبی که به این طریق ساخته شده‌اند، به صورت معمول با هم یکی شده و ضربان را آغاز نمی‌کنند. تیم او با القا بیان بیش از حد یک پروتئین در سلول به نام CREG، موفق به انجام این کار شده است.

طبق گفته‌های لی، فیبروبلاست‌ها، از سلول‌های بافت همبند، از بافت قلب جدا شده و با مهندسی-معکوس به سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شوند. با انجام این کار با بیان بیش از حد پروتئین CREG سلول‌های بنیادی به سلول‌های قلبی متمایز می‌شود.

لی بیان کرد:

نارسایی‌های قلبی شیوع اپیدمیک دارد. در حال حاضر تنها راه درمان آن جراحی، پیوند، یا اتصال بیمار به دستگاه پمپاژ خون است. اما قلب‌هایی که قابلیت پیوند دارند در تامین خون بازده کم دارند و دستگاه‌های مکانیکی کیفیت زندگی بیمار را محدود می‌کنند، بنابراین ما به دنبال یافتن راه‌هایی برای کمک به خود درمانی قلب بیماران هستیم.

گرچه هنوز دور به نظر می‌رسد، هدف نهایی لی این است که قادر باشیم مقادیر کمی از بافت قلب خود بیمار را حذف کرده، از CREG برای تبدیل بافت به عضلات قلبی، که با هم هماهنگی کار می‌کنند، استفاده کنیم و دوباره آن‌ها را در قلب بیمار جایگزین کنیم تا اجازه دهیم قلب خودش را درمان کند.

 به گفته انجمن قلب آمریکا، بیش از شش میلیون آمریکایی با نارسایی قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که اکثر مردم با شنیدن اصطلاح “نارسایی قلبی” این فکر به ذهنشان خطور می‌کند که قلب دیگر هرگز کار نخواهد کرد، اما در واقع این اصطلاح به این معنی است که قلب آن طور که باید پمپاژ نمی‌کند. افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب خستگی و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و با فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله مشکل دارند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید