انتشار این مقاله


چگونه افسردگی و اضطراب بر سلامت جسمی تاثیر می‌گذارند؟

افسردگی و اضطراب ممکن است به اندازه‌ی سیگار و چاقی برای سلامتی بد باشند. با این حال، سرطان با این شرایط‌های سلامت روانی ارتباطی ندارد.

افسردگی و اضطراب ممکن است به اندازه‌ی سیگار و چاقی برای سلامتی بد باشند. با این حال، سرطان با این شرایط‌های سلامت روانی ارتباطی ندارد. این‌ها ابزارهای اصلی مطالعه‌ی جدیدی هستند که به بررسی تاثیر افسردگی و اضطراب بر سلامت جسمی می‌پردازد.

در قرن هفدهم، فیلسوف روشنفکر، Rene Descartes، اثبات کرد که ذهن و جسم نهادهای جداگانه‌ای هستند. در حالی که این ایده دوالیست بسیاری از علم و افکار مدرن را شکل داده است، پیشرفت‌های علمی اخیر نشان می‌دهد که جدا بودن ذهن و جسم درست نیست.
به عنوان مثال، Antonio Damasio، عصب‌شناس، کتاب معروفی به نام “Descartes’ error” را برای اثبات دقیق این نکته که مغز، احساسات و قضاوت‌های ما بیشتر از آنچه مردم قبلا معتقد بودند، درهم تنیده هستند.

یافته‌های مطالعه‌ی جدید ممکن است به این استدلال اخیر بیشتر کمک کند. Aoife O’Donovan و همکارش Andrea Niles از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو، برای بررسی اثرات احتمالی شرایط‌های وابسته به روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب بر سلامت جسمی فرد شروع به کار کردند.
محققان سلامتی بیش از ۱۵ هزار افراد سالخورده را در طول ۴ سال بررسی کردند و یافته‌های خود را در ژورنال American Psychological Association منتشر کردند.


بیشتر بخوانید: در مورد افسردگی چه می‌دانید؟


اضطراب و افسردگی مشابه سیگار کشیدن هستند

در این مطالعه به اطلاعات سلامتی ۱۵۴۱۸ بازنشسته که به طور میانگین ۶۸ سال داشتند، پرداخته شده است. این اطلاعات از مطالعه دولتی که از مصاحبه برای ارزیابی علائم افسردگی و اضطراب افراد استفاده کرده بود، بدست آمده است. همچنین، شرکت‌کنندگان به سوالات پیرامون وزن، وضعیت سیگار کشیدن و شرایط پزشکی که قبلا برایشان تشخیص داده شده است، پاسخ دادند. علاوه‌براین، اطلاعات مربوط به وزن خود را که در هر ویزیت بیمارستانی ثبت شده بود، ارائه دادند.

O’Donovan و همکارانش دریافتند که از بین مجموع شرکت‌کنندگان، ۱۶ درصد آن‌ها مبتلا به سطح بالایی از افسردگی و اضطراب، ۳۱ درصد مبتلا به چاقی و ۱۴ درصد سیگاری بودند.
کسانی که با سطح بالایی از افسردگی و اضطراب زندگی می‌کردند، نسبت به افرادی که افسردگی و اضطراب نداشتند، ۶۵ درصد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی، ۶۴ درصد بیشتر مستعد سکته مغزی، ۵۰ درصد بیشتر مستعد ابتلا به فشارخون بالا  و ۸۷ درصد بیشتر مستعد ابتلا به آرتریت بودند.

این احتمال افزایش یافته مشابه شرکت‌کنندگانی است که سیگاری یا چاق بودند. اگرچه درمورد آرتریت به نظر می‌رسد افسردگی و اضطراب زیاد خطرات بیشتری را نسبت به سیگار و چاقی به وجود می‌آورند.


بیشتر بخوانید: چگونه استرس موجب آسیب و ریزش موها می‌شود؟


سرطان با اضطراب و استرس ارتباطی ندارد

از بین تمامی شرایطی که بررسی شد، دانشمندان دریافتند که سرطان تنها موردی است که ارتباطی با افسردگی و اضطراب ندارد. این یافته‌ها مطالعات قبلی را تایید می‌کنند اما برخلاف باور بسیاری از بیماران هستند. این یافته‌ها مطابق با بسیاری از مطالعات دیگر هستند که نشان می‌دهند اختلالات روانشناختی پیش‌بینی‌کننده قوی برای بسیاری از انواع سرطان نیستند.

مهم‌ترین نکته این است که از آنجایی که سلامت روانی برای تمامی گروه‌های عارضه‌های پزشکی اهمیت دارد، مهم است که این یافته‌ها را گسترش دهیم. نیاز داریم که نسبت دادن تشخیص‌های سرطانی را به سوابق استرس، افسردگی و اضطراب متوقف کنیم.

علائم افسردگی و اضطراب به شدت با سلامت جسمی ضعیف ارتباط دارد؛ اما هنوز هم در مقایسه با سیگار کشیدن و چاقی، این شرایط در مراقبت‌های اولیه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند.
این یافته‌ها هزینه‌های طولانی‌مدت افسردگی و اضطراب درمان نشده را برجسته کرده و یادآوری می‌کند که درمان بیماری‌های سلامت روانی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در سیستم بهداشتی شود.

از نظر محققان، این اولین مطالعه‌ای است که به طور مستقیم اضطراب و افسردگی را با سیگار و چاقی به عنوان ریسک فاکتور بالقوه برای شروع بیماری در مطالعات طولانی‌مدت مقایسه کرده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید