انتشار این مقاله


معکوس کردن علائم آلزایمر با اولتراسوند به مرحله آزمایش های انسانی رسیده است

وزارت بهداشت استرالیا اعلام کرد که برنامه دارد ۱۰ میلیون دلار از بودجه ی وزارت را به محققان QBI اختصاص دهد تا تا تکنیک های معکوس کردن علائم آلزایمر با اولتراسوند را به طور ایمن در انسان آزمایش کنند.

در سال ۲۰۱۵ محققان موسسه مغز کوئینزلند (QBI) استرالیا ، نتایج مطالعه ای را منتشر کردند که نشان می داد آنها موفق شده اند بدون استفاده از هیچ نوع دارویی علائم دمانس را در مدل های حیوانی معکوس کنند. دمانس یا زوال عقل نوعید اختلال مغزی است که غالبا به صورت بیماری آلزایمر نمود پیدا می کند. سه شنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ ، وزارت بهداشت استرالیا اعلام کرد که برنامه دارد ۱۰ میلیون دلار از بودجه ی وزارت را به این محققان اختصاص دهد تا تکنیک های معکوس کردن علائم آلزایمر را در انسان آزمایش کنند.


بیشتر بخوانید:


از موش تا انسان

تکنیک های امیدبخش تیم QBI روی استفاده از تکنولوژی اولتراسوند تمرکز یافته است. اگر امواج اولتراسوند در معرض نواحی خاصی از مغز قرار بگیرند می توانند سد خونی-مفزی را به طور موقت در دسترس قرار دهد. این فرایند مکانیسم هایی را فعال می کند که پلاک های سمی آمیلوئیدی مرتبط با دمانس را تجزیه کرده و از بین می برد.

این تکنیک قبلا به طور موثر عملکر حافظه موش و گوسفند را برگردانده است. تیم QBI با بودجه ۱۰ میلیون دلاری قادر خواهد بود این آزمایش ها را به طور ایمن در اواخر سال ۲۰۱۹ در انسان نیز انجام دهد.

قدم بعدی

آزمایشات ایمن اولین قدم در انتقال یک روش درمان از آزمایشگاه به بازار مصرف است. اگر ثابت شود که این آزمایش ها ایمن هستند ، روش درمان اولتراسوند تیم QBI باید وارد کارآزمایی های فاز ۲ و ۳ شود تا موثر بودن آن به طور کامل تایید شود. به عبارتی دیگر این مرحله، یک اقدام بزرگ رو به جلو است اما تنها اولین قدم از چند قدم پیش رو است.

Jurgen Gots یکی از محققان استرالیایی در مصاحبه با Australian Broadcasting Corporation  گفته است:

هدف بلند مدت ما ساخت یک دستگاه قابل انتقال و مقرون به صرفه است که بتواند به میلیون ها بیمار آلزایمری در کشورمان و سراسر جهان کمک کند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید